Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@00:24:00 GMT

ایران در آب‌رسانی از دنیا جلوتر است

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۶۲۹۸

ایران در آب‌رسانی از دنیا جلوتر است

دسترسی به آب سالم و بهداشتی یکی از پارامترهای مهم کشورها در زندگی مطلوب محسوب می‌شود که طبق گفته معاون وزیر نیرو، حدود ۶۳ درصد شهرها در جهان دارای سیستم آب‌رسانی هستند که این رقم در ایران به صددرصد نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت نیرو در سال گذشته به ۱۹۵۰ روستا آب‌رسانی  کرده و طبق وعده معاون وزیر نیرو باید ۱۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تا پایان این دولت دارای آبرسانی پایدار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۵۱۱ روستا با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند، در سال ۱۳۹۸ نیز قرار شد تا در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستای کشور با جمعیت تقریبی ۱.۲۱ میلیون نفر تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند شوند.

در این باره قاسم تقی‌زاده خامسی - معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - به ایسنا گفت: اکنون این وعده محقق شده است و ما اکثر این آب‌رسانی‌ها را قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری انجام دادیم و پس از این ویروس نیز این طرح‌ها متوقف نشد و به صورت ویدئو کنفرانس کار در همه استان‌ها پیش رفت.

وی همچنین روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: حدود ۲.۵ میلیون نفر در جهان به آب بهداشتی دسترسی ندارند و ۸۰۰ میلیون نفر روزانه به طور متوسط نیم ساعت برای تهیه آب سالم وقت صرف می‌کنند.

معاون وزیر نیرو افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر در ایران در ۶۲ هزار روستا زندگی می‌کنند که ۲۳ هزار از این روستاها کمتر از ۲۰ خانوار و حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد.  چالش اصلی خدمات‌رسانی به روستاها از همین پراکندگی شروع می‌شود. ۹۰۰ هزار نفر تا قبل از این دولت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستم آب‌رسانی پایدار داشتند.

به گفته تقی‌زاده خامسی، اکنون این پوشش به ۷.۷میلیون نفر رسیده و تا پایان دولت ۱۰ میلیون نفر نزدیک خواهد شد. در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می شود که اکثر آن‌ها زیر ۲۰ هزار نفر هستند.

وی یادآور شد: بنابراین با این‌که آب‌رسانی به روستاها در این دولت بیشتر از ۱۰ برابر شده است اما غالب روستاهای زیر ۲۰ خانوار همچنان به عنوان چالش اصلی خدمات‌رسانی  باقی خواهند ماند که راه حل اساسی آن  تجمیع است اما برای روستاییان اسکان در نزدیکی اراضی کشاورزی مطلوب است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی به روستاها

دولت نیز در قالب بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ آورده است "وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. ۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد ریال، از حساب مذکور در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.

علاوه بر این اواخر سال ۱۳۹۷، مسولان اعلام کردند که در سال ۱۳۹۸ با اذن مقام معظم رهبری برای سرعت دادن به اجرای طرح‌های آب‌رسانی روستایی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد. در نهایت این مهم امسال تحقق یافت و بر اساس گفته‌های وزیر نیرو به ایسنا، سازمان جهانی بهداشت، شاخص دسترسی به آب سالم در روستاها را اینگونه تعریف کرده که اگر هر فرد روستایی در فاصله زمانی حداکثر ۳۰ دقیقه پیاده‌روی بتواند به منبع آب سالم دسترسی پیدا کند، آن فرد و آن روستا بهره‌مند از آب شناخته می‌شوند.

به گفته وی، براساس این تعریف باید گفت که بیش از ۸۵ درصد روستاهای کشورمان در حال حاضر از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند هستند، اما ملاک مورد عمل ما جز این است. توافق کرده‌ایم که زمانی که هر هموطن روستایی مانند شهرنشینان، در محل زندگی خود از شبکه بتواند آب باکیفیت و پایدار دریافت کند، آن زمان، فرد مذکور و آن روستا به عنوان مشترک برخوردار شناخته شود؛ منظور از آب پایدار آبی است که به شبکه متصل باشد.

وی اظهار کرد: براساس این شاخص، در دولت حاضر از نیمه سال ۱۳۹۲ تاکنون دسترسی بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستای کشور با جمعیت هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به آب شرب پایدار و باکیفیت ایجاد شده و در حال حاضر بهره‌مند از آب شرب هستند. این عدد ۷۶ درصد جمعیّت کل روستاهای کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در نظر گرفته‌ایم قصد داریم تا میزان دسترسی جمعیت روستایی کشور به آب شرب پایدار و باکیفیت در دولت تدبیر و امید را به ۱۰ میلیون نفر تا نیمه ۱۴۰۰ برسانیم. این عدد در دنیا در حد بسیار بالایی است.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۱ میلیون نفر فاقد آب هستند و ۶۰۰۰ روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که طبق اعلام، آمار آن سال به سال در حال کاهش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبرساني معاون وزیر نیرو حال حاضر میلیون نفر بهره مند آب رسانی آب سالم آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی

   

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی به شهر‌های شازند و آستانه و ۱۰ روستا از اجرای شتابان طرح‌های حوزه آبرسانی در کشور توسط دولت خبر داد.

هاشم امینی با اشاره به برنامه دولت برای آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا، گفت: طی دو سال گذشته طرح جهاد آبرسانی در پنج هزار و ۲۰۰ روستا اجرا شده و تا پایان سال جاری در مابقی روستا‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با بیان اینکه استفاده از ظرفیت پساب صنایع، برنامه محوری صنعت آب و فاضلاب برای حفاظت از منابع آبی است، افزود: در بخش فاضلاب ۷۵ طرح در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه تعریف شده است که شاخص برخورداری فاضلاب در کشور را به ۵۷ درصد خواهد رساند و یکی از این طرح‌ها تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شازند است که با تکمیل این طرح مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

امینی با قدردانی از تلاش‌های استاندار مرکزی، گفت: با توجه به رصدی که در کل کشور داریم استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که در دو سال گذشته در جهت سیاست‌های دولت مردمی، جریان خدمت در آن شتاب گرفته است. 

در حاشیه‌ افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی، کلنگ‌زنی آغاز نصب انشعاب فاضلاب شهر‌های شازند و آستانه با حضور استاندار مرکزی و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • مصائب فلسطینیان خواهد گذشت، اما چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در تاریخ ثبت می‌شود
  • دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی
  • روایتگری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • روایت گری جزء اولویت‌ های مسئولان باشد
  • روایت گری جزء اولویت‌های مسئولان باشد