Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما بسیاری از مراتع جنگلی استان ایلام که نشان از سو مدیریت برخی ارگان‌ها است دچار آتش سوزی می‌شوند، این در حالی است که بسیج و سپاه پاسداران نقش به سزایی در مهار آتش سوزی‌ها ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هر ساله با فرا رسیدن  فصل گرما شاهد بروز آتش سوزی‌هایی در بسیاری از مراتع جنگلی مناطق کشور به ویژه استان ایلام هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر این آتش سوزی‌ها که به دلیل خطای انسانی بروز می‌کند طی سال‌های اخیر خسارات جبران ناپذیری را به مراتع جنگلی استان وارد کرده است به طوری که در برخی از مناطق شاهد از بین رفتن بخش‌هایی از مراتع جنگلی و درختان بوده‌ایم.

بی‌توجهی بسیاری از نهادهای ذی‌ربط در پیشگیری و مهار آتش سوزی طی سال‌های گذشته سبب نابودی برخی از مراتع جنگلی زیبا و دیدنی استان از جمله منطقه انارک، سیاه کوه و بخش‌های گسترده‌ای از مناطق ارکوازی و بولی شد به طوری که سال گذشته آتش سوزی مناطق بولی و ارکوازی بخش چوار چند شبانه روز به طول انجامید.

هرچند مسوولان مربوطه نبود بالگرد را عامل اصلی شدت گرفتن آتش سوزی در مراتع جنگلی عنوان می‌کنند اما آنچه که رسانه‌ها و مردم شاهد آن بودند سو مدیریت برخی ارگان‌های مربوطه است که وظیفه حراست از منابع طبیعی را بر عهده دارند و سبب شده هر ساله شاهد نابودی بسیاری از اراضی استان باشیم.

از این رو سپاه پاسداران همانند همیشه این بار نیز در میدان آتش و نبرد رو در رو با آن حاضر شد و نقش به سزایی را در مهار آتش سوزی‌های سال گذشته ایفا کرد به صورتی که شاهد کاهش چشمگیر آنان پس از ورود این ارگان به کار بودیم.

بسیج و سپاه در نبرد همیشگی با آتش

در این راستا قدرت‌الله کریمیان جانشین سپاه امیرالمومنین( ع) ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ایلام، گفت: نیروهای سپاه و بسیج در مهار آتش سوزی‌ها طی سال‌های اخیر نقش مهمی ایفا کرده‌اند.
وی ادامه داد: پیشگیری از آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها به عهده جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است و نیروهای سپاه و بسیج در صورت بروز اتش سوزی عملیات مهار آن را انجام می‌دهند.

جانشین سپاه امیرالمومنین ایلام، گفت: در تمامی آتش سوزی‌های سال‌های گذشته و همچنین روزهای اخیر نیروهای سپاه پای کار بوده‌اند و با تمام تلاش و تجهیزات سعی در مهار اتش سوزی داشته‌اند.

کریمیان تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های ماه‌های اخیر که سبب شده مناطق جنگلی استان از گیاه پوشیده شود و با توجه به در پیش بودن فصل تابستان، لازم است به نحو جدی برای مقابله با آتش سوزی برنامه‌ریزی شود  تا مانند سال گذشته شاهد نابودی بسیاری از مراتع جنگلی استان نباشیم.

ایجاد پایگاه‌های مهار حریق در چوار

از این رو هیاس حسینی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: طی سال‌های اخیر آتش سوزی‌های گسترده‌ای در بخش چوار رخ داده و همین امر سبب شده تمهیداتی جهت پیشگیری و همچنین اطفا حریق اندیشیده شود.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته 2 پایگاه حریق درمناطق مختلف چوار ایجاد شده و یک پایگاه ثابت نیز در این منطقه ایجاد شده است که 30 نفر نیرو به صورت 24 ساعته در این پایگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

سرپرست اداره منابع طبیعی چوار اظهار کرد: همچنین در مناطق مستعد که سال‌های گذشته شناسایی شده‌اند از قبیل انارک، سیاه کوه، بان خشک و... کانکس قرار داده‌ایم و نیروهای فصلی و مردمی جذب شده‌اند.

برگزاری کلاس جهت آموزش روستاییان

این مسوول با بیان اینکه ادوات و تجهیزات لازم جهت مهار آتش سوزی در اختیار نیروهای مردمی قرار دارد افزود: همچنین به منظور آموزش روستاییان کلاس‌های آموزشی در مناطق مختلف به ویژه مناطق بحرانی برگزار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه منطقه چوار کانون بحران استان است، گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده پیش بینی می‌شود شاهد کاهش 80 درصدی بروز حریق در  این منطقه باشیم.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط مدیرکل منابع طبیعی بالگرد جهت اطفا حریق در فرودگاه ایلام مستقر شده است.

انتهای پیام/ 970823

منبع: فارس

کلیدواژه: آتش سوزی ایلام سپاه پاسداران سپاه مراتع جنگلی مهار آتش سوزی آتش سوزی منابع طبیعی جنگلی استان آتش سوزی ها طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از کنترل حریف انبار کارتن شهرری خبر داد و گفت: آتش در یکی از انبارها کاملا خاموش و انبار دیگر نیز در حال اطفا است و از سرایت آتش به انبارهای مجاور جلوگیری شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، جلال ملکی گفت: دو انبار مسقف هر یک به وسعت حدودی 500 متر در بین چندین انبار دچار حریق شده بود که شعله ور بودند و محدوده‌ای از فضای باز به وسعت هزار متری نیز شعله ور بود.

وی افزود: یکی از انبارها مملو از آسپری، افشانه و ادکلن بود که سقف انبار نیز کاملا دفرمه شده بود که در حال حاضر کاملا خاموش شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه گفت: در حال حاضر بخش زیادی از حریف انبار لوازم یدکی دوچرخه نیز خاموش شده و آتش به طور کامل تحت کنترل است.

آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود

ملکی در پایان با تاکید بر اینکه از گسترش آتش به انبارهای مجاور جلوگیری شده خاطرنشان کرد: کانتینرهای بزرگ کالا در داخل محوطه باز این انبار نیز وجود دارد که یکی از آنها دچار حریق و سپس خاموش شد.

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • پیشگیری از حریق در مراتع ایلام اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد
  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت