Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@16:14:33 GMT

خرید ۶۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۶۲۱۲

خرید ۶۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان اظهار کرد: اگر خرید تضمینی محصول گندم به درستی هدف گذاری شده و از ملزومات لازم از جمله استفاده از ظرفیت فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و مراکز خرید به نحو مطلوب استفاده شود، پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول گندم از گندمکاران آذربایجان شرقی خریداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق آذربایجان شرقی مانند شهرستان خداآفرین به فصل برداشت گندم نزدیک می‌شویم، ولی در سایر مناطق برای افزایش عملکرد در واحد سطح، ظرفیت مناسب و لازم وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن و مطلوب بهره برداری شود.  

فتحی افزود: حساسیت موضوع برداشت محصولات کشاورزی در سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان واردات محصولات زراعی از خارج، تست و معاینات فنی دستگاه‌های کمباین برای جلوگیری از ریزش و هدررفت محصول در حین برداشت، نقش بسزایی ایفا می‌کند.  

وی گفت: سال ۹۹ برای بخش کشاورزی سال سخت و دشواری است، امسال به واسطه کرونا اکثر کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند که محصولات کشاورزی خود را صادر نکنند، بر این اساس برای تهیه و تامین محصولات مورد نیاز خود باید به تولیدات داخلی توجه ویژه‌ای انجام شود.  

فتحی همچنین اظهار کرد: طرح یاوران تولید شیوه نامه و دستورالعمل خاص دارد، برابر شیوه نامه طرح یاوران تولید، مدیران شهرستان می‌توانند پیشنهادات و نظرات خود را نسبت به اجرای هرچه بهتر این طرح در کارگروه مربوطه ارائه کنند.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: پایش و رصد مزارع غلات نسبت به تشخیص آفات و شناسایی بیماری‌ها به خصوص مزارع گندم استان باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود.  

فتحی افزود: اگر پایش و رصد مزارع نسبت به تشخیص آفات و شناسایی بیماری‌ها بدرستی و بموقع صورت پذیرد شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح خواهیم بود.  

وی ادامه داد: برای آمادگی برای مدیریت کلزا، پایش مرتب مزارع کلزا به ویژه همزمان با رسیدن غلاف‌ها برای اطلاع از وجود آن ضرورت دارد.  

فتحی اظهار کرد: محلول پاشی مزارع آلوده کلزا و همچنین مزارع همجوار برای جلوگیری از صدمه سنک بذرخوار کلزا ضروی است، با توجه به رطوبت نسبی هوا و بارش‌های مناسب در بسیاری از مناطق مزارع گندم آذربایجان شرقی در سال ۹۹، احتمال شیوع بیماری زنگ در برخی مناطق شمال غرب استان بالا بوده به همین دلیل به کارشناسان کشاورزی توصیه می‌شود که مزارع گندم را پایش کرده و در صورت مشاهده زنگ زرد و سایر عوامل خسارت زا به کشاورزان راهنمائی‌های لازم را ارائه کنند.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در گذشته ترکیب سنی و تحصیلی کشاورزان و بهره برداران کشاورزی از ترکیب نامناسبی برخوردار بود ولی در حال حاضر با انتقال یافته‌های نوین کشاورزی به جامعه هدف یعنی جامعه کشاورزی و بهره برداری از علوم و دانش روز، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهای استان اتفاق می‌افتد و قشر جوان جامعه رغبت زیادی نسبت به انجام فعالیت‌های کشاورزی از خود نشان می‌دهند.  

وی همچنین از راه اندازی رادیوی اینترنتی توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراغه تمجیدکرد و افزود: شیوه‌های ترویجی سال‌های گذشته جوابگوی نیازهای فعلی جامعه هدف نیست، تشکیل گروه‌های مختلف در فضای مجازی توسط کشاورزان و بیان موضوعات و آموزش‌های ترویجی و تبادل نظر اعضای این گروه‌ها با یکدیگر می‌تواند به عنوان یکی از شیوه‌های نوین و کاربردی آموزش‌های ترویجی مورد توجه قرار گیرد.  

کد خبر 516498 برچسب‌ها استان آذربایجان شرقی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی کشاورزی آذربایجان شرقی سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در بازدید از مزارع گندم دهستان مرگور ارومیه گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت مضر سن غلات و ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار علیه علف‌های هرز سمپاشی انجام شده است.

علی دیانتی افزود: گندم کاران باتوجه به شرایط آب و هوایی روز‌های آتی و احتمال شکل گیری اپیدمی بیماری زنگ و خسارت به محصول گندم، هشدار به مبارزه با این بیماری را جدی بگیرند.

وی با اشاره به مشاهده علائم اولیه آلودگی بیماری زنگ زرد گندم در برخی از مزارع شهرستان، در خصوص پایش مستمر مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم و سایر بیماری‌های برگی غلات هشدار داد.

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ضمن توصیه به کارشناسان پهنه جهت حضور و پایش مستمر مزارع برای کنترل به موقع سن در مرحله مادری تاکید کرد: با توجه به وزش باد و بارندگی روز‌های آتی و مرحله حساس رشدی گندم، رصد بیماری‌های برگی غلات و در صورت تداوم شرایط مساعد، مبارزه با بیماری‌ها با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

دیانتی اضافه کرد: کنترل علف‌های هرز حاشیه مزارع به منظور جلوگیری از ورود به مزارع و کاهش بانک ژنی علف‌های هرز به کشاورزان آموزش و توصیه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند