Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@19:40:54 GMT

تشکیل جلسه شورای عالی کار، سه شنبه این هفته

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۷۵۷۱

به گزارش تسنیم، بعد از افزایش 21 درصدی دستمزد کارگران برای سال 99, اعتراض های متعددی از سوی جامعه کارگری شروع شد, اعتراض هایی که محور اصلی آنها پیشی گرفتن هزینه ها از دستمزد کارگران بود. به همین دلیل خواستار بازنگری مزد در چارچوب ماده 41قانون کار از سوی دولت شدند. خلاصه اینکه مقرر شد در 24 اردیبهشت ماه جلسه شورای عالی کار متشکل از نمایندگان دولت, کارفرمایان و کارگران تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تعیین حق مسکن به عنوان یکی از پایه های مزدی دستور جلسه بود که این هم خودش ماجراهایی را به دنبال داشت.

 نمایندگان کارگران بعد از مشاهده دستور جلسه 24 اردیبهشت ماه , اعتراض هایی کردند که علت مخالفت کارگران با دستمزد 99, افزایش یک پایه و مولفه مزدی نبود بلکه بدون شک درخواست نمایندگان کارگران رسیدگی به پایه حقوقی کارگران است. با توجه به اینکه بخش عظیمی از کارگران صرفاً‌ پایه حقوق دریافت می کنند و مشمول سایر مزایای مزدی نمی شوند, نمایندگان کارگران تلاش دارند تا در شورای عالی کار بتوانند اقدامی در جهت افزایش پایه مزدی داشته باشند.

 خلاصه اینکه با تمام این تفاسیر, این جلسه به دلیل تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت و عدم معرفی عضو صنعتی شورای عالی کار،  لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.

*تعیین برگزاری جلسه شورای عالی کار

 حالا سه شنبه این هفته زمان جدید برای برگزاری جلسه شورای عالی کار اعلام شده است.

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان ‌تهران در گفت‌وگو با تسنیم، از برگزاری جلسه شورای عالی کار در سه شنبه همین هفته یعنی 13خرداد خبر داد و گفت: طبق اعلام وزارت کار قرار است این هفته جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شود. اگر طبق دستور کار قبلی باشد که بحث بررسی افزایش حق مسکن به عنوان یک مولفه مزدی مطرح است. اما با توجه به اینکه بخش زیادی از کارگران فقط پایه مزدی را دریافت می کنند، درخواست نمایندگان کارگران از دولت همراهی برای تحقق ماده 41قانون کار است. 

تاجیک ادامه داد: باتوجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص بهبود وضعیت معاش کارگران دارند، نمایندگان کارگری همچنان پیگیر برگزاری جلسه جهت تعیین دستمزد مطابق ماده 41 قانون کار هستند. افزایش حق مسکن نمی تواند کمک بسزایی در حل مشکلات کارگران داشته باشد. ضرورت دارد دولت برای ادامه حیات زندگی کارگران در دستمزد بازنگری کند. 

 وی بیان کرد: افزایش چشمگیر اجاره بها, قیمت مواد خوراکی و کالاهای اساسی کارگران را در  تأمین معاش دچار مشکل کرده است. حقیقت این است که کارگرانی هم که کار می‌کنند از شرایط معیشتی مناسبی برخوردار نیستند و معیشت کارگران و البته امنیت شغلی آنها در پس مصلحت‌های سیاسی پنهان مانده است و این به شدت جای نگرانی دارد. امنیت شغلی کارگر کلید طلایی پیگیری سایر مطالبات است.

وی ادامه داد :کوچک شدن سبد معیشت کارگران از یک سو و افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم ها به علاوه بالارفتن هزینه های زندگی کارگران برای خرید اقلام مقابله با ویروس کرونا موجب شده است تا بحث میزان افزایش حقوق کارگران به یک چالش تبدیل شود و از سوی دیگر فروش اموال و دارایی ها،  انتقاد کارگران و فعالان کارگری را برانگیخته است. باتوجه به اینکه منابع تأمین اجتماعی مصداق کامل حق‌الناس است، دولت‌ها نمی‌توانند به منابع آنها دست‌اندازی کرده یا بخواهند در وجوه آن دخل و تصرف کنند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: جلسه شورای عالی کار نمایندگان کارگران برگزاری جلسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسماعیل مطلق، در اولین نشست هماهنگی رؤسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: برای اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در محور‌های مختلف لازم است .

وی افزود : تأمین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم، از جمله این محورهاست .رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت : تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری برای گزارش به رئیس جمهور، به دبیرخانه ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • لایحه افزایش تعطیلات نهایی می‌شود یا فراموش؟
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات