Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، با توجه به وقوع گرم شدن هوا در خصوص خطر حریق در جنگل‌ها و مراتع استان مازندران هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری و به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، سیدمحسن موسوی تاکامی با توجه به وقوع گرم شدن هوا درباره خطر حریق در جنگل‌ها و مراتع استان مازندران هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این ارتباط اظهار کرد: با شروع فصل خزان و ریزش برگ‌ها و خشکیدن بوته‌ها و علف‌ها و احتمال بروز حریق از عموم هم استانی‌ها و مسافران تقاضا می‌شود به منظور رفع خطر احتمالی توصیه‌های ایمنی در مورد حریق را جدی بگیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری با بیان اینکه از مردم روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع جدا خودداری کنند، افزود: برای طبخ غذا از لوازم مخصوص این کار از جمله پیک نیک و ...استفاده کنید و چنانچه ضرورتا نیازمند به روشن کردن آتش در جنگل و یا پارک جنگلی هستند قبلا اطراف محل را از خار و خاشاک پاک کرده و پس از رفع نیاز، آتش را کاملا خاموش کنند.

موسوی با اشاره به اینکه کشاورزان قبل از آتش‌زدن مازاد محصولات کشاورزی در زمین‌های مجاور جنگل، به نزدیک‌ترین واحد منابع طبیعی اطلاع دهند، بیان کرد: از ریختن کاغذ، زباله، ته سیگار و مواد زاید مانند شیشه، بطری و اجسام دیگر در سطح جنگل جدا خودداری شود، در صورت مشاهده دود یا آتش در جنگل سعی  شود آتش را خاموش یا بلافاصله با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع در سراسر استان مراتب را گزارش کنند.

وی خاطرنشان کرد: خسارت به درختان جنگلی و از بین رفتن ارزش‌های زیست محیطی، از بین رفتن علوفه، نهال‌ها و بوته‌های کف جنگل، آسیب رساندن به خواص فیزیکی خاک، از بین رفتن گردشگاههای طبیعی، خسارت به لاشبرگ و هوموس کف جنگل، خسارت به پناهگاه حیات وحش، مرگ و میر و مهاجرت آنها، خسارت جانی و مالی به انسان، آسیب رساندن به محیط زیست و کاهش تولید اکسیژن، گسترش آفات و بیماریها،  کاهش سطح جنگل و هزینه زیاد برای احیاء جنگل و صدها خسارت بزرگ و کوچک دیگر را خسارت‌های ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، مهم‌ترین عوامل بروز و توسعه حریق در عرصه‌های جنگلی را  حضور جنگل‌نشینان، دامداران و عدم رعایت مسایل حفاظتی و امنیتی در عرصه های جنگلی، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان در استفاده بهینه از عرصه‌های جنگلی خصوصا ایجاد آتش عنوان کرد و افزود: گردشگری در عرصه‌ها و صدمات ناشی از ایجاد حریق توسط آنها، آزمندی افراد سودجو برای تصرف و تجاوز منابع طبیعی از طریق آتش زدن درختچه‌ها و درختان، آتش سوزی بقایای کشاورزی در حاشیه جنگل توسط کشاورزان و کمبود نیروی انسانی برای پیشگیری، کشف و اطفای به موقع حریق در صورت دوری مسافت نیز از عوامل مهم برزو و توسعه حریق در عرصه های جنگلی است.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: استان مازندران مازندران جنگل حریق منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری جنگل ها و مراتع عرصه های جنگلی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت