Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@07:08:17 GMT

دردسرهای کرونایی والدین شاغل

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۵۱۸۲

دردسرهای کرونایی والدین شاغل

درحالی که تعطیلی مهدهای کودک به دنبال شیوع کرونا با وجود بازگشایی برخی از مشاغل همچنان ادامه دارد، این موضوع برای والدین شاغل مشکلاتی را به همراه داشته است.  

به گزارش ایسنا، مهدهای کودک جزو نخستین مشاغلی بودند که از چهارم اسفندماه سال گذشته به سبب جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند؛این تعطیلی سومین ماه خود را سپری کرده و وارد ماه چهارم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه با گذشت این مدت و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برخی از مشاغل به ادامه فعالیت خود بازگشته‌اند، اما مهدهای کودک همچنان از پذیرش کودکان معذورند و این مساله برای برخی از والدین شاغل مشکلاتی ایجاد کرده است.


"مریم. م" یکی از زنان کارمند در یکی از سازمان‌های دولتی است. او فرزندی ۴ ساله دارد و هر روز برای مراجعه به محل کار خود از غرب تهران با وسایل نقلیه عمومی تا مرکز شهر مسافت نسبتا زیادی را طی می‌کند. به گفته مریم تعطیلی مهدکودک فرزندش باعث شده تا او مجبور باشد او را تا محل کار خود ببرد. او در این باره می‌گوید: «روزهای اول شیوع کرونا محل کار من هم تصمیم به دورکاری گرفت و به این ترتیب می‌توانستم ساعات بیشتری در منزل باشم. بعد از فعالیت مجدد مشاغل مجبور شدم فرزندم را پیش مادرم بگذارم. راستش فکر می‌کردم مهدها به زودی باز می‌شوند اما این اتفاق نیفتاد. درنهایت هم به سبب کهولت سن مادرم مجبور شدم فرزندم‌ را با خود به سرکاربیاورم».

"علیرضا" هم برنامه نویس شرکتی خصوصی است که فرزندش را بعد از جدایی از همسرش پیش خود نگهداری می‌کند و حالا با تعطیلی مهدهای کودک فشار مضاعفی بر وی وارد شده است. او در این باره توضیح می‌دهد:« بعد از شیوع کرونا خودم ‌حاضر نبودم ‌دخترم ‌به مهدکودک برود اما الان وضعیت کاری‌ام باعث شده که اگرچه در خانه کار کنم، اما با این حال زمان کافی برای آموزش تمام وقت فرزندم را نداشته باشم. از این بابت فشار روانی زیادی بر من وارد شده است و مدام احساس عذاب وجدان دارم».


البته داستان والدین شاغل به همین جا ختم نمی‌شود. برخی از آنها شهریه‌های زیادی به مهدهای کودک پرداخت کرده‌اند که براساس قراردادی که امضا کرده‌اند امکان استرداد آن وجود ندارد. "مونا. ع" که پسری ۳ ساله دارد در این باره می‌گوید: « وضعیت شغلی من باعث شده است تا مجبور باشم فرزندم را در نزدیکی محل کارم به یک مهدکودک بسپارم، به همین دلیل هزینه نسبتا بالایی به یکی از مهدهای سرشناس منطقه ۱ پرداخت کردم، اما حالا براساس قرارداد نه پولم قابل برگشت است و نه می توانم پسرم را به کسی بسپارم، اگرچه با ماشین شخصی‌ام او را می‌آورم اما امکان ابتلا او در محل کارم هم‌ وجود دارد. ای کاش مهدها دست کم با تراکم محدود فرزندان کارمندان را پذیرش می‌کردند».


سعید بابایی، مدیرکل دفتر کودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور در کفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دغدغه اصلی ما به عنوان متولی مهدهای کودک مجاز در سراسر کشور دو نکته است، گفت: این دغدغه نخست شامل حفظ مصالح عالیه کودکان از جمله سلامت جسمی و روحی و روانی آنان می‌شود و دوم حفظ مهدهای کودک به عنوان مراکز استاندارد نگهداری کودکان است.

وی با بیان اینکه نگرانی بابت حفظ سلامت جامعه بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: این درحالیست که با بازگشایی مشاغل، بازارها، رستوران‌ها و پارک‌ها و... نیاز مادران شاغل برای نگهداری از فرزندانشان باید در تصمیم گیری‌های کلان کشور در نظر گرفته شود.


مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی از بازگشایی مهدهای کودک بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیت کمتر استقبال می‌کند، اظهار کرد: درخواست اعلام نظر در مورد بازگشایی مهدها اردیبهشت ماه توسط سازمان بهزیستی برای وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی کرونا ارسال شده است، اما هنوز پاسخی در این خصوص به بهزیستی ارسال نشده است.

به گفته بابایی، سازمان بهزیستی درخواست بازگشایی مهدها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به ستاد کرونا ارائه و از ماه گذشته پیگیری‌های مکتوب و تلفنی زیادی را انجام داده است.


به گزارش ایسنا، اگرچه شکست زنجیره شیوع کرونا باعث شده مدارس و مهدهای کودک جزو ‌اولین مراکزی باشند که تعطیلی را تجربه می‌کنند، اما به دلیل ارتباط متقابل مهدهای کودک به شرایط کاری والدین و لزوم نگهداری از کودکان کوچک‌تر به نظر می‌رسد برای حفظ سلامت جسمی و روانی این کودکان نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کودکان و به ویژه والدین شاغل این دوران را با آرامش خاطر بیشتری سپری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مهدكودك کروناویروس سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی والدین شاغل مهدهای کودک شیوع کرونا باعث شده محل کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۵۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • دریافت هزینه از والدین بر اساس الگوی جدید تعیین شهریه کودکستان‌ها
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه