Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:20:19 GMT

بزرگترین گنبد آجری جهان به روی گردشگران باز شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۵۵۴۴

بزرگترین گنبد آجری جهان به روی گردشگران باز شد

میر موسی انیران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا طی اسفند سال گذشته و در راستای پیشگیری از انتشار این ویروس، همه اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌های این استان به ویژه گنبد جهانی سلطانیه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده بود.

وی اضافه کرد: بر این مبنا محوطه و بنای گنبد سلطانیه بار دیگر به طور کامل ضدعفونی شد و برای مراقبت و احتیاط بیشتر گردشگران تنها از دروازه شمالی می توانند وارد این بنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسؤول ادامه داد: گنبد سلطانیه اولین گنبد دوپوش در جهان و موفقترین نمونه معماری اسلامی است که این اثر بی‌همتا با گذشت ۷۳۵ سال از ساخت آن، همانند نگین فیروزه‌ای در برابر دیدگان عموم خودنمایی می‌کند.

رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه یادآور شد : دشت سلطانیه به استناد مدارک باستان‌شناسی خواستگاه استقرارهای مختلفی از هزاره‌های پیش از تاریخ و سرچشمه رودخانه های زنجانرود و ابهر رود است که این ۲ رودخانه پس از قدرت گرفتن از آبهای تحت الارضی

چمن سلطانیه در طول مسیر و کنار شاخه های فرعی خود به نوعی باعث پدید آمدن و قوام سکونتگاه های مختلفی شده اند.

میرموسی انیران افزود: بنای گنبد سلطانیه از نظر تزیینات یکی از موفق ترین نمونه های معماری اسلامی ایران به شمار می رود که در این ارتباط عوامل مختلف تزیینی بنای گنبد سلطانیه تزئینات آجری، تزیئنات گچبری، کتیبه ها، کاشیکاری، تزیینات رنگ و نقاشی، تزیینات سنگی، تزیینات چوبی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در این بنا از تزیین آجری به سه صورت، آجرهای قالبی، آجرهای کنده کاری و تلفیق آجر و کاشی استفاده شده است.

انیران خاطرنشان کرد: گنبد هشت ضلعی سلطانیه به لحاظ تزئینات آجرکاری، کاشیکاری و معماری جزو منحصر به فردترین آثار دوره اسلامی محسوب می شود.

به گفته وی، گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان در تاریخ ۲۴ تیرماه ۸۴ در کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان آفریقای جنوبی به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطرنشان کرد: گنبد سلطانیه علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه ای از نقش و طرح در تزیینات معماری آن روز، که بیانگر برهه ای از تاریخ معماری و هنر ایران است را نیز به نمایش گذاشته است.

این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان به‌شمار می‌آید.

شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

برچسب‌ها کرونا جهانگردی گنبد سلطانیه زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا جهانگردی گنبد سلطانیه زنجان کرونا جهانگردی گنبد سلطانیه زنجان گنبد سلطانیه میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز برای نمایش در نمایشگاه روز جهانی موزه‌ها خبر داد.

احمد حمزه‌زاده روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به‌ مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان‌ از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌ شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌ شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

وی گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌ شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم