Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بحران کرونا وقتی امکان واردات مایحتاج مقابله با این ویروس در کشور وجود نداشت، به برخی طرفداران واردات اثبات شد که با اتکا به توان داخلی امکان رفع نیازهای کشور وجود دارد و باید همین الگو در صنایع وابسته مانند "صنعت هوایی" تکرار شود. ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ اجتماعی علم و تکنولوژی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در دوران شیوع کرونا و همه‌گیر شدن این ویروس در جهان، کمتر کشوری بود که حاضر به صادرات محصولات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس بشود و در این شرایط کشور چاره‌ای نداشت به‌جز اتکا به توان داخلی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین شرایط باعث شد تا برخی مسئولان دولتی که قبلا به صراحت گفته بودند "تنها در حوزه قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش قدرت رقابت داریم" نگاه تازه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند!

همین روند، تولید محصولات مقابله و تشخیص ویروس کرونا تا جایی ادامه داشت که علاوه بر تأمین نیازهای کشور امکان صادرات به کشورهای اروپایی هم فراهم شد.

خبر خوش معاون علمی رئیس‌ جمهور / ایران از واردات تجهیزات مقابله با کرونا بی‌نیاز شد / صدور تاییدهای ‌صادرات کیت‌ها + فیلمایران آماده صادرات کیت‌‌های تشخیص کرونا/ برپایی 60 آزمایشگاه تشخیصی در کمتر از 10 روز

اثبات توان تکنولوژیک تولیدی در کشور همزمان با بحران کرونا به تبدیل تهدید به فرصت تعبیر می‌شود و نباید این روحیه، اتکای داخلی با روند کنترل بیماری کرونا از بین برود؛ در واقع این فرصت پیش آمده تنها به شرکتهای دارویی و بهداشتی محدود نشده و در واقع یک فرآیند تغییر نگاه به توان داخلی بود البته اگر همچنان شرکتهای منتفع از واردات در این اکوسیستم تولیدی اخلال ایجاد نکنند.

با همین روحیه لازم است کشور بر صنایع وابسته متمرکز شده و همین الگو را در آنها اجرا کند؛ یکی از این صنایع وابسته، "صنعت هوایی" است که مدتی است بخشی از نیازهای کشور به تعمیرات را با توان داخلی تامین کرده‌ است؛ دلیل بروز و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان به این صنعت هم فقدان امکان واردات در آن است که منجر به شکوفایی شده است.

 

معضلاتی که واردکنندگان برای توسعه صنایع وابسته در کشور ایجاد کرده‌اند به قدری بوده‌ است که حالا موضوع سریال‌سازی‌های تلویزیونی هم شده است.

 

معضلاتی که واردکنندگان برای توسعه صنایع وابسته در کشور ایجاد کرده‌اند به قدری بوده‌ است که حالا دست‌مایه سریال‌سازی‌های تلویزیونی هم شده است؛ سریال «بچه‌ مهندس» در سری سوم خود به این موضوع پرداخته‌ است؛ این سریال موضوع صنعت هوایی را برای روایت انتخاب کرده، موضوعی که حساسیت‌ها برای روایت آن زیاد است.

در حال حاضر نیازهای کشور در صنعت هواپیمایی به چند بخش تقسیم می‌شود؛ این نیازها شامل تعمیر قطعات هواپیما، تامین فناوری‌های مورد نیاز طراحی و ساخت هواپیما، بومی‌سازی تجهیرات فرودگاهی، ناوبری و کمک‌ناوبری، تولید قطعات کاربردی در هواپیماها و ... می‌شود؛ تلاش شده است تا با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از این نیازها رفع شود و کسب‌وکارهای جدید دانش‌بنیان در این عرصه شکل گیرد.

برای رفع بخشی از این نیازها، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌های مرتبط به امضا رسیده که نمونه آن تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری بوده‌ است؛‌ به گفته سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور می‌تواند نقطه عطفی در دست یافتن به فناوری‌های جدید و پیشرفته صنعت هوایی و فرودگاهی برای صنعتگران و نخبگان کشور به ویژه فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوایی چندان ورود جدی به حوزه‌های تجاری نداشته‌اند و یکی از تلاش‌های معاونت علمی بر توسعه تجاری این صنعت متمرکز بوده‌ است؛ برای این منظور تلاش شده تا حمایت‌های زیرساختی صورت گیرد و بازارهای بالقوه برای این صنعت معرفی شود تا در نهایت به توسعه پایدار در این صنعت رسید.

به دنبال همین نگاه، نمایشگاه‌های مختلفی با موضوع صنعت هوایی در کشور بروز و ظهور پیدا کرد که نمونه آن سری نمایشگاه‌های بین‌المللی فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته بود که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد؛ اهدافی که این پاوین پیگیری می‌کرد برقراری ارتباط متقابل و پیوند منسجم میان شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعـال در ایـن حـوزه بـه‌ویژه بـر محـور نیازها و مسائل اساسی ایـن حوزه بود.

خدماتی که در نمایشگاه‌های اینچنینی برای صنعت هوایی کشور ارائه می‌شد شامل دستگاه تست اصطکاک باند فرودگاه، خدمات پایش وضعیت موتور هواپیما، خدمات NDT شامل (بازرسی‌های ادی کارنــت، آلتراسـونیک، مگنتیک پارتیکل، تست مایعات نافذ، عملیـات)، ساخت برجهای مجازی و دیجـی سـوندها، ساخت هواپیماهای عمود پرواز الکتریکی، ساخت محصولات HIGH TECH، طراحی داخلی هواپیما، طراحی نرم‌افزارهای یکپارچه رزرواسیون آنلاین و سایر نیازهای کشور بود.

جنگ تجاری به صنعت هوایی دنیا در 2019 ضربه می‌زندورود نظام بانکی به صنعت هوایی/ مشارکت در خرید هواپیما توسط یک بانک خصوصیتولید نرم‌افزارهای بومی صنعت هوایی حمایت جدی می‌شود

انتهای پیام/

R1356/P/S2,1313/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سازمان هواپیمایی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان هواپیمایی سازمان هواپیمایی شرکت های دانش بنیان صنایع وابسته نیازهای کشور صنعت هوایی توان داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت

نخستین نشست هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های پیش‌رو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سجده -مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات- در ابتدای این نشست با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی(ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم. 

در ادامه این نشست بیگدلی -معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه- با اشاره به چشم‌انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شرکتهای دانش‌بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد، مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد اکوسیستمی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است که این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده‌اند.. 

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- ضمن تقدیر از دانشمندان که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای دارای بودجه دولتی نیست و ما در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال ما دارای میلیون‌ها رقبه هستیم که این رقبات‌ به صورت عرصه و اعیان است و ما باید شکل مدیریت‌مان در خصوص این موقوفات علمی باشد.

وی ابراز کرد: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. در واقع سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود زیرا تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد. 

خاموشی با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها باید در خدمت ارزان‌سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار و در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ورود کرده‌ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد، در حوزه مسکن نیز رقبات‌ زیاد داریم که از این رو به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در تمام رقبات‌ زراعی بحث زنجیره زراعی مدنظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده است، همچنین مساله دیگر توجه به حوزه صنایع تبدیلی است. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مدنظر است که کارهای خوبی در حال انجام است، نباید فراموش کنیم که حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است. 

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است.

این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کارهایی باشد که توسط دیگران انجام می شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری‌سازی در کشورهای پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم خیلی از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد، همچنین موضوع عمران در مناطق محروم بررسی شد و به گفته کارشناسان در زمینه تکنولوژی بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری