Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آنچه در لیبی رخ می‌دهد معجونی از سلائق مختلف سیاسی است و البته به نظر می‌رسد با توجه به پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و عراق دولت قانونی در لیبی هم بتواند به پیروزی برسد.

محمد ساجدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره تحولات و رخداد‌های پیش آمده در لیبی گفت: معادلات در لیبی به شکلی است که در این کشور خلیفه حفتر که یکی از سرهنگ‌های ناراضی این کشور در زمان حکومت قذافی بود به آمریکا می‌رود و آمریکا برای رسیدن به اهداف و مطامع خود روی این فرد کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در ادامه و پس از مرگ قذافی این فرد عازم طرابلس می‌شود و از آنجا که دولت قانونی طرابلس مورد حمایت سازمان ملل است و دولت مخالف یعنی دولت خلیفه حفتر مورد تایید عربستان و آمریکاست معادلاتی پیچیده در قطع حاکمیت لیبی شکل می‌گیرد.

ساجدی تصریح کرد: به این ترتیب فرانسه و روسیه از خلیفه حفتر حمایت می‌کنند و ترکیه و ایتالیا حامیان دولت قانونی می‌شوند از آنجا که لیبی از مستعمرات سابق ایتالیا محسوب می‌شود تعصبات ناسیونالیستی ایتالیا نسبت به این کشور هنوز وجود دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: فرانسوی‌ها معتقدند دولت سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه پشت لیبی را خالی کرده و لذا از دولت حفتر حمایت می‌کنند. از طرف دیگر آمریکایی‌ها هم، چون حفتر در کشور خودشان تربیت شده حامی او هستند و تکلیف عربستان نیز به واسطه تمایلات اخوانی دولت قانونی مشخص است و هر کس که تمایلات اخوانی داشته باشد سعودی در برابر او می‌ایستد پس با این حساب عربستان نیز از حامیان حفتر به حساب می‌آید از سوی دیگر به دلیل تمایلات اخوانی دولت قانونی ترکیه و قطر از او حمایت می‌کنند و در حقیقت در مقابل امارات و عربستان قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل حمایت روسیه از خلیفه حفتر در لیبی چیست؟ گفت: اساسا روس‌ها از حفتر حمایت علنی نمی‌کنند در روسیه ارتشی جدایی از ارتش اصلی وجود دارد که فقط پول می‌گیرند و بدون اینکه به مسائل حاشیه‌ای و یا حتی اصلی توجهی داشته باشند، می‌جنگند. پوتین پشت این پرده پنهان شده و یا حتی درباره تحرکات این ارتش هیچ حمایت علنی انجام نمی‌دهد این ارتش در لیبی علیه دولت قانونی می‌جنگد و از یک بخش خصوصی در روسیه حمایت می‌شود که آن بخش مورد حمایت پوتین نیز قرار دارد.

ساجدی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در لیبی رخ می‌دهد معجونی از همه اینهاست و البته به نظر می‌رسد با توجه به پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و عراق دولت قانونی در لیبی هم بتواند به پیروزی برسد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لیبی روسیه خلیفه حفتر ساجدی جبهه مقاومت دولت قانونی خلیفه حفتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت(۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • رونمایی از مجمع پارلمانی جهانی شهید سلیمانی (ره)
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد