Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@23:12:08 GMT

زیارت قبور ائمه(ع)، پلکان رشد معنوی انسان است

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۶۸۵۲

زیارت قبور ائمه(ع)، پلکان رشد معنوی انسان است

حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمیان معتقد است: این ادعا که شیعه با توسل به اهل‌بیت(ع) یا با زیارت قبور این بزرگواران دچار شرک می‌شود، صحیح نیست. شیعه با این کار به خدا تقرب پیدا می‌کند و در صراط مستقیم حق تعالی مستحکم‌تر قدم برمی‌دارد. ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده و به تخریب قبرستان بقیع از جمله بارگاه امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز یکشنبه، 11 خرداد سالروز این اقدام جنایتکارانه وهابیت است. به همین مناسبت تسنیم، به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان، استاد حوزه و عضو ارشد شورای پژوهش پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام پرداخت که مشروح آن به این قرار است:

*تسنیم: چه دلیلی وجود دارد که تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام به وهابیت نسبت داده شده است؟

وهابیت که مسبب اصلی این واقعه بوده، بر پایه‌ اندیشه سلفی‌گری منحرف و با شعار زدودن مظاهر شرک، دست به این اقدام وحشتناک زده است؛ درحالی که بر اساس مبانی شیعه و اهل تسنن، زیارت قبور به طور کلی و زیارت قبور اولیاء الهی به طور خاص مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است. در سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله این امر را می‌بینیم. حتی در سیره‌ بزرگان اهل سنت می‌بینیم که در مواجهه با مشکلات به زیارت قبر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌رفتند و طلب رفع حاجت می‌کردند؛ بنابراین توسل به اولیاء الهی و زیارت قبورشان بعد از رحلتشان از این دنیا، صرفاً جزو اعتقادات شیعه نیست و اهل سنت هم به این اعتقاد دارند.

*تسنیم: اما وهابیت بارها و بارها زیارت قبور را بدعت در دین دانسته است.

در روایتی از رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله داریم که «من زارنی فی مماتی کمن زارنی فی حیاتی؛ هر کس که در زمان زندگی مرا زیارت کند گویی مرا در زمان پس از حیات زیارت کرده» یا در مورد شهدا در قرآن کریم داریم که «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ؛ (ای پیامبر!) هرگز گمان نبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»(169 آل عمران)

بنابراین از دنیا رفتن اولیاء الهی و شهدا و تخریب قبور مطهر آنان، به این معنا نیست که باب خیر و فیض الهی که از آنها به دیگران می‌رسیده، منقطع شده است؛ بنابراین زیارت قبور اهل بیت و بارگاه ساختن برای آنها بدعت نیست، بدعت آن چیزی است که امروز در قالب شعارهای سلفی‌گری داریم می‌بینیم؛ ظلم‌ها و خون‌هایی است که به ناحق در جهان ریخته می‌شود.

*تسنیم: شیعه زیارت قبور ائمه علیهم‌السلام و تکریم ایشان را مصداق یگانگی خداوند می‌داند. چه دلایلی بر این موضوع عنوان شده است؟

زیارت جامعه کبیره به یک معنا دوره امام‌شناسی، ولایت‌شناسی و اهل بیت‌شناسی است. در زیارت جامعه کبیره در فرازی که در واقع تفسیر آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ» است، می‌فرماید مصداق آن خانه‌ها، حرم‌های اهل بیت علیهم‌السلام است. حرم اهل بیت(ع) یک فضای معنوی و قدسی است و اتفاقاً اوج توحید در این مکان‌ها ساری و جاری است. چرا؟ چون اینجا خانه‌هایی است که در آنها ذکر الهی برده و یاد خدا در آنها احیاء می‌شود؛ بنابراین ادعایی که شیعه با زیارت قبور اهل بیت(ع) مشرک شناخته می‌شود، مضحک است. شیعه با توسل به اهل بیت(ع) اتفاقاً به معنای ناب و اصیل توحید پی می‌برد.

معنای اصلی توحید پذیرش ولایت الهی است. پذیرش ولایت الهی یعنی چه؟ یعنی وقتی فرمود من پیامبرم را بر شما منصوب کردم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» او صاحب امر را امیرالمؤمنین و اولادش قرار داد؛ ولایت الهی و توحید الهی را پذیرفتن یعنی تسلیم بودن در برابر امر پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، یعنی تسلیم بودن در برابر امر خدا.

چطور می‌تواند کسی ادعا کند که من موحدم درحالی که شرک بسیار بزرگی (هم هوای نفس، هم شیطان) را در مقابل خدای متعال قرار داده است؟ این ادعا، ادعای گزافی است که وهابیت امروز دارد. مدعی توحید است؛ درحالی که شرک عظیم، شرکی است که اینها ترویج می‌کنند. خدا از ما خواسته که از این مسیر تبعیت از ولایت به او تقرب جوییم، اگر کسی از این راه نرود، شرک ورزیده است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «فَلَا وَرَبِّكَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَكِّمُوكَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» اصلاً کسی ایمان نیاورده اگر در مقابل حکم و دستور پیامبر تسلیم نشود. مگر نفرمود «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ»؟ مگر نفرمود «أنا و عَلِىٌّ مِن شَجَرَة واحِدَة و سائِرُ النّاسِ مِن شَجَرٍ شَتَّى.....»؟ اینها فرمایشات پیغمبر اکرم(ص) بوده که از سوی فریقین هم نقل شده است؛ چرا تبعیت نکردند؟ لذا این ادعا که شیعه با توسل به اهل بیت(ع) یا با زیارت قبور آنان دچار شرک می‌شود؛ برعکس است، یعنی شیعه با این کار دارد تقرب به پروردگار پیدا می‌کند و در صراط مستقیم حق تعالی مستحکم‌تر قدم برمی‌دارد. ما روزی چند بار در نماز می‌گوییم: «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» در تفسیر البرهان نقل می‌کند از امام باقر علیه‌السلام که «علیٌ صراط المستقیم» این اوج معنای تسلیم در مقابل امر پروردگار است، کسی که هوای نفس و تعصبات جاهلی خود را در مقابل خدا شریک قرار دهد، آیا می‌تواند ادعای موحد بودن را داشته باشد؟ قطعاً خیر.

قبور اهل‌بیت(ع) به ویژه این قبور تخریب شده ائمه مظلوم بقیع، امروز نشانه‌ای از مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام است؛ یعنی می‌تواند بهترین مبلّغ برای تبیین مظلومیت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) باشد. چقدر پیامبر نسبت به اهل بیتش و همینطور نسبت به سایر ائمه(ع) سفارش کرد؛ سفارش به محبت و مودّت و ...، حضرت خود نیز به این امر مقیّد بود؛ محبت پیامبر نسبت به سبط اکبرشان را فریقین نقل کرده‌اند و ... . این برازنده و خواسته خدا و رسولش است.

مزار امام حسین(ع) را چه کسی تخریب کرد؟/ آیا شفای متوکل عباسی توسط امام هادی(ع) صحت دارد؟

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام اهل بیت علیهم السلام قبرستان بقیع صلی الله علیه وآله علیهم السلام زیارت قبور اهل بیت اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی

روح انسان با توجه به حقیقت «نَفَختُ فِیهِ مِن رُوحی» از خداوند تبارک و تعالی منشأ گرفته و فطرت الهی انسان ذاتاً کمال‌جو و عاشق وصل به بی‌نهایت و قرب الهی است. میل به آموختن و یادگیری حتی از سنین کودکی، نشانه‌ای از روحیه کمال‌طلبی انسان است. همان‌طور که او بزرگ‌تر شده و در تلاش برای کسب آموختنی‌هاست، درهایی به روی ناشناخته‌ها باز کرده و به اسرار عالم آگاه‌تر می‌شود. هر رشته تحصیلی همین خصوصیات را دارد و انسان با ورود به آن به حقایقی ناشناخته آگاهی پیدا می‌کند.

فرد این احساس و گرایش را در خود می‏یابد که می‏خواهد به راز و اسرار اشیا و حوادث اطراف خود آگاه شود. آثار این تمایل و احساس به‏صورت محدود و ضعیف از لحظه پیدایش در او مشاهده می‏شود و به‏تدریج که قوای ادراکی او رشد می‌کند، زمینه‏ها و شرایط لازم برای تبلور  آن فراهم می‌شود و آهسته آهسته آثار و نتایج آن نیز در زندگی او گسترش و تکامل می‏یابد.

عامل و منشأ اصلی پیدایش و تکامل فلسفه و علم بشری، حس کنجکاوی و حقیقت‏جویی او است. هر چند عوامل مختلف اجتماعی نیز در این امر تأثیر داشته‏اند، ولی شالوده آن را حس کنجکاوی و علم‏دوستی انسان تشکیل می‏دهد. به عبارت دیگر، علم‏دوستی و حقیقت‏جویی حقیقت فطری بشر است و تفاوت‌های کمی و کیفی در تعین و تحقق یافتن این گرایش فطری تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی قرار می‌گیرند.

بر اساس همین نیاز فطری، انسان باید با آگاهی و علم پا به دنیای رشد و علم‌آموزی و آموزش بگذارد. در سنین پایین‌تر و سال‌های ابتدایی تحصیل معمولاً والدین در انتخاب راه نقش پررنگی دارند و مسیر زندگی کودکان در گرو تصمیمات آنان است. اندکی پس از آن و در زمانی که برای روشن‌تر شدن مسیر زندگی باید رشته‌ای را انتخاب کنند، برخی دانش‌آموزان بدون هیچ فکر و داشتن نقشه راهی، فقط درصدد ورود به دانشگاه هستند.

حتی از افرادی می‌خواهند بدون توجه به استعداد، علایق و... برای آن‌ها انتخاب رشته کرده و به گونه‌ای این رشته‌ها را کنار هم بچینند که با رتبه کسب شده بتوانند عنوان دانشجو را بدست بیاورند. آن‌ها به این نکته توجه ندارند که این انتخاب، چهار سال از عمر آن‌ها را معطوف به خود می‌کند و در زندگی و آینده‌شان تأثیرگذار است. به همین دلیل است که برخی در دوره تحصیل انصراف می‌دهند، زیرا متوجه می‌شوند رشته انتخاب شده، با روحیات آن‌ها سازگار نیست. برخی دیگر نیز با توجه به علایق و توانمندی خود انتخاب رشته کرده و براساس رتبه‌ای که دارند، رشته‌ای را انتخاب می‌کنند.

اما خوب است در تمام این مراحل توجه داشه باشیم قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) همواره بر ضرورت علم‌اندوزی و تحقیق و پژوهش تأکید کرده‌اند. همچنین معارف دینی، گنجینه‌ای از معلومات ناب به ما می‌دهد که از برکت آن می‌توانیم دنیا و آخرت خود را بسازیم.

قدم گذاشتن در مسیری که به یاری مطالعه، تحقیق،‌ پژوهش، تلاش و توکل می‌توان به شناخت خود و خداوند دست یافت حتماً یکی از بهترین ثمرات دین‌پژوهی و بازگشت به فطرت خداجوی انسان است. به یاد داشته باشیم مطالعه رشته‌های  حوزوی، الهیات و زیرمجموعه آن‌ها تأثیر زیادی در جهان‌بینی فکری و حوزه عملکردی انسان در این زندگانی و فرصت محدود عمر دارد.

پسندیده است دانشجویان عزیز هنگام انتخاب رشته دانشگاهی به این نکات هم توجه داشته باشند و با علم و چشمی باز دست به انتخاب بزنند و این فرمایش رهبر معظم انقلاب را در نظر داشته باشند که «انتخاب رشته صحیح پایه پرورش استعداد است».

منبع: روزنامه قدس

دیگر خبرها

  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان