Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعلی موسوی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور از سرگیری صادرات کالا به کشور عراق از مرز بین‌المللی شلمچه رایزنی متعددی انجام و با هماهنگی انجام شده پیش نیازهای مورد نظر طرف عراقی در گیت صادراتی همچون وسایل مورد نیاز ضدعفونی پایانه صادراتی فراهم شده است.

وی افزود:فیلمی از گیت و تجهیزات ضدعفونی پایانه صادراتی شلمچه برای طرف عراقی ارسال شده و قرار است در مدت ۲ تا سه روز آینده بررسی نهایی و بازدیدهایی از سوی آنها انجام و در صورت تایید نهایی در اولین فرصت مرز شلمچه بازگشایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی گفت:منتظر پاسخ طرف عراقی در زمینه زمان بازگشایی مرز، نوع و میزان کالاهای صادراتی و تعداد روزهای فعالیت در هفته و یا نامحدود بودن زمان صادرات از این گذرگاه مرزی هستیم.

به گزارش ایرنا  مرز تجاری شلمچه از ابتدای سال ۹۸ تا ۱۷ اسفند پارسال فعالیت داشت ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی عراق بسته شد.

کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، ماهی، میوه‌وتره‌بار، محصولات فولادی، مصالح ساختمانی، سیمان و کلینکر (مواد اولیه سیمان) و قطعات نیروگاهی عمده کالای صادراتی از مرز شلمچه به عراق بود.

سال گذشته یک میلیارد دلار کالای تولیدی سرزمین اصلی و ۲۲۰ میلیون دلار کالای تولید منطقه آزاد اروند شامل مواد شیمیایی، شیلات و فولاد از طریق منطقه آزاد اروند به عراق صادر شد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی ۲ رودخانه اروند و کارون واقع است. 

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب‌ها خرمشهر عراق مرز شلمچه صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خرمشهر عراق مرز شلمچه صادرات غیر نفتی خرمشهر عراق مرز شلمچه صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۵۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ایران به توافقات انجام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توافق اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد برخی مسائل مورد اختلاف مرزی اظهار داشت: ما به توافقات انجام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می‌گذاریم.

کنعانی افزود: استمرار تلاش‌های دو کشور برای حل و فصل مسائل مرزی با توسل به روش‌های مسالمت آمیز در چارچوب احترام متقابل دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر لازمه استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.

دولت ارمنستان اخیرا چهار روستای مرزی در منطقه «قزاق» در خاک جمهوری آذربایجان که مورد مناقشه با این کشور بود را به باکو واگذار کرد.

این روستا‌ها به مدت بیش از سه دهه در کنترل ارمنستان قرار داشتند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز روز شنبه اعلام کرد نیرو‌های مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

سربازان مرزبان روسیه از سال ۲۰۲۱ طبق یک توافق دو جانبه در پشت مرز تاووش در خاک ارمنستان استقرار داشته‌اند.

پاشینیان در این ارتباط گفت: ایست بازرسی‌های روسیه در یک وضعیت برقرار شدند و اکنون اتفاقی که دارد می‌افتد این است که این وضعیت دستخوش تغییر بزرگی می‌شود و این تغییر بزرگ باید بر همه زمینه‌ها اثر بگذارد. معنی این صحبت این است که اکنون ما در اینجا یک خط مقدم نداریم بلکه یک مرز داریم و یک مرز علامت صلح است. این معنی‌اش این است که نیرو‌های مرزبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواهند توانست با همکاری با یکدیگر و با اتکا به خود از مرز محافظت کنند.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • اجرای ۸۰ میلیارد ریال پروژه در منطقه ۵ اصفهان
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم