Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار مسکن گفت: ساز و کار‌های تجربه شده نشان می‌دهد ساخت و ساز مسکن در بخش‌های دولتی و خصولتی که در بازار سرمایه دنبال شد چندان کارآمد نبود و نتوانست منجر به انقلابی در بخش ساخت و ساز و کاهش قیمت مسکن شود.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عرضه مسکن در بازار بورس یکی از پیشنهادات جدیدی است که از سوی وزارت اقتصاد برای حل کمبود و گرانی مسکن مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این روز‌ها بازار بورس بیشتر از همیشه مورد توجه مردم قرار گرفته است عرضه سهام عدالت هم بهانه‌ای برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با این بازار سرمایه شد، لذا احساس می‌شود این پیشنهاد مبنی بر توجه بیشتر مردم به بازار بورس داده شده است. مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن و استاد دانشگاه در این گفتگو در این باره توضیح می‌دهد که آیا عرضه مسکن و ساخت و ساز مسکن در بورس می‌تواند بخشی از دغدغه‌های نیاز و تقاضای واقعی مسکن را برطرف کند؟
مسأله واگذاری ساخت و ساز‌های بزرگ مسکن به بازار بورس یک بار دیگر مطرح شده است آیا پیش از این بازار مسکن در بورس تجربه‌ای داشته و روند پیشرفت آن چگونه بوده است؟
قبل از هر موضوعی لازم است آیین نامه اجرایی عرضه مسکن در بازار بورس شفاف سازی شود تا بتوان درباره جزییات و میزان کارایی چنین طرحی اظهارنظر کرد. اما برآیند آنچه تا کنون اظهار شده نشان می‌دهد قرار است تامین سرمایه پروژه‌هایی که در قالب انبوه سازی تولید می‌شود از طریق بازار بورس انجام شود. قبلا سازوکاری نظیر این طرح انجام شده بود تا از سرمایه‌گذاری‌های کسانی که به این موضوع تمایل نشان می‌داده بودند برای ساخت پروژه‌های بزرگ استفاده شود، اما آن طرح به دلیل عدم موفقیت چندان مورد استقبال قرار نگرفت چرا که معمولا پروژه‌های بزرگ توسط نهاد‌های دولتی یا خصولتی یا شرکت‌های بزرگی انجام می‌شود که کارآیی و بهره وری لازم را در انتخاب زمین، سرعت عملیات و کیفیت ساخت ندارند، بنابراین این قبیل پروژه‌ها معمولا بازدهی خوبی ندارند. از سوی دیگر به دلیل نوع قوانین مالیاتی کشور هنگامی که پروژه‌های ساختمانی توسط شرکت‌های سرمایه گذاری انجام می‌شود نوع مالیات، بیمه و عوارض قانونی که بر آن‌ها وضع می‌شود به نوعی است که این پروژه‌ها را از حالت رقابتی بودن خارج می‌کند، هم‌چنین برای این قبیل پروژه‌ها نیاز به سیستم حسابرسی و مدیریت دقیقی است که همه‌ی این موضوعات پروژه را از کارایی لازم و رقابت با سایر پروژه‌های ساختمانی خارج می‌کند بنابراین وقتی این پروژه‌های بزرگ به طور مشخصی تعریف می‌شود و وارد بورس می‌شود چندان موفق عمل نمی کند. سال‌ها پیش در مرحله سرمایه گذاری در بورس ساز و کاری تعریف شد، اما چندان موفق نبود برخی از شرکت‌های بزرگ با اینکه به این موضوع تمایل نشان دادند، اما چون ساخت و ساز مسکن در ایران همواره به صورت سرمایه‌گذاری‌های فردی و خصوصی انجام شده است و پروژه‌های خصوصی کارایی و بهره وری بیشتری نسبت به نهاد‌های دولتی و خصولتی دارند لذا کارایی بخش دولتی و خصولتی کاهش می‌یابد.
با توجه به شناخت نسبی مردم از بازار سرمایه در ماه‌های اخیر آیا می‌توان به هدایت سرمایه‌ها به این بخش امیدوار بود؟
اصلا موفقیت و سودآوری خود شرکت‌های تولیدی که در بازار سرمایه حضور دارند جای بحث دارد، برخی گمان می‌کنند مثلاً میزان ارزش بورس چند برابر شده این چند برابری سرمایه در اختیار شرکت‌های بورس قرار می‌گیرد، در حالی که اینگونه نیست، چون بورس بازار ثانویه است. در واقع بخش عمده منافع شاخص به افرادی تعلق می‌گیرد که روی سهام آن شرکت‌ها معامله می‌کنند نه به خود شرکت، بنابراین در تراز نامه شرکت اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه شرکت از طریق ایجاد سهام جدید به دنبال افزایش سرمایه باشد حتی افزایش سرمایه از طریق آورده سهامداران هم به افزایش منابع شرکت کمک نمی‌کند به این دلیل که سود شرکت در حال توزیع است، لذا برداشت نادرستی در جامعه شایع شده که مسوولین امر به خطا می‌افتند که با رونق بورس شرکت‌ها رونق بیشتری یافته و از منابع بیشتری برخوردار شده اند، درباره بازار مسکن هم همین روال حاکم است با توجه به اینکه بازار ثانویه است عرضه سرمایه اولیه باید از ساز و کار بورس کمک گرفته شود مگر پروژه‌هایی انجام شود که به لحاظ کارشناسی، حسابرسی و رویه‌های جاری بسیار شفاف باشد، اما تجربه ثابت کرده است که این قبیل پروژه‌های بزرگ کارا نخواهد بود و بازدهی زیادی ندارد لذا اقبال مردم به بازار سرمایه چندان نمی‌تواند در موفقیت ساخت و ساز و عرضه مسکن در بازار بورس موثر باشد.

صندوق بین‌المللی پول رتبه تورم ایران را دربین ۱۹۶کشور پنجم اعلام کرده است آیا بین تعطیلی بازار تولید مسکن که مشاغل زیادی وابسته به این بخش است با افزایش تورم می‌توان رابطه‌ای برقرار کرد؟
به طور روشن نمی‌توان رابطه چندانی بین این دو موضوع ایجاد کرد. از یک جهت افزایش تورم باعث می‌شود برخی افراد منابع خود را برای سرمایه گذاری وارد بخش مسکن کنند به این دلیل که افزایش تورم، پول آن‌ها را در برابر کاهش ارزش محافظت می‌کند، اما سرمایه‌گذاری سوداگرانه در بخش مسکن نیز افزایش می‌یابد، همچنین تقاضای مصرفی را به دلیل اینکه بخش مسکن رشد قیمتی بیشتری بیش از درآمد خانوار ایجاد می‌کند و توان مردم برای خرید مسکن پایین می‌آید منجر به کاهش تقاضای واقعی مسکن می‌شود و دسترسی خانوار به مسکن کاهش می‌یابد، بنابراین اثر تورمی خود را در این حوزه نشان می‌دهد. سرمایه‌هایی که به قصد سوداگری وارد بخش مسکن شوند برای اینکه بخواهند خود را در برابر تورم محافظت کنند، حتی خانوار‌هایی که به عنوان تقاضای مصرفی وارد بازار می‌شوند نیم نگاهی یا نگاه اقتصادی به این موضوع دارند که سرمایه گذاری در بخش مسکن می‌تواند آن‌ها را از تورم محافظت کند لذا بخش مسکن در ایران به نوعی با نگاه سرمایه گذاری توام شده است. از این موضوع بگذریم برای مسأله تورم ایران باید چاره اندیشی شود. ایران جز معدود کشور‌هایی با تورم دو رقمی است حتی بسیاری از کشور‌های کمتر توسعه یافته یا کشور‌هایی که به لحاظ اقتصادی از ایران عقب‌تر و ضعیف‌تر هستند مسأله تورم را در اقتصاد خود حل کرده اند لذا کاهش تورم در ایران نیازمند سیاست گذاری‌های مطلوبی در مصارف بودجه دولت و سیاست‌های مالی و پولی است تا بتوانیم از بلای تورم نجات پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس ساختمان سازی مسکن تورم تولید پروژه های بزرگ بازار سرمایه سرمایه گذاری بازار بورس بازار مسکن ساخت و ساز عرضه مسکن بخش مسکن پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده صبح پنجشنبه در نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر اظهار کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در استان حمایت می‌شود و امروز برخی از طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح‌ها در حوزه پرورش آبزیان و تکثیر لارو و تولید بچه ماهی مطرح شد گفت: طرح‌های پرورش آبزیان جز سیاست‌های اصلی استان بوشهر است و در این راستا از سرمایه‌گذاران در طرح‌های پرورش ماهی در قفس، به‌ویژه تولید بچه ماهی در استان حمایت می‌شود.

استاندار بوشهر بخشی دیگر طرح‌ها را در حوزه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در جاده‌های استان دانست و تصریح کرد: توسعه مجتمع‌های خدماتی بین راهی مورد نظر ما است چراکه هرچه تعداد این مجتمع‌ها افزایش یابد امکان خدمات به حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ایمنی راه‌ها و مسافران بیشتر فراهم می‌شود.

محمدی‌زاده از تصویب ساخت کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیر خبر داد و بیان کرد: ساخت کارخانه سیمان سفید در آبدان دیر که فرایند آن طی شده بود در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر تصویب شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲ طرح مطرح شده در این شورا رأی مثبت لازم کسب نکرد گفت: مابقی طرح‌های مطرح شده در این جلسه برای اجرا رأی آورد و ان‌شاءالله طرح‌ها و موضوعات جدید سرمایه‌گذاری در جلسات بعد و هفته آینده مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندار بوشهر افزایش مشارکت مردم در طرح‌های سرمایه‌گذاری را یکی از اولویت‌های استان دانست و تأکید کرد: آنچه تدبیر مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است در استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

محمدی‌زاده بیان کرد: سرمایه‌گذاری مردم راهکار اساسی برای حل اشتغال، تولید و پیشرفت جامعه و استان بوشهر است و ما از بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به جد حمایت می‌کنیم و کارها در این حوزه تسریع می‌شود.

طرح‌های مختلفی از سوی مردم و بخش خصوصی در این جلسه توسط اعضا و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط که فرایند آن در کارگروه تخصصی طی شده است برای تصویب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6088482

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری