Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه جاده‌ای در مسیر میشان ایجاد نشده است گفت: این جاده ماشین‌رو نیست و فقط در زمان وقوع حادثه و بحران قابل استفاده است آن هم تنها با تردد خودروهای امدادی.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اسفندیار خزائی ظهر امروز و در حاشیه بازدید از جاده میشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال‌ها پیش در همدان تفرجگاهی تحت عنوان گنجنامه استقرار یافته که بخشی از آن داخل حریم و بخشی خارج از حریم است و تا سال ۲۵۲۰ این منطقه داخل شهر همدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته جاده‌ای در مسیر میشان ایجاد نشده بلکه تنها تسطیح مسیر قبلی در حال انجام است گفت: خاک وقتی از هم پاشیده شود با بارندگی ممکن است شسته شده و حرکت کند پس برای اینکه خاک‌ها دچار فرسایش نشوند، نیاز به فشردگی دارد که مجموعه تله‌کابین نیز در این مسیر همین کار را انجام می‌داده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه اداره کل منابع‌ طبیعی میزان خسارتی را که بدون مجوز انجام شده را دریافت می‌کند یادآور شد: خسارت منطبق با طرح‌های عمرانی که در منابع طبیعی است، حساب می‌شود هرچند آنچنان خسارتی وارد نشده و کارشناسان طرح نیز بررسی لازم را خواهند داشت تا فرسایش بیشتری را در آینده نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه از این پس از این جاده فقط در مواقع اضطرار باید استفاده شود افزود: این جاده ماشین‌رو نیست و فقط در زمان وقوع حادثه و بحران قابل استفاده است آن هم تنها با تردد خودروهای امدادی، زیرا در صورت باز بودن مسیر برای تردد دیگر خودروها خسارت جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود‌.

خزائی حساسیت سازمان‌های مردم نهاد و خبرنگاران را ارزشمند دانست و گفت: اگر این جاده قرار نیست ماشین‌رو شود، باید فرهنگ‌سازی لازم نیز صورت گیرد زیرا هدف افرادی که در کوهستان الوند و این منطقه حضور می‌یابند استفاده از طبیعت است و نباید از ماشین استفاده شود.

وی یادآور شد: چنین جاده‌هایی در طبیعت وجود دارد اما این فرهنگ‌سازی باید از قدیم بود تا آفرودسوارها و موتورسیکلت‌ها این جاده را ایجاد نمی‌کردند هرچند دیگر به طور قطع اجازه عبور هیچ ماشینی به جز در مواقع اضطرار از این جاده را نمی‌دهیم و باید بسته شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه برای چشم‌نواز شدن این منطقه می‌توان گونه‌های گیاهی شبه‌جنگلی در سینه کوه کاشت افزود: این گونه‌های گیاهی موجب تثبیت خاک نیز خواهد شد تا به راحتی توسط باران شسته نشود.

میزان خسارت دریافت می‌شود؛ هرچند جاده و سنگ‌های کوهستان آسیب ندیده است

وی با تاکید بر اینکه اینجا برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها عنوان کردند، جاده‌سازی انجام نشده و تنها کار تسطیح قسمت‌هایی از خاک صورت گرفته که توسط باران شسته شده است افزود: حالا هم کاری است که شده و باید خسارت مربوط به قسمت‌هایی که نباید کار انجام می‌شده، پرداخت شود هرچند جاده و سنگ‌های کوهستان آسیب ندیده است.

خزائی با بیان اینکه اگر با مجوز این کار گرفته می‌شد شاهد چنین مشکلاتی نبودیم افزود: اینکه خاک فرسایش‌پذیر بوده و خود به خود پایین می‌آید، درست؛ اما اگر مجوز باشد چارچوب مشخصی تعریف می‌شود تا هر سال رگلاژ نیز لازم نباشد.

وی ادامه داد: برای اطفای حریق و سایر حوادث در کوهستان به دنبال ایجاد پد هلی‌کوپتر بودیم اما فکر کردیم پد نیاز به نگهبانی و نگهداری دارد که تردد از جاده را نیز منجر می‌شد، بنابراین بدتر می‌شد پس باید دنبال فرهنگ‌سازی باشیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و ابخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه تاسیساتی نظیر پد هلی‌کوپتر زیربنایی است و ممکن است چارچوب تفریح و تفرج در برخی نقاط را به هم بزند گفت: فرهنگسازی در استفاده و حفظ طبیعت بهتر از هر چیزی می‌تواند کمک کند.

وی با بیان اینکه ما برای حفظ منابع طبیعی تخریب زیادی در ساخت و سازهای حریم و طبیعت داشتیم و با شتاب بالایی آرای صادره را اجرا می‌کنیم بیان کرد: راهی را که با عبور دام ایجاد شده باشد، میکروتراس می‌گویند اما اگر توسط انسان باشد، اختلاف ارتفاع را منجر می‌شود و ایجاد فرسایش جویباری کرده و آب‌ها جمع می‌شود که همین منجر به ایجاد رگلاژ خواهد شد.

مدیرعامل دهکده تفریحی توریستی گنجنامه نیز گفت: ما هر سال نقاطی از جاده میشان که بر اثر سیلاب شسته شده بود را تسطیح می‌کردیم که هدف نیز ایجاد رگلاژ بود.

۲۰۰ میلیون تومان گونه گیاهی اینجا کاشتیم، اگر مطابق نظر منابع‌طبیعی نیست می‌توانیم برداریم

سعید ترابیان با بیان اینکه ایجاد رگلاژها برای این بود که خاک بیشتر از این باز نشده و بیرون نرود و به طبیعت برگردد گفت: همیشه مجوز ما برای تسطیح بوده و انجام درختکاری نیز برای منافع ما نیست، ۲۰۰ میلیون تومان گونه گیاهی اینجا کاشته شده که اگر مطابق نظر منابع‌طبیعی نیست می‌توانیم برداریم.

وی با تاکید بر اینکه اداره استاندارد هر سه ماه یکبار فعالیت دهکده گنجنامه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد بیان کرد: در تابستان و زمستان مدل تاییدیه استاندارد متفاوت است و اگر جاده نباشد، استاندارد ما لغو می‌شود.

مدیرعامل دهکده تفریحی توریستی گنجنامه با گلایه از رسانه‌ها که چرا ایجاد راه برگشت برای گنجنامه را پیگیری نمی‌کنند؟ گفت: در زمستان و تابستان بوی لنت خودروها برای محیط زیست این منطقه مشکل ایجاد می‌کند و ما تاکنون ۱۱ مصوبه برای راه برگشت گنجنامه ارائه کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی خطاب به رسانه‌ها با بیان اینکه فعلاً دهکده تفریحی گنجنامه به خاطر برخی مشکلات ضررده شده است اما اگر سودده بود با ما چه می‌کردید؟ افزود: چرا خوبی‌های گنجنامه را نمی‌بینید، بنده به نیت کوهنوردان اینجا درخت کاشتم حتی برای آبیاری آب هم نبود، گفتم با تانکر آبیاری کنید.

ترابیان با تاکید بر اینکه هزینه استقرار اورژانسی که اینجاست توسط مجموعه دهکده تفریحی گنجنامه پرداخت می‌شود اما کسی اینها را نمی‌بیند بیان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب برای نخستین بار توسط این مجموعه ایجاد شد اما کسی آن را ندید.

 انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان منابع طبیعی فرسایش جاده میشان خبرگزاری فارس مدیرکل منابع طبیعی استان همدان دهکده تفریحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات برف‌روبی در جاده سی سخت به پادنا

بارش برف روز گذشته کوه دنا و گردنه بیژن و مسیر فرعی سی سخت به پادنا (سمیرم) را سفید پوش کرد؛ عملیات ریزش برداری، نمک پاشی و برف روبی دراین محور توسط راهداران کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.

محور فرعی سی سخت به پادنا به طول ۲۳ کیلومتر در مسیر ارتفاعات دنا قرار دارد.

این مسیر بیشتر در محدوده گردنه بیژن در ارتفاع بالای سه هزار و ۲۰۰ متری از آبان هر سال با بارش شدید برف همراه می‌شود.

این گردنه که با بارش‌های سال گذشته مسدود شده بود سوم اردیبشهت امسال با تلاش و سخت کوشی راهداران بازگشایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده هراز
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • مسیرهای جاده‌ای مسدود خراسان رضوی بازگشایی شده است
  • فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد
  • قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده های گیلان
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • عملیات برف‌روبی در جاده سی سخت به پادنا