Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:24:40 GMT

کشف سنگ نگاره های تاریخی در تفتان سیستان وبلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۲۵۹۲

ایسنا/سیستان و بلوچستان روستای ولان یکی از روستاهای تاریخی شهرستان فعلی تفتان و قدیمی خاش سیستان وبلوچستان بوده که آوازه های گذشتگان را در دل سنگ نگاره های آن می توان شنید و رد پای نیاکانی را که روزگاری در تلاش برای زندگی بودند را دید.

در میان ارتفاعات ولان، صخره های پر از طرح ها و نقاشی های ابتدایی و جالبی وجود دارد که حکایت از روزگاران انسان های اولیه و عصر حجر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این سنگ‌ نگاره‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار (سنگ‌های تیز) و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.

مسئول انجمن میراث فرهنگی تمندان تفتان از کشف سنگ نگاره های تاریخی در این روستا خبر داد و افزود: سنگ نگاره های ولان از کهن ترین ادوار گذشته به شمار می آیند.

مرتضی تمندانی به ایسنا گفت: آن زمان که خط و نگارشی وجود نداشته و آدمی مجبور بوده، اطلاعات معیشتی و شکار، حفاظت و اعلام خطرو شیوه زندگی را از طریق نقش و نگاره ها به دیگران منتقل کند.

وی بیان کرد: بر روی این سنگ نگاره ها، صحنه های از شکار، نبرد آدمیان، نمایش محیط طبیعی، نمایش آداب و رسوم، باورها و عقاید و اسطوره ها به وضوح قابل مشاهده است.

تمندانی خاطر نشان کرد: این سنگ نگاره ها به عنوان یکی از مهمترین اسناد دست نخورده بشر در این منطقه می توانند گره گشای بسیاری از ابهامات تاریخ باشند. 

وی ادامه داد:سنگ نگاره های تاریخی ولان یکی آثار تاریخی این منطقه هستند که بیانگر هویت مردمان این منطقه است که به بصورت پراکنده در اطراف این روستا قابل مشاهده هستند اما این محوطه کشف شده با نقوشی بی نظیر بعنوان یک موزه سنگی هنرهای صخره ای است که هر بیننده با ذوقی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که چگونه در ازمنه گذشته افراد سواد خواندن و نوشتن نداشته اند، چنین با دقت و ظرافت هنر آفریده اند.

مسئول انجمن میراث فرهنگی تمندان از متولیان امر خواست نسبت به شناسایی و ثبت این سنگ نگاره های کشف شده اقدام نمایند.

گفتنی است روستای ولان در دامنه تفتان "بام شرق ایران" و در 50 کیلومتری شهرستان خاش قرار دارد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تفتان سنگ نگاره تاریخی سيستان و بلوچستان میراث فرهنگی استانی فرهنگی و هنری سنگ نگاره سنگ نگاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۲۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد

 تیمور باقری اظهار داشت:  در تقویم سالیانه کشور هفتم اردیبهشت‌ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری گردید تا یادآور اهمیت موضوع و توجه به آمار سوانح  و اقدامات صورت گرفته برای ارتقای ایمنی  باشد.

وی گفت:سرعت غیرمجاز، منشا بیشتر تخلفات رانندگی است و فرهنگ‌سازی به عنوان مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سوانح رانندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل و نقل اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان  برنامه های مختلفی در مرکز استان و ادارات شهرستانی برای این هفته در نظر گرفته شده است که  از آن جمله می توان به اجرای طرح آموزش ایمنی به  کاربران جاده‌ای  ، توزیع کلاه ایمنی به موتور سیکلت سواران،  طرح کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس بر نحوه فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی تحت پوشش ، حضور در مدارس حاشیه راه‌های استان جهت ارائه آموزه‌های ترافیکی، نصب بنر حاوی پیام های ایمنی در مراکز تجمع رانندگان و مجتمع های خدماتی-رفاهی و ارسال پیام کوتاه بمنظور جلب توجه عمومی نسبت به مخاطرات سوانح رانندگی نام برد.

باقری  ، هدف از اجرای این برنامه ها را ایجاد حساسیت  در بین  عموم مردم جهت افزایش ایمنی تردد‌های جاده‌ای و تلاش برای کاهش تصادفات رانندگی، عنوان کرد و گفت: خوشبختانه  در ایام اجرای طرح نوروزی میزان تصادفات در این استان به میزان قابل توجهی کاهش داشت  که امیدواریم با تعامل همه دستگاه‌ها  و مردم تا پایان سال جاری، روند کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ادامه یابد و شاهد سفرهای ایمن و بدون حادثه برای هموطنان عزیزمان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • تداوم باران بهاری در سیستان وبلوچستان
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان