Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در جنوب استان کرمان با هفت شهرستان تحت پوشش تعداد ۱۴ کارخانه تولید رب گوجه فرنگی وجود دارد که رب گوجه فرنگی به صورت فله تولید می‌شود و این محصول فراوری شده برای بسته بندی به سایر کارخانه‌های سراسر کشور فرستاده می‌شود.

حال باتوجه به اینکه جنوب کرمان یکی از مناطق غنی از لحاظ صنایع کشاورزی است و محصول گوجه فرنگی این کارخانه‌ها از همین منطقه تامین می‌شود این سوال مطرح شد که چرا با وجود این تعداد کارخانه تولید رب گوجه فرنگی، بسته بندی این محصول در کارخانه‌های جنوب کرمان انجام نمی‌شود؟

وجود چهارده کارخانه رب در جنوب کرمان

مسلم مروجی فرد رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: تعداد کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی در منطقه جنوب کرمان ۱۴ تا است که به تفکیک شهرستان جیرفت ۳ واحد در رودبار جنوب، ۱ واحد در عنبرآباد، ۴ واحد در کهنوج ۴، واحد در قلعه گنج و ۲ واحد و یک طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در شهرستان رودبار جنوب در دست احداث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: میزان تولید رب گوجه جمعا از ۱۴ کارخانه به ظرفیت ۷۵ هزار تن رب است که قابلیت دریافت کل گوجه فرنگی تولیدی را دارد.

مروجی فرد با اشاره به میزان تولید گوجه فرنگی در جنوب کرمان تصریح کرد: با توجه به آمار‌های سال گذشته ۴۸۰ هزارتن گوجه فرنگی در جنوب کرمان تولید و ۱۳۹ هزار تن از این میزان فراوری شد که مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان گوجه فرنگی توسط کارخانه‌ها خریداری شد.

به سراغ یکی از صاحبان کارخانه رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان رفتیم تا از مشکلات و موفقیت‌های کاری شان مطلع شویم.

محمدرضا محمدرضایی یکی از کارخانه داران منطقه جنوب کرمان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واحد تولیدی ما بزرگترین واحد تولید رب در جنوب است و تنها مجموعه‌ای است که توان تولید رب اسپتیک را دارد.

او افزود: کارخانه ما می‌تواند در روز هزار تن گوجه فرنگی را فراوری کند و به دلیل بدهکاری‌های سال گذشته هیچ حمایتی از سوی دولت و بانک‌ها نشدیم و امسال در کارخانه با دو افکت کار می‌کنیم و سرعت تولید دستگاه‌ها بسیار بالا ست و اگر دوافکت دیگر کارخانه هم روشن شود قطعا باسرعت بیشتری کار جلو می‌رود که نیازمند حمایت هستیم.

محمد رضایی تصریح کرد: یک خط تولید ایرانی هم خریداری کردیم، اما متاسفانه فروشنده پس از پنج سال علیرغم پیگیری‌های کتبی و قانونی هنوز خط تولید را به ما تحویل نداده است که در اینجا از مسئولین قضایی و دولتی خواهشمندم در این امر ما را یاری کنند چرا که اگر این خط تولید در کارخانه شروع به فعالیت کند قطعا اتفاقات خوب و امید بخشی برای کشاورزان منطقه به دنبال خواهد داشت.

او مشکل بسته بندی نشدن رب گوجه در منطقه را دمای هوای زیاد و عدم قدرت رقابت با برند‌های معروف عنوان کرد و افزود: در منطقه جنوب کرمان به دلیل گرمای هوا مشکل بسته بندی رب گوجه را داریم چرا که وقتی رب داخل قوطی ریخته و استریل می‌شود در این مرحله باید دمای کارخانه زیر ۴۰ درجه سانتیگراد باشد و این مشکل بزرگی است که ما برای بسته بندی با آن مواجه هستیم.

محمد رضایی بیان کرد: در منطقه جنوب کرمان ۶ ماه از سال به دلیل گرمای هوا که دقیقا اوج برداشت محصول گوجه فرنگی است نمی‌توانیم برای بسته بندی اقدامی انجام دهیم و اگر بسته بندی هم انجام شود باید سریعا به سردخانه‌ها منتقل شود که هزینه تولید بالا می‌رود و با بالارفتن هزینه تولید قدرت رقابت با برند‌های معروف را نداریم.

محمدرضایی گفت: قبلا بسته بندی را در کهنوج انجام می‌دادیم، اما به دلیل گرمای هوا خط تولید را به شهرستان ماهان در شمال استان کرمان منتقل کردیم و آماده بهره برداری است و مهم‌تر اینکه این کارخانه علاوه بر بسته بندی رب گوجه، بسته بندی خیارشور، تن ماهی، مربا را هم انجام می‌دهد.

او افزود: حدودا در سال ۸۶ تعدادی از کارخانه‌های فعال در منطقه جنوب کرمان بسته بندی رب گوجه را انجام می‌دادند، اما به مرور زمان به دلیل اینکه محصول باید در سردخانه نگهداری می‌شد و هزینه تولید محصول بالا می‌رفت و توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار نداشت کار بسته بندی را تعطیل کردند و ادامه ندادند.

نبود برند معروف در جنوب کرمان

البته به گفته این کارخانه دار، دیگر صاحبان کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در سال‌های گذشته بسته بندی رب را برای مدت زمان کوتاهی انجام دادند، ولی به دلیل بالا رفتن هزینه تولید که با عدم رقابت با دیگر برند‌های معروف در بازار را به همراه داشت کار بسته بندی را ادامه ندادند و رب گوجه را به صورت فله تولید می‌کنند.

مسلم مروجی فرد رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت جنوب کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا بسته بندی رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان وجود ندارد؟ گفت: این مورد یکی از دغدغه‌های ما است، اما مشکلات و موانع فراوانی مانند، برندسازی، عدم قدرت رقابت با برند‌های معروف موجود در بازار و بدهی‌های بانکی وجود دارد.

او به برنامه احداث واحد‌های بسته بندی در جنوب کرمان اشاره کرد و افزود: از آنجاییکه عمده واحد‌های تولیدی رب گوجه در جنوب کرمان بصورت فله فعالیت می‌کنند تنها یک واحد تولیدی در شهرستان کهنوج قابلیت تولید رب گوجه فرنگی صادراتی را دارد و به علت مشکلات بانکی و هزینه بالای بسته بندی به صورت (اسپتیک) با مشکل مواجه شده است.

مروجی فرد گفت: باوجود همه مشکلات و موانع با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق این سازمان نصب ماشین آلات خط تولید رب گوجه فرنگی به صورت قوطی و شیشه، در واحد تولیدی نیلی صنعت واقع در ناحیه صنعتی عنبرآباد صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت جنوب کرمان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای نصب خط تولید رب گوجه فرنگی به صورت قوطی و شیشه در این منطقه، تصریح کرد: یکی از کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی در شهرستان عنبرآباد درحال صدور مجوز‌های لازم در این زمینه است که با بهره برداری از آن می‌تواند نقش به سزایی در جلوگیری از خروج رب گوجه فرنگی به صورت فله و قابلیت جذب بخش عمده‌ای از این تولیدات را داشته باشد.

باتوجه به اینکه امسال به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده‌است، امید است که با پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان مربوطه، مشکلات و موانع بسته بندی رب گوجه فرنگی در منطقه جنوب کرمان کاهش یابد و بسته بندی این محصول که تولید این منطقه بی نظیر است با برندی خاص و با کیفیت بالا در کارخانه‌های رب گوجه فرنگی جنوب کرمان انجام شود.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گوجه فرنگی جهاد کشاورزی گوجه فرنگی در جنوب کرمان منطقه جنوب کرمان تولید رب گوجه فرنگی رب گوجه فرنگی برند های معروف هزینه تولید کارخانه ها واحد تولید مروجی فرد خط تولید صورت فله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، سهیلا رضایی گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران با هدف تسهیل در نوسازی بسته‌های تشویقی ۱۹ بندی را تدوین و پس از تصویب در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به استان‌ها ابلاغ کرد.
وی افزود: این بسته‌های تشویقی مشوق‌های خوبی برای بهسازی و نوسازی مسکن در بافت فرسوده هستند که سازنده‌ها می‌توانند با استفاده از آن با کمترین هزینه نسبت به نوسازی مسکن خود اقدام کنند.
رئیس اداره باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳ شهرستان در محدوده شهر‌های تحت پوشش این اداره کل مورد هدف بازآفرینی شهری هستند که در شش شهرستان ذکر شده این طرح اجرا و در بقیه شهر‌ها نیز این طرح تعیین تکلیف شده است.
وی با بیان اینکه این مشوق‌های کالبدی براساس گروه‌بندی‌هایی مصوب شده‌اند، گفت: بر اساس شرایط بهره‌مندی و ضوابط تشویقی، این تقسیم‌بندی در چهار گروه انجام شده است.
رضایی ادامه داد: گروه اول شامل بازآفرینی یکپارچه در قالب بلوک شهری، گروه دوم نوسازی در مقیاس محور‌های اصلی محله‌ای و گروه سوم شامل نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری می‌شود و گروه چهارم نیز نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع را در بر می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به شهرداری‌ها برای بهره‌مندی از این بسته‌های تشویقی به منظور بازسازی و نوسازی بافت فرسوده پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • مدعی العموم از کارخانجات رب گوجه بازدید کرد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی