اتصاف امام رضا(ع) به «عالم آل محمد» تجلی صفت الهی است/ حضرت رضا(ع) را عارفاً بحقه زیارت کنیم
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۸۹۹۶
کارشناس امور مذهبی با اشاره به اتصاف امام رضا(ع) به "عالم آل محمد" گفت: هرکدام از انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام تجلی یکی از صفات خدای باری تعالی برروی زمین هستند.
حجت الاسلام والمسلیمن عیسی رجبی کارشناس امور مذهبی در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین به با اشاره به اینکه امام رضاعلیه السلام به عنوان عالم آل محمد(ص) ملقب هستند به تشریح این ویژگی ایشان پرداخت و گفت: هرکدام از انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام تجلی یکی از صفات خدای باری تعالی برروی زمین هستند؛ وجود نازنین علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان عالم آلمحمد(ص) معرفی میشوند که علت عمده آن هم آنگونه که در تاریخ ثبت و ضبط شده و از زبان امام کاظم(ع) مطرح شده، این است که دوره امام رضا(ع) دورهای است پر از شبههها، فرقهها، مکاتب و دورهای است که پس از دانشگاه امام صادق(ع) واقع شده و گسترش علم در این دوره خواه ناخواه شرایطی را درست کرد که سؤالات، شبهات و دانش طلبی زیادی را به دنبال داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام رجبی افزود: بنابراین امام رضا(ع) پاسخگوی این سوالات و شبهات، به ویژه شبهاتی بودند که مأمون عباسی مطرح میکرد. مأمون عباسی بزرگان ادیان و مکاتب و همه آنهایی را که در شبهه افکنی ید طولایی داشتند، جمع میکرد به امید آنکه بتواند امام(ع) را سرکوب کند، اما ایشان به لطف خدای تعالی اوج قدرت علمی و الهی خودشان را آنچنان نشان میدادند که تمام حاضرین به علم ایشان اذعان میکردند و قانع شده مجلس را ترک می کردند. براین اساس همانطور که امام موسی کاظم(ع) خطاب به فرزندان خود می فرمود: برادر شما علی بن موسی الرضا عالم آل محمد است، از او بپرسید و هرآنچه را او میگوید، حفظ کنید. ایشان به عنوان عالم آل محمد ملقب شدهاند.
کارشناس امور مذهبی در ارتباط با ثواب بالای زیارت امام رضا(ع) و برابری آن با چندصد حج عمره مقبول تصریح کرد: براساس روایات و احادیث، ثواب زیارت دو امام نسبت به ثواب زیارت سایر ائمه عجیبتر و بسیار بیشتر مطرح شده و ثواب زیارت این دو امام بزرگوار با ثواب زیارت دیگر ائمه علیهم السلام قابل مقایسه نیست؛ اول ثواب زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دوم ثواب زیارت امام رضا(ع) است. در مورد ثواب زیارت ایشان روایت شده است که فرمودهاند: «کمن زار الله فی عرشه» کسی که امام حسین و امام رضا علیهماالسلام را زیارت میکند، مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کند.
وی اضافه کرد: شاید تفسیر این حدیث اینگونه باشد که بهترین راه رسیدن به قله کمالات و مراتب عالی انسانیت، تمسک به این دو امام بزرگوار است. از طرفی دیگر در روایات و احادیث ثواب زیارت امام رضا(ع) با ثواب حج و عمره مقایسه میشود. در این مقایسه یک مطلب عمیق معرفتی نهفته است؛ حج یک مظهر و ظاهر عبودیتی و بندگی دارد، مثلاً کسی که به حج میرود لباس خاصی دارد، اعمال خاصی را انجام میدهد وآداب و رسوم خاصی دارد.اما باطن این عبودیت، چیزی جز ولایت اهل بیت علیهم السلام نیست؛ لذا از این رو ثواب زیارت امام رضا(ع) را برابر با چندصد حج قرار می دهند که متوجه شویم مهم باطن حج است. ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در خانه کعبه نیز نمونه مشابهی از این مقایسه است. کعبه تجلی عبادت است و خداوند مکان تولد امیرالمؤمنین را درون خانه کعبه قرار میدهد تا به عالمیان بگوید عبادت یک حقیقت و روح اساسی به نام ولایت دارد.
حجت الاسلام عیسی رجبی ادامه داد: امام رضا(ع) در حدیث سلسلة الذهب میفرماید: کلمة لااله الله حصنی.(کلمه لا اله الله حصن و دژ من است). از طرف دیگر در حدیثی قدسی داریم که فرموده است: ولایة علی بن ابیطالب حصنی: ولایت علی بن ابیطالب حصن و دژ من است. جمع بین این دو حدیث چه مفهومی دارد؟ خداوند که دو راه و دو دژ ندارد. بنابراین مفهوم این دو حدیث آن است که حقیقت بندگی و توحید چیزی غیر از ولایت نیست و مردم باید به باطن عبادت و حج توجه کنند.
این کارشناس امور مذهبی در ادامه با توجه به ثواب زیارت امام رضا به بیان ویژگیهای زائر واقعی و زیارت مقبول پرداخت و گفت: امام رضا(ع) به این سؤال پاسخ گفتهاند و هنگامی که از ایشان سؤال شد منظور از عبارت عارفاً بحقه که در زیارت شما آمده، چیست فرموده است یعنی کسی که به زیارت من میآید مرا امام مفترضالطاعه بداند. بسیاری از کسانی که به زیارت امام رضا علیه السلام میروند، زیارت حداقلی دارند و ایشان را به عنوان یک انسان کریم، مهربان، دلسوز و کسی که بیمار ما را شفا میدهد زیارت می کنند، این نگاه نگاه خوبی است، ولی نباید امام را در این نگاه حداقلی خلاصه کرد، بلکه بالاتر از همه اینها باید ایشان را به عنوان امام و خلیفة الله بر روی زمین زیارت کنیم. اگر ما امام رضا(ع) را به این شکل زیارت کنیم، ان شاء الله آن ثوابی را که برای زیارت ایشان ذکر شده است، خواهیم برد.
حجت الاسلام رجبی در پایان به مقایسه این مطلب با علت غیبت امام زمان(عج) پرداخت و توضیح داد: نگاه ما به ظهور حضرت مهدی(ع) نیز یک نگاه حداقلی است؛ نگاه ما این است که ایشان ظهور کنند و مشکلات ما را حل کنند اما امام زمان هنگامی ظهور خواهند کرد که این نگاه ما تغییر کند و به عنوان امام، خواهان ظهور ایشان باشیم، نه به عنوان رافع مشکلات. باید رافع مشکلاتی را بخواهیم که امام باشد.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام رضا ع زیارت امام رضا ع ثواب زیارت امام رضا زیارت امام رضا ع علیهم السلام کارشناس امور عالم آل محمد حجت الاسلام علی بن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
آغوش باز ایرانیان برای اسلاممدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهیحجتالاسلام والمسلمین نصرتالله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.
وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبتهایی مطرح کرده و قولهایی هم دادهاند اما هنوز این وعدهها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)