Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گل محمدی گیاهی کم توقع و سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف است؛ همین امر باعث شده جز یکی از برنامه‌های توسعه کشت گیاهان دارویی باشد.

گلستان‌های گل محمدی ۳۰۶ هکتار از اراضی کشاورزی را به خود اختصاص دادند و با عملکرد متوسط ۲.۵ تن در هکتار، تولید آن به بیش از ۵۵۰ هکتار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآوری محصول گل محمدی از مزایای این کشت است که می‌تواند علاوه بر اشتغال مطلوب، محصولاتی همچون گلاب، اسانس، گل خشک و غنچه خشک را به بازار عرضه کند.

عطر و بوی گلاب ایرانی نه تنها در کشور بلکه در آن سوی مرزها هم پیچیده و مشتریان خارجی را به سمت خود جذب کرده است، به طوری که  از یک تن گل‌تر ۲.۵ تن گلاب به ارزش ۱۰ میلیون تومان تولید و از هر ۸ تن گل‌تر یک لیتر اسانس به ارزش صد میلیون تومان تولید می‌شود و می‌تواند ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد.

حسنی کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بیشترین شهرستان‌های زیر کشت استان کنگاور، هرسین، کرمانشاه و سنقر است، محصولات فرآوری شده حاصل از گل محمدی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه صادر می‌شود.

او گفت: ۳ واحد گلاب گیری در استان فعالیت می‌کنند که ظرفیت تولید ۲۰۰۰ تن را دارند و علاوه بر داخل استان در خارج از استان هم مشتریان پروپا قرصی دارد. او افزود: برنامه پیشنهادی سازمان جهادکشاورزی برای ایجاد گلستان‌های گل محمدی تا سال ۱۴۰۳؛ پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول و تولید ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ تن گل است.

جدیدیان مدیر فروش کارخانه گلاب گیری درباره مراحل گلاب گیری در استان گفت: گل را بعد از آوردن به کارخانه به صورت کیلویی بین دستگاه‌ها تقسیم می‌کنند، به هر ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گل ۵۰۰ لیتر آب اضافه کرده و به صورت سیستم بخار گرمایش ایجاد می‌شود تا به جوش بیاید و شروع به بخار شدن کند تا تولید تقطیر و جریان تقطیر در سیستم دستگاه قرار بگیرد.

او گفت: مقدار اولیه گلاب اسانس است و گلاب ۲۴ عیار که میزان خالص بودن آن بالا است به گلاب ۲ آتشه یا گلاب ۲۴ عیار معروف است.

جدیدیان افزود: محصولات روتین بازار عرق بیدمشک، گلاب، نعنا، بومادران، بادرنجوبه، کاسنی و شاطره است.

جدیدیان در خصوص مشکلات این کار ادامه داد: این کار مشکلات زیاد از جمله سرمایه در گردش بسیار نیاز دارد و متاسفانه بازدهی آن کم شده، زیرا در استان هنوز باور ندارند که خود کرمانشاه گلاب خوبی دارد.

او ادامه داد: ما مجبوریم ۵۰ تن از محصولات را به صورت فله به کاشان بفرستیم که آنها هم خودشان دوباره بسته‌بندی می‌کنند و به بازار عرضه می‌کنند.

تنوع بخشی به سبد خانوار کشور می‌تواند با صادرات گل و گلاب همراه باشد، توجه به این صنعت صادراتی، وابستگی کشور را از درآمدهای نفتی کمتر می‌کند.

کد خبر 516454 برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گیاه دارویی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گیاه دارویی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است

به گزارش همشهری آنلاین، رضا محمدی درباره نظارت بر تفکیک زباله‌ها در فرآیندهای ثانویه عنوان کرد: روزانه در حدود ۷۵۰۰ تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود، که حداقل ۱۵۰۰ تن زباله خشک است؛ که در شرایطی خاص زباله‌های خشک اطراف تهران در فرآیندهای ثانویه تفکیک می‌شود اما بر این مراکز که در اطراف تهران قرار دارند نظارت قانونی صورت نمی‌گیرد و مجوزی هم از سوی سازمان محیط زیست دریافت نکرده‌اند.

به‌گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، تاکنون بیش از ۱۳۰ خودروی حمل زباله خشک توقیف شده است و بیش از ۸۵ مرکز جمع‌آوری زباله خشک پلمب شده است و این موارد تأثیر مثبتی در کاهش زباله‌گردی در شهر داشته است.

محمدی با اعلام کاهش ۸۰درصدی زباله‌گردی در شهر گفت: آنچه شهروندان در مورد تردد و فعالیت زباله‌گردها در شهر مشاهده می‌کنند همان ۲۰ درصد بقیه است، واقعیت امر این است که روزانه در حدود ۶۰۰ تن زباله خشک تولید می‌شود و همین امر موجب می‌شود زباله‌گردها درهر نقطه از شهر فعالیت کنند.

محمدی با اظهار اینکه تعداد قابل‌توجهی از زباله‌گردها اتباع هم هستند و اکثراً رد مرز شده‌اند، ادامه داد: اگر بتوانیم شهروندان را نسبت به استفاده از طرح نوماند مجاب کنیم، ظرفیت مخازن موجود برای جمع‌آوری زباله‌ها کفایت می‌کند چرا که بیش از ۴۰ درصد زباله‌ها در طول روز به‌صورت پرتکرار و مستمر جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران عنوان کرد: طرح مخازن زباله‌های زیر بازشو در دستور کار و طراحی است اما در زمان حاضر زیرساخت‌های این کار فراهم نیست، بنا داریم پس از اعمال زیرساخت به‌منظور آزمایش در چندین خیابان شهر این طرح را پیاده کنیم.

کد خبر 846687 منبع: تسنیم برچسب‌ها پسماند زباله شهردارى تهران تفکیک زباله

دیگر خبرها

  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور 
  • توزیع بیش از ۸ میلیارد ریال فطریه میان مددجویان بهزیستی البرز
  • گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال
  • کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند