Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:02:05 GMT

پیام تهران به واشنگتن در دریای کارائیب

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۴۳۴۲

پیام تهران به واشنگتن در دریای کارائیب

رامین مهمانپرست مشاور قائم مقام وزارت خارجه در یادداشتی در روزنامه ایران،‌ نوشته است: حرکت نفتکش‌های جمهوری اســلامی ایران با پرچم ایران به ونزوئلا علی رغم تهدیدات مــقامات نظامــی و ســیاسی امریکا نشان دهنده اقتــــدار کشـــورهای مســـتقل در گسترش مبــادلات تجــــاری براساس حقوق و منافع ملی آنها می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابط ایران با کشورهای حوزه امریکای لاتین بویژه ونزوئلا بر اساس منافع ملی آنها تعریف شده است. این روابط در مقطعی که جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های غیرقانونی امریکا درخصوص واردات بنزین قرار داشت، ...
با کمک ونزوئلا فضای جدیدی تجربه کرد و به نزدیک‌ترین سطح مناسبات رسید. از این رو صادرات بنزین تولیدی ایران به ونزوئلا در مقطع کنونی علی رغم تحریم‌های کاخ سفید، پاسخی به همان روابط دوستانه است.
امروز تهران و کاراکاس هر دو تحت تحریم‌های حداکثری امریکا قرار گرفته‌اند و ونزوئلا تحت تأثیر این تحریم‌ها به بحران کمبود سوخت دچار شده است و ایران نیز که در فروش نفت خام خود به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکایی با محدودیت روبه‌رو شده است، در جست وجوی راهکاری است تا بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی خود را صادر و از این طریق درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تأمین کند.


قابل انتظار بود که چنین اقدامی از سوی دو کشور تحت تحریم امریکا با واکنش مقام‌های این کشور روبه‌رو شود. این در حالی است که گستره تنش میان تهران و واشنگتن هر روز بیشتر شده و ابعاد جدیدی می‌یابد. ایالات متحده امریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ایران دنبال به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است. این تحریم‌ها تنها توسط امریکا صورت گرفته است، به این معنا که جز واشنگتن هیچ کشور دیگری نمی‌تواند تا این اندازه بر تجارت نفتی ایران تأثیرگذار باشد، البته امریکا از ابزار مختلف برای فشار بر کشورهایی که با ایران همکاری دارند، استفاده می‌کند اما از نظر حقوقی، این امریکاست که به طور یکجانبه مسیر صادرات نفت ایران را تحریم کرده است.


در چنین شرایطی بود که تردد نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا در معرض تهدیدات نظامی امریکا در دریای کارائیب قرار گرفت و دولتمردان امریکایی تلاش کردند با ممانعت از همکاری اقتصادی میان این دو کشور، سطح تنش‌ها را تا ورود به یک نبرد نظامی هم بالا ببرند. البته مقام‌های این کشور بخوبی واقف بودند که اگر از طریق ناوهای نظامی خود و رویکرد سخت افزاری مانع عبور نفتکش‌های ایرانی می‌شدند، ایران نیز طبق موازین حقوق بین‌الملل و دکترین دفاع مشروع، تلاش می‌کرد مقابله به مثل کند. چنان که تجربه تنش‌های اخیر نظامی میان ایران و امریکا در منطقه خلیج فارس نشان داده است که جمهوری اسلامی قادر است چنین رفتارهایی از سوی واشنگتن را به سرعت پاسخ دهد. 

بدون تردید کوچک‌ترین اقدام نظامی امریکا علیه نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب به تشدید درگیری تهران و واشنگتن در خلیج فارس می‌انجامید و مقام‌های امریکایی با علم به این موضوع و در حالی که عملاً با اعزام ناوهای جنگی خود به دریای کارائیب، درصدد ایجاد تهدیدات مستقیم بودند، با هشدار تهران عقب‌نشینی کرده و عملاً نظاره‌گر عبور نفتکش‌های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی شدند.  

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها تحریم کاراکاس ایالات متحده آمریکا انتخابات مجلس شورای اسلامی نفت پروندهٔ خبری اعزام پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم کاراکاس ایالات متحده آمریکا انتخابات مجلس شورای اسلامی نفت تحریم کاراکاس ایالات متحده آمریکا انتخابات مجلس شورای اسلامی نفت دریای کارائیب تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا

مراسم معارفه رایزن جدید فرهنگی ایران در ونزوئلا در سفارت ایران در کاراکاس برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مراسم معارفه علی فرامرزی، رایزن فرهنگی جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا  امروز شنبه با حضور حجت الله سبحانی، سفیر ایران در مقر سفارت در کاراکاس برگزار شد.

در این دیدار سلطانی از شروع به کار رایزن فرهنگی جدید ایران پس از پنج سال وقفه استقبال کرد.

در این دیدار همچنین فرامرزی به بیان برخی مطالب در حوزه‌های فرهنگی پرداخت و تاکید نمود که در دوره جدید با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در اجرای فعالیت‌های فرهنگی اهتمام جدی خواهد داشت.

چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کنندهحمله به سفارت ایران صفحه جدیدی از جنگ افروزی است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی؛ نشانه تحریم‌ناپذیری ایران
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند