Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:59:04 GMT

آشفتگی بانک های اسلامی مراکش به دلیل کرونا

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۴۰۴۹

آشفتگی بانک های اسلامی مراکش به دلیل کرونا

شیوع ویروس کرونا باعث توقف خدمات بانک های اسلامی در مراکش شده است، زیرا در وضعیت قرنطینه خانگی اموال غیر منقول مانند املاک دچار رکود شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العربی الجدید، در پی رکود اموال غیر منقول به دلیل شیوع ویروس کرونا و درسایه تدابیر قرنطینه خانگی و تدابیر بهداشتی، خدمات بانک های اسلامی در مراکش به مردم متوقف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نظر می رسد که بانک های اسلامی که در مراکش مشارکتی نامیده می شوند، بیشتر معاملات خود را از زمان تاسیس از طریق تامین بودجه به نفع کسانی که می خواهند صاحب مسکن شوند، انجام می دهند. اما فعالیت بازار املاک در دوره اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

 

این تامین بودجه ها و سرمایه ها که بانک های اسلامی آن را تا مارس گذشته فراهم کردند، به 985 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با پایان سال گذشته 6.8 درصد افزایش داشت. اما قرنطینه خانگی تاثیر منفی بر این فرآیند به ویژه در ماه های آوریل و می 2020 میلادی گذاشته است.

 

برهمین اساس، کارشناسان اقتصادی پیش از این نیز نسبت به کاهش مداخله بانک های مشارکتی در تامین بودجه املاک و خودروها ابراز نگرانی کردند، زیرا آنها به صدور اوراق اسلامی و ایجاد صندوق های سرمایه گذاری با رعایت اصول مالی اسلامی دعوت کرده بودند.

 

«عمر الکتانی» کارشناس مالی اسلامی در مراکش در اظهاراتی گفت: بانک های مراکش در مدت اخیر تدابیری را به منظور بازگرداندن سرمایه به بانک ها و کاهش سود اصلی که تنها مورد توجه بانک های کلاسیک است، اتخاذ کردند.

 

الکتانی افزود: بانک های مشارکتی از پارادوکسی رنج می برند که هیچ ارتباطی با سیاست دولت ندارد، بلکه به روش تعامل مردم با آنها برمی گردد. هنگامی که برای به دست آوردن سرمایه به آن چشم می دوزند، حساب هایی را در بانک های کلاسیک افتتاح می کنند.

 

وی معتقد است: مقامات دولتی قرار بود که مسئله ضعف نقدینگی را در بانک های اسلامی برطرف کنند تا در تامین اعتبار پروژه های اقتصادی در ابعاد اجتماعی و توسعه ای و عمرانی کمک کنند. اما به دلیل شرایط کنونی این مسئله محقق نشده است.

 

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: مراکش بانکداری اسلامی کرونا بانک های اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، محمدحسین مقیسه گفت: به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی، سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری از پنج به ۱۰ میلیارد تومان و سقف انواع ضمانت‌نامه‌های غیراعتباری (پیمانکاری -قراردادی) از ۱۰ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سقف ضمانت‌نامه‌ها، اظهار داشت: افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های این صندوق برای صنایع کوچک در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، اثربخشی خدمات صندوق را به صورت معنی‌داری افزایش خواهد داد و نقش صندوق را در جهش تولید برجسته‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تصریح‌کرد: ضمانت‌نامه اعتباری، برای پوشش ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به نفع بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین تضمین تامین مالی از طریق سکو‌های تامین مالی جمعی و سکو‌های تامین مالی زنجیره تامین با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد صادر می‌شود. درصد پوشش این نوع ضمانت‌نامه ۱۰۰ درصد اصل و سود تسهیلات سرمایه در گردش، ایجادی و توسعه‌ای را شامل خواهد شد.

مقیسه ادامه‌داد: صندوق با صدور انواع ضمانت‌نامه غیراعتباری به‌نفع کارفرما، تسهیل‌گر اجرای قرارداد‌های واحد‌های تولیدی مشمول تعریف صنایع کوچک است.

وی خاطرنشان‌کرد: ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار را می‌توان مهم‌ترین ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری دانست که در صندوق بدون دریافت ودیعه نقدی و با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد، به درخواست واحد‌های تولید کوچک و به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک دی در مسیر کاهش شناوری سهم و افزایش سرمایه نقدی 
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • از افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا تا طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک
  • سود حداقل 28 درصد سالیانه تضمینی با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق املاک و مستغلات «امین شهر»
  • احداث ۶ شهربازی جدید در کلان‌شهر تبریز
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند