Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد حضرت عباس (ع) مرکزی برای گسترش فرهنگ مهدویت و انتظار میان مردم منطقه خاوران تهران است و در دست‌گیری از نیازمندان به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا بسیار فعال در رزمایش مواسات و کمک مومنانه عمل کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: از خیابان خاوران به سمت شرق که حرکت کنید پس از گذر از تقاطع با بزرگراه امام علی (ع) و دقیقا روبروی بوستان بزرگ اتابک مسجدی قرار دارد که باوجود کوچکی اش منشا کارهای بزرگی در سطح این منطقه از شهر تهران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجد حضرت عباس (ع) در زمینی به مساحت 950 متر مربع و در دو طبقه ساخته شده است. وارد این مسجد که می شوید ابتدا نگاه تان به تصاویر شهدا می افتد که درست در دور تا دور حیاط این خانه خدا و بالای در ورودی شبستان آن دلربایی می کنند. در ورودی بانوان به این مسجد در بخش شمالی این خانه و در ورودی مردان نیز در بخش شرقی آن واقع شده است.

 

 

 

اتاقی کوچک که مرکز مسجد است

 

پس از ورود به مسجد حضرت عباس (ع) درست در سمت راست، اتاق کوچک امام جماعت آن -حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر شریعت پناه- قرار دارد که باوجود کوچکی، مرکزی برای حل بسیاری از مشکلات مردم است. وی همه روزه نیم ساعت پیش از اذان ظهر و مغرب و نیم ساعت پس از اتمام نماز جماعت در هر نوبت در این دفتر پاسخگوی مراجعات مردمی است. شریعت پناه در این باره به خبرنگار شبستان گفت: امام جماعت باید مسجد را خانه خود و مدیریت آن را وظیفه و رسالت اصلی خود بداند، شخصا به همین دلیل همه روزه ساعات زیادی در مسجد حضرت عباس (ع) حضور می یابم.

 

مراجعاتی از جنس درد و دل های مردمی تا درخواست استخاره

 

امام جماعت مسجد حضرت عباس (ع) افزود: بیشتر مراجعات مردم از جنس بیان درد و دل های شان ‌و دریافت مشاوره ها و در مرتبه بعد، درخواست استخاره است. همچنین همه روزه عده ای درخواست کمک مادی دارند که مجموعه خیریه این مسجد تا آنجا که می تواند کسی را دست خالی برنمی گرداند. ضمنا این مجموعه، هر ماه به ۳۰ خانواده نیازمند که اغلب آنها بی سرپرست هستند، کمک های نقدی و غیر نقدی اهدا می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شریعت پناه که حدود 15 سال پیش و به مدت یک سال کارشناس حوزه مهدویت رسانه ملی بود مسجد حضرت عباس (ع) را به پایگاهی برای ترویج فرهنگ انتظار تبدیل کرده و به منظور انسجام بخشی به فعالیت ها در این حوزه، کارگروهی با عضویت امام جماعت، دو عضو هیئت امنا، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج و یک نفر از نمازگزاران تشکیل داده است. نشست های آشنایی با آیات قرآن کریم درخصوص موضوع ظهور منجی آخرالزمان، پاسخ به شبهات حوزه مهدویت و تربیت مهدوی نسل جوان از جمله برنامه های مسجد حضرت عباس (ع) در این حوزه طی 12 سال اخیر است. طرح سه شنبه های مهدوی نیز هر هفته به همت پایگاه مقاومت بسیج این مسجد برگزار می شود که طی آن علاوه بر توزیع کیک و شربت، بسته های فرهنگی و اعتقادی نیز میان مردم توزیع می شود. ضمنا از میان افراد شرکت کننده در این برنامه، علاقمندان به شرکت در دوره های مهدوی مسجد حضرت عباس (ع) ثبت نام به عمل می آید. در واقع برگزاری سه شنبه های مهدوی، مصداق یک تیر و چند نشان است.

 

 

 

یکشنبه های علوی

 

اهالی مسجد حضرت عباس (ع) باور دارند که به منظور درک درست از فرهنگ انتظار ابتدا باید با کلام الهی یعنی قرآن کریم آشنا شد و در کنار آن باید با سخنان چهارده معصوم (ع) آشنا بود بر همین اساس جلسات شرح نهج البلاغه از سال 1388 به صورت مرتب، هر یکشنبه در این خانه خدا برگزار می شود که طی آن ابتدا بخشی از خطبه ای به صورت دسته جمعی قرائت و سپس توسط حجت الاسلام شریعت پناه تفسیر می شود.

 

 

 

وی درباره دلیل برگزاری این جلسات در روز یکشنبه به شبستان گفت: فردی به نام صَقر بن اَبی دُلَف در زمان امام هادی (ع) در سامرا زندگی می کرد، با روش خاصی همراه با ترس و لرز به دیدن امام رفت و پرسید منظور حدیث «لاَ تُعادُوا الأیَّامَ فَتُعَادِیَکُم؛ دشمنی نکنید با روزها که آنها با شما دشمنی خواهند کرد» چیست؟ امام هادی(ع) فرمودند: «منظور از روزها ما هستیم.» سپس نامگذاری ایام هفته را به نام یکی از ائمه(ع) مطرح می کنند: روز شنبه به نام پیامبر اکرم(ص)، یکشنبه امیرالمومنین علی (ع)، دوشنبه حضرت حسن مجتبی و امام حسین (ع)، روز سه شنبه حضرت سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و حضرت جعفر صادق (ع)، چهارشنبه امام موسی کاظم (ع)، حضرت رضا (ع)، امام جواد (ع) و حضرت هادی(ع)، پنجشنبه امام حسن عسگری (ع)  و جمعه روز حضرت مهدی (عج).

 

برپایی شبستان مجازی

 

مسجد حضرت عباس (ع) با شیوع ویروس کرونا و در پی بیانیه مرکز رسیدگی به امور مساجد و به منظور حفط سلامت نمازگزاران به صورت موقت فعالیت های حضوری خود را تعطیل کرد اما این اقدام به معنای تعطیلی برنامه های آن نبود. پایگاه مقاومت بسیج این خانه خدا در این دوره که با سختی ها زیادی برای مردم همراه بود به منظور ارتقای انگیزه و امید به زندگی در افراد، آیات و روایات مربوطه را به صورت روزانه در پیام رسان سروش منتشر می کرد. در واقع شبستان مجازی این خانه خدا در تعامل روزانه با نمازگزاران بود.

 

مجموعه خیریه مسجد حضرت عباس (ع) نیز توانست در سه نوبت و در مجموع ۲۵۰ بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کند و قرار است این فعالیت خیرخواهانه همچنان ادامه داشته باشد تا هیچ سفره ای بی نان نماند. این خانه خدا علاوه بر کمک به نیازمندان از پیش شناسایی شده، خدماتی نیز به تعدادی از کارگران فصلی ارائه کرده است. در واقع در پی اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد مبنی بر تشکیل قرارگاه همدلی و مواسات در این مرکز و لزوم شناسایی اقشار آسیب دیده در دوره کرونا به ویژه کارگران فصلی، اهالی این خانه خدا به شناسایی این افراد مبادرت کردند.

 

صندوق قرض الحسنه مسجد حضرت عباس (ع) نیز که حدود ۲۵ سال از فعالیت آن می گذرد در این مدت به بیش از ۲۰ هزار نفر وام با اقساط ۱۰ ماهه پرداخت کرده است و همچون سایر صندوق های قرض الحسنه کشورمان در دوره شیوع ویروس کرونا فرصت بیشتری به وام گیرندگان برای بازپرداخت اقساط شان داده است تا مشکلی بر مشکلات شان در این دوره افزوده نشود.

 

مسجد حضرت عباس (ع) با وجود آنکه از نظر مساحت، جزو مساجد متوسط شهر تهران به حساب می آید اما به نوبه خود منشا طرح ها و کارهای بزرگی در حوزه تقویت باورهای دینی و ارتقای دانش مذهبی مردم بوده است که اقدامات خوب انجام گرفته در حوزه نهج البلاغه و مهدویت از جمله آنها است.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: رزمایش همدلی و مواسات کمک مومنانه مسجد حضرت عباس ع سه شنبه های مهدوی مسجد تراز اسلامی مسجد حضرت عباس خانه خدا امام جماعت شریعت پناه سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لبخند عباس جدیدی به انتخاب فدراسیون کشتی (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، فدراسیون کشتی با کسب عنوان فدراسیون برتر سال 1402 و همچنین کسب عناوین برترین ورزشکار سال توسط امین میرزازاده و برترین جوان ورزشکار سال توسط امیررضا معصومی توانست شب موفقی را در جشنواره قهرمان ایران سپری کند.

اما در این میان اتفاق جالب جایی بود که عباس جدیدی، مخالف سرسخت ماههای اخیر علیرضا دبیر جزو کمیته داوران این جشنواره بود. جدیدی که تنش های زیادی با رییس فدراسیون کشتی به ویژه در فضای مجازی داشته، در زمانی که نام فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر به عنوان فدراسیون برتر اعلام شد و دبیر پشت میکروفون ایستاد، لبخند جالبی را مقابل دوربین ها داشت. کارگردان تلویزیونی هم که از اتفاقات اخیر بین این دو نفر باخبر بود، در زمان سخنرانی دبیر چند بار تصویر بسته عباس جدیدی و لبخند روی صورت او را پخش کرد!

جدیدی بعد از مراسم هم از انتخاب های این جشنواره دفاع کرد، اما وقتی با سوال خبرنگاران در خصوص علیرضا دبیر مواجه شد، سعی کرد اسمی از رییس فدراسیون کشتی نیاورد: "خودم جزو داوران این جشنواره بودم. به نظرم نباید اسم فردی را بیاوریم چون کشتی قائم به ذات است. کشتی با پوست و خون ما عجین شده و باید افتخار کنیم که به کشتی خدمت می‌کنیم. امیدوارم کشتی در المپیک مدال‌های رنگارنگی را به ارمغان بیاورد. کشتی مرام و اخلاق پهلوانی می‌خواهد و امیدوارم همه کسانی که در کشتی حضور دارند مرام پهلوانی را داشته باشند."

صحبت های عباس جدیدی هر چند کمی کنایه آمیز بود، اما او در مقابل دوربین ها و در شبی که کشتی افتخارات زیادی کسب کرده بود، به هیچ عنوان از ادبیات مشابه پست های مجازی اش استفاده نکرد. به هر حال این دو قهرمان کشتی جهان و المپیک که دوران زیادی را با هم در ورزش و سیاست گذراندند، این روزها رابطه نزدیکی با هم ندارند و باید دید این موضوع بالاخره حل خواهد شد یا خیر.

دیگر خبرها

  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • لبخند عباس جدیدی به انتخاب فدراسیون کشتی (عکس)
  • بیش از ۷۰ پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌
  • پیش‌بینی هفته‌ای بهاری برای استان کرمانشاه
  • پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات
  • غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند