Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:35:56 GMT

مشاهده یک نمونه کمیاب «خاردُم ایرانی» در اردکان

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۴۳۹۷

مشاهده یک نمونه کمیاب «خاردُم ایرانی» در اردکان

ایسنا/یزد رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اردکان از مشاهده یک گونه نادر از سوسمار «خاردُم ایرانی» در روستای مزرعه میرها بخش خرانق این شهرستان خبر داد.

«مرتضی عزیزی» رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اردکان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه گفت: دهیار روستای مزرعه میرها از توابع بخش خرانق روز گذشته با گونه ای نادر از سوسمار خاردُم ایرانی که  موجودی بی آزار اما با ظاهری ترسناک است، روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این نوع خزنده که در گونه های حمایت شده البته نادر و کمیاب قرار می گیرد، با ظاهر ترسناک خود زیبایی ظاهری خاصی نیز دارد و کاملا بی آزار است.

عزیزی با اشاره به این که خاردم ایرانی در اصطلاح اهالی این بخش چشم نواز ایران به «ارّه دُم » شهرت دارد، افزود: مهمترین و اصلی ترین زیستگاه این نوع سوسمار در استان یزد، منطقه حفاظت شده درانجیر و پارک ملی سیاه کوه است و در دیگر مناطق استان یزد به ندرت یافت می شود.

این مسئول با تاکید بر این که جانور مذکور کاملاً بی آزار بوده و در ارتباط با انسان هیچ خطری ندارد، خاطرنشان کرد: از مردم فهیم اردکان خواهشمندیم در صورت مشاهده و برخورد با این گونه از خزنده، از کشتن یا آزار رساندن به آن حتماً خودداری کرده و سعی کنند ضمن بهره گرفتن از زیبایی های طبیعت، در حفاظت از گونه های نادر بکوشند.

به گفته عزیزی، سوسمارهای خاردم شباهت زیادی به آگاما ها دارند ولی با توجه به داشتن حفره‌های رانی و مخرجی و نیز دم کلفت کوتاه و پوشیده از پولک‌های خارشکل و برجسته از آگاماها قابل تشخیص هستند.

رئیس محیط زیست اردکان در پایان با اشاره به این که طول خاردم ها در ایران بین ۴۰ تا ۸۰ سانتیمتر است، خاطرنشان کرد:  همه سوسمارهای خاردم روزگرد و گیاهخوار هستند و چشم‌های آن‌ها دارای پلک متحرک و مردمک گرد است و تنها مارمولک‌های گیاهخوار ایران به شمار می آیند.

تاکنون ۱۸ گونه سوسمار خاردم در جهان شناخته شده است که سه گونه آن به نام‌های سوسمار خاردم ایرانی، سوسمار خاردم بین‌النهرین و سوسمار خاردم مصری در ایران یافت می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوسمار محیط زیست گونه نادر اردکان استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان در چارچوب رقابت‌های جام حذفی از ساعت ۱۷:۴۵ امروز آغاز و از سایت آنتن پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های مس کرمان و چادرملو اردکان امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های جام حذفی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز مس کرمان و چادرملو اردکان

جام حذفی ایران (مس کرمان - چادرملو اردکان) ساعت ۱۷:۴۵؛ پخش زنده از سایت آنتن

کد خبر 748078

دیگر خبرها

  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • چادرملو اردکان در جمع هشت تیم پایانی جام حذفی
  • سلام دختران فوتسالیست چادرملو به لیگ برتر
  • فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • زمان برگزاری مراسم یادبود پیشکسوت فقید بسکتبال
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان