Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی مرشدی یکشنبه یازدهم خرداد افزود: تلفات ماهی در این سد خاکی از حدود سه هفته گذشته آغاز شده و میزان آن به تدریج افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: نمونه‌گیری زیستی از ماهیان تلف شده توسط کارشناسان محیط زیست انجام شد و مشخص شد که ماهیان به بیماری انگلی، باکتریایی و قارچی، مبتلا هستند و بررسی‌های انجام شده از سوی محیط زیست نشان داد که تلف شدن این آبزیان منشاء انسانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرشدی به آزمایش‌های مربوط به آب این سد اشاره کرد و ادامه داد: نمونه‌برداری از آب این سد تحت شرایط استریل به منظور بررسی میکروب آب و همچنین بررسی عناصر موجود در آب به لحاظ PH (میزان اسید یا قلیایی بودن آب)، TDS (میزان مواد جامد حل شده در آب)،  EC (هدایت الکتریکی آب که نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آن است) و DO (اکسیژن محلول در آب) انجام شد اما مشکلی مشاهده نشد.  

وی تصریح کرد: هرچند به دلیل تخم ریزی، فصل ممنوعه برای صید ماهی است اما باید از صید و مصرف این ماهیان به دلیل احتمال انتقال بیماری و ایجاد مسمومیت غذایی اجتناب شود.  

مرشدی اظهار کرد: ماهیان بومی منطقه از قبیل زردپر و ماهیان رها شده از سوی شیلات همچون فیتوفاگ و بیگ هد و آمور در این سد خاکی وجود دارد اما در زمان حاضر تلفات مربوط به کپور ماهی است.  

وی افزود: با توجه به وسعت سد، هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات و خسارات در دست نیست و در واقع میزان مرگ‌ومیر ماهیان این سد پس از جمع‌آوری لاشه‌ها، توسط دستگاه ذیربط، تخمین زده خواهد شد.  

مرشدی تاکید کرد: پس از جمع‌آوری و آهک پاشی و ضدعفونی کردن لاشه‌ها، نسبت به معدوم سازی و دفن بهداشتی، اقدام خواهد شد و به منظور انجام این کار، کارگروهی تشکیل می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: علت‌هایی چون تراکم بالای ماهیان در یک نقطه به خاطر فصل تخم ریزی و همچنین ورود سیلاب‌های فصلی که موجب گل آلودگی آب و به هم خوردن لایه‌بندی آب و کاهش اکسیژن، خودپالایی نیز می‌تواند مزید برعلت این مرگ‌ومیرها باشد.

مرشدی افزود: در حال حاضر تعدادی از لاشه‌ها در مرکز و همچنین اطراف آب سد گلابر، مشاهده می‌شود و برخی پرندگان بومی نیز از آنها تغذیه می‌کنند که باید اقدامات رفع آلودگی و جمع‌آوری لاشه‌ها از سوی ادارات شیلات و دامپزشکی و سازمان آب انجام شود.  

وی تصریح کرد: به خاطر تلفات زیاد ماهی در این سد خاکی، در سطح شهرستان ایجرود جلساتی طی ۲ روز آتی به منظور بررسی بیشتر و جامع تر از سوی محیط زیست با نمایندگان اداره‌های مرتبط از جمله شیلات، جهاد کشاورزی، امور آب، دامپزشکی و فرمانداری، تشکیل خواهد شد.

اردیبهشت ماه پارسال (۹۸) نیز صدها قطعه از ماهیان کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود که در کیلومتر ۳۵ مسیر ارتباطی زنجان - بیجار، واقع است، تلف شدند.

کد خبر 516543 برچسب‌ها ماهی استان زنجان سد سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ماهی استان زنجان سد سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست لاشه ها سد خاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۷۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله

فرماندار شهرستان کلاله گفت: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب در ۶ روستای این شهرستان ۸۸۳ میلیارد ریال خسارت وارد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، فرهاد شیبک ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سیلاب اخیر در این شهرستان اظهارداشت: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب تنها به 6 روستای اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو 540 میلیارد ریال خسارت زد.

وی افزود: بیش‌ترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره‌سازی در حاشیه رودخانه‌ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

وی با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه‌ها و مدیریت سیلاب‌ها افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل‌ها و آبروها در دستور کار قرار دارد.

فرماندار شهرستان کلاله گفت: بارندگی 2 روز اخیر سبب ریزش کوه به همراه رانش و آبشستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن 80 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شیبک ادامه داد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در 2 نقطه به میزان 12 میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و 300 هکتار از مزارع گندم با 30 درصد خسارت، آسیب به 75 کیلومتر راه های بین مزارع به میزان 250 میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می‌شود.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • واگذاری ۱۱۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن به متقاضیان گنابادی
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته