Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@01:06:08 GMT

بحران هنگ‌کنگ شدت گرفت

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۱۴۸۴

بحران هنگ‌کنگ شدت گرفت

امریکا و متحدانش شامل، بریتانیا، کانادا و استرالیا مدعی شده‌اند که لایحه تصویبی اخیر در چین برای برقراری یک روال جدید امنیتی در هنگ‌کنگ نافی آشکار تعهدات بین‌المللی این کشور پرنفوس شرق آسیا است.

در بیانیه مشترک چهار کشور آمده است:«اگر این قواعد جدید امنیتی به‌اجرا درآید در تضاد صریح با قطعنامه امنیتی چندی پیش چین- بریتانیا خواهد بود که مهر تأیید سازمان‌ملل را هم برخود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگ‌کنگ از زمان رسیدنش به یک آزادی نسبی تحت هدایت انگلیس و سپس چین تا حدی شکوفاتر شده و اثر مستقیم قواعد جدید، چیدن بال‌های این آزادی است.» به‌گزارش سایت الجزیره، پارلمان چین پنجشنبه هفته گذشته پس از ماه‌ها تظاهرات آزادیخواهان در هنگ‌کنگ قواعدی را در زمینه اداره و امنیت هنگ‌کنگ به تصویب رساند که نافی آزادی‌های قبلی در این کشور است. براساس قواعد جدید می‌توان هر فردی را در هنگ‌کنگ که مطابق تأیید چینی‌ها مخل نظم عمومی شده باشد، برای محاکمه و تعیین تکلیف قضایی به محاکم پکن ارجاع داد. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا هم اواخر هفته پیش در مجلس نمایندگان امریکا گفته بود کشورش دیگر هنگ‌کنگ را تبعه و زیرمجموعه چین نمی‌داند بلکه ملتی سزاوار استقلال می‌انگارد و با اعلام این مسأله روابط مخدوش سال‌های اخیر امریکا با چین را وارد مرحله‌ای تازه از تنش‌ها کرد. در حالی که نانسی پلوسی رئیس این مجلس همیشه با دونالد ترامپ جنجالی سر دعوا داشته است، در یکی از معدود موارد همراهی‌اش با دولت وی تأکید کرده مجلس آماده همکاری نزدیک با کاخ‌سفید در راه تدوین و اجرای پروسه‌هایی است که چین را از اعمال قواعد جدید امنیتی‌اش در هنگ‌کنگ باز دارد.
به گزارش «یو اس ای تودی» کری لام فرماندار ارشد و مقام اول اجرایی هنگ‌کنگ نیز هراس خود را از اعمال قواعد جدید امنیتی در این کشور بشدت پر توریست پنهان نگه نداشته و گفته است چون هنگ‌کنگی‌ها ابتدا در دوره قیمومیت کشورشان توسط بریتانیا و سپس چین به پاره‌ای آزادی‌ها برای بیان عقاید خویش دست یافته بودند، قطع کردن مجدد آن یک فاجعه سیاسی خواهد بود. این در حالی است که لی‌کی‌کیانگ نخست‌وزیر چین پنجشنبه گذشته کوشید به سلسله قواعد جدید امنیتی وضع شده برای هنگ‌کنگ حالتی منطقی و قابل فهم ببخشد. وی گفت: «هدف از اجرای این قواعد گرفتن آزادی‌های فردی و اجتماعی از مردم نیست بلکه پر قوام‌تر کردن پروسه‌ای است که چین همیشه در ارتباط با هنگ‌کنگ مدنظر داشته و قطعاً شکوفایی اقتصادی و استقلال سیاسی این کشور را بیشتر از گذشته خواهد کرد. با تصمیم‌های جدید، چین و هنگ‌کنگ به مثابه یک کشور متحد اما با دو سیستم حکومتی متفاوت به فراخور فرهنگ و تاریخ خود خواهند بود.»با این همه تصویب نهایی قواعد جدید امنیتی هنگ‌کنگ در مجامع قانونگذاری چین موجی تازه از نارضایتی‌ها را در هنگ‌کنگ جاری کرده که مهار آن آسان نخواهد بود. به‌گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس، وزارت اطلاعات و اخبار چین تصریح کرده است که به نیروهای امنیتی این کشور در این دولت‌شهر شرح وظایف تازه‌شان را ابلاغ کرده و قصد راهنمایی آنها را در زمان تقابل‌های غیرقابل اجتناب با ناراضیان هنگ‌کنگ دارد. وزارت دفاع چین نیز به امریکا اخطار کرده است خیال ورود به این مناقشه به سرش نزند زیرا این یک مسأله داخلی در چین به حساب می‌آید. رئیس دولت‌شهر هنگ‌کنگ هم اعلام کرده است هرگونه تحریم و اعمال مجازات از‌ سوی دولت‌های خارجی در قبال قواعد جدید نه تنها بهره‌ای به مردم هنگ‌کنگ نمی‌رساند که به زیان آنها نیز خواهد بود. این درحالی است که دیشب بنا بود، شورای امنیت سازمان ملل نشستی اضطراری در این خصوص برگزار کند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند

افشین یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به منظور بررسی میزان آمادگی این استان در حوادث غیرمترقبه سفری یک روزه به استان کرمانشاه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از این سفر بررسی مجموعه موضوعات و آخرین اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت بحران در کرمانشاه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و گفت: قرار است رئیس سازمان مدیریت بحران بازدیدی از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب داشته باشد و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات ساخت و ساز در منطقه قرار بگیرد.

یگانه افزود: بازدید از بافت فرسوده، بررسی آخرین اقدامات انجام شده و روند پیشرفت ساخت و ساز در این مناطق و بازدید از آبشوران به عنوان یک نقطه حادثه خیز در شهر کرمانشاه از دیگر برنامه‌های این سفر است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه با ریاست دکتر نامی و حضور مدیران استانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6088989

دیگر خبرها

  • بسیاری از بحران‌ها نتیجه رویکرد سلطه‌طلبانه غرب است
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • اجلاس امنیتی کشور‌های عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع
  • مکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد