Web Analytics Made Easy - Statcounter

چنگیز ابراهیمی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تنش خشکسالی عملکرد دیمزارهای استان را کاهش داده  و چنانچه  یک‌بار بارندگی موثر در حد ۲۰ میلی‌متر و یا آبیاری تکمیلی داشته باشیم  تولید محصولات از ۵۰۰ کیلوگرم در شرایط موجود به یک تا یک و نیم تن و حتی در بعضی مزارع بین ٢ تا سه تن افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: اما شرایط موجود باعث حداقل ۸۰۰ تا یکهزار کیلوگرم افت در هر هکتار می شود که این به معنای متضرر شدن اقتصاد کشاورز، استان و کل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این در حالی است که ظرفیت آبی و خاکی استان بی‌نظیر بوده و نتوانسته ایم حتی ۳۰ درصد از هشت میلیارد مترمکعب آب تولیدی استان را استفاده کنیم.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکید کرد: مدیریت ارشد  و سازمان جهاد کشاورزی لرستان خواستار تغییر نگرش وزارت نیرو در تخصیص آب به کشاورزی استان، جهت آبی کردن مزارع و به‌ویژه آبیاری‌های تکمیلی مزارع برای افزایش تولید و عملکرد است.

ابراهیمی افزود: سطح زیر کشت گندم استان ۲۴۰ هزار هکتار است که پیش بینی می شود از این سطح ۴۶۰ هزار تن گندم تولید و بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف نیاز از کشاورزان خریداری شود.

وی بیان کرد: این مقدار تولید گندم پیش‌بینی اولیه بوده، اما عوامل بسیار زیادی  از جمله خشکسالی و عدم بارندگی در زمان مناسب تاثیرگذار هستند وبدون شک این میزان دستخوش تغییراتی می شود چراکه وضعیت و تغییر شرایط اقلیمی در لرستان به‌گونه‌ای شد که در ۲ ماه مهم و حیاتی فروردین و اردیبهشت با کاهش بارندگی مواجه شده‌ایم.

وی  با بیان اینکه برداشت محصولات زراعی از اوایل خرداد آغاز شده و تا اواخر مرداد ادامه دارد تصریح کرد:در برخی مناطق شمالی استان و در مرحله داشت همچنان مبارزه علیه عوامل خسارت زای گیاهی شامل بیماری‌های برگی، سن گندم و علف‌های هرز در حال اجرا بوده و تاکنون  در سطح ۲۶۰ هزار هکتار از مزارع استان مبارزه با علف های هرز، بیش از ۳۵ هزار هکتار  با سن گندم و ۲۵ هزار هکتار  علیه بیماری‌های برگی انجام شده است.

ابراهیمی افزود: برداشت محصولات کشاورزی به ویژه غلات در استان توسط یکهزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین  شامل  ۲۸۰ دستگاه کمباین بومی  و یکهزار و ۲۲۰ دستگاه  مهاجر انجام می‌شود که تامین سوخت این کمباین‌ها نیز برنامه ریزی شده است.

وی گفت:  نظارت فنی بر عملکرد کمباین‌ها توسط ۲۵ اکیپ برداشت از شرکت‌های خصوصی انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده اضافه کرد: ۵۰ مرکز خرید گندم با پراکنش مناسب در سطح استان فعال است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم خرید تضمینی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم خرید تضمینی لرستان وزارت جهاد کشاورزی گندم خرید تضمینی لرستان جهاد کشاورزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  مجتبی خیام نکویی افزود: میانگین برداشت گندم آبی از هر هکتار ۴ تن و ۴۰۰ کیلوگرم است که اگر به این میزان یک تن اضافه شود تولید گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور  افزود:  برداشت گندم دیم از ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم رسیده است که اگر این مقدار به ۲ تن افزایش یابد مجموع تولید گندم دیم هشت میلیون تن خواهد شد.
به گفته خیام نکویی، نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن و برای صنف و صنعت یک و نیم میلیون تن است که در مجموع نیاز کشور به گندم ۱۳ و نیم میلیون تن است.
خیام نکویی گفت: از مجموع ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در کشور ۷۰۰ شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که هفت درصد را شامل می‌شود و این تعداد باید به ۲۰ درصد برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان