Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال رحیم زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مزرعه تولید بذر کلزا رقم اپرای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در ایستگاه تحقیقاتی تیکمه داش در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته است، گفت: به ۶۵۰ هکتار از اراضی کلزای استان براثر عوامل سرمازدگی و آفات خسارت وارد شد و با این حال وضعیت ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار دیگر خوب بوده و با احتساب تولید میانگین ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ تن در هکتار پیش بینی می شود امسال حدود ۶ هزار و ۲۲۵ تن از دانه روغنی کلزای تولیدی این استان به صورت تضمینی خریداری ‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانه روغنی کلزا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا باشد، افزود: آذربایجان شرقی از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح کشور به شمار می‌رود و برای توسعه سطح کشت این محصول با ارزش برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان از کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور یاد کرد و افزود: کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند.

وی گفت: امسال ۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان تبریز زیر کشت کلزا رفته که از این لحاظ رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است و شهرستان اسکو نیز با ۳۰۰ هکتار در جایگاه دوم قرار دارد.

رحیم زاده با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی کلزا فراهم شده و در این خصوص با شرکت غله و سازمان تعاونی روستایی استان هماهنگی لازم انجام شده است، ادامه داد: ۱۱مرکز خرید در۹ شهرستان استان آذربایجان شرقی آماده خرید محصول کلزاکاران می باشند و مجموعه همکاران مدیریت امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستانها نظارت های لازم را بر امر خرید محصول کلزا به عمل خواهند آورد.

دکتر پاسبان اسلام مجری پروژه تولید بذر کلزا نیز اعلام کرد با توجه به امکانات ایجاد شده بوجاری و مساعدت سازمان جهادکشاورزی استان، در سال جاری در نظر داریم بذر تولیدی استان در داخل استان بوجاری و بسته بندی و توزیع شود.

در سال زراعی ۹۸-۹۷ نرخ خرید هر کیلوگرم دانه‌ روغنی ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خرید این محصول در سال زراعی جاری با شرایط ۱۰ درصد رطوبت و ۲ درصد ناخالصی ، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شده است.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی اراضی کشاورزی کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی اراضی کشاورزی کلزا آذربایجان شرقی اراضی کشاورزی کلزا آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رصد این وزارتخانه روی محصولات اظهار کرد: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم، بدون هیچ‌گونه محدودیت، صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را با صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم؛ این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

نیکبخت اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم، در آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا خواهیم کرد؛ صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسوولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد، مورد توجه ما است و باید در خدمت تولیدکننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با هماهنگی با صاحبان صنایع، به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی حرکت کنند که محصولات مازاد کشاورزان را خریداری کنند.

نیکبخت گفت: در مورد برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی، سیاست ما این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی، ورود پیدا نکند تا بازرگان‌هایی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

کد خبر 6094180

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • آخر هفته بارانی برای آذربایجان‌شرقی
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان