Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:37:30 GMT

نام واژه‌های اصفهان کتابی در بررسی نام‌های گذشته

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۰۰۹۹

نام واژه‌های اصفهان کتابی در بررسی نام‌های گذشته

شهر اصفهان مرکز استان اصفهان با پهنه‌ای حدود ۲۵۰ کیلومترمربع در دل فلات ایران قرار دارد.

این شهر  از روزگاران کهن تاکنون به نام‌های آپادانا، آصفهان، اسباهان، اسبهان، اسپاتنا، اسپادنا، اسپاهان، آسپدان، اسپدانه، اسپهان، اسپینر، اسفاهان، اسفهان، اصباهان، اصبهان، اصپدانه، اصفاهان، اصفهان، اصفهانک، انزان، بسفاهان، جی، دارالیهودی، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، گی، نصف جهان و یهودیه سرشناس بوده ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر نویسندگان بر این باورند که چون این ناحیه پیش از اسلام، به ویژه در دوران ساسانیان، مرکز گردآمدن سپاه بود و سپاهیان مناطق جنوبی ایران، مانند: کرمان، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان و  غیره در این ناحیه گرد آمده و به سوی محل نبرد حرکت می‌کردند، آنجا را "اسپهان" گفته، سپس عربی شده و به صورت "اصفهان" درآمده‌است.

کتاب "نام واژه‌های اصفهان" نوشته اکبر یاوریان، اسامی اصفهان و نام‌هایی که درگذشته درباره اصفهان رایج بوده را  در قالب پژوهش و مطالعه‌ای دو ساله به نگارش درآورده است.

این کتاب به نام‌های متعددی که در گزارش‌های تاریخی برای اصفهان آمده، می‌پردازد. در این کتاب به بیش از ۲۰۰ نام واژه پرداخته‌شده است.

با توجه به ویژگی نام جاها این واژه‌ها جایگاه‌ ویژه‌ای برای بررسی دارند.

به خصوص نقشی که اصفهان در فلات ایران، رود حیات‌بخش زاینده‌رود و سیل مهاجرت‌های تاریخی دارد از جمله سوابقی است که می‌تواند نام‌های بسیاری را برای چنین منطقه‌ای به بار بیاورد.

برخی از این نام واژگان، واژه‌های مادر بوده و تفسیر بیشتری برای آن‌ها آمده است و بعضی دیگر تنها بخش کوچکی را به خود اختصاص داده‌اند.

پیش از این شادروان هنرفر و شادروان مهریار از پیشگامان مطالعه در این زمینه بوده‌اند. با این وجود کتاب حاضر اولین کتاب تخصصی در باب نام واژه‌های اصفهان است.

در اصفهان متاسفانه هنوز گام‌های جدی و تأثیرگذاری در این زمینه برداشته نشده است که امید می‌رود این کتاب باب مطالعات جدیدی را در این حوزه باز کند. 

کتاب "نام واژه‌های اصفهان" در سال ۱۳۹۵ با شمارگان سه هزار نسخه در ۳۰۲ صفحه توسط انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به چاپ رسید. 

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا اصفهان کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا اصفهان کتاب کتابخانه ایرنا اصفهان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۰۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند اجرای عملیات پروژه تأمین آب آشامیدنی منطقه جنوب استان بررسی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به پروژه تأمین آب آشامیدنی منطقه جنوب استان، گفت: این پروژه بر اساس تخصیص و مجوزهای وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در حال مطالعه و اجرا است و به جز تأمین بخشی از آب آشامیدنی مردم، در حوزه‌های مختلف باعث رونق منطقه خواهد شد.

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در سمیرم، اظهار کرد: در جریان این سفر روند تکمیل برخی از پروژه‌های زیرساختی شهرستان که از مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری و سفر شهرستانی استاندار اصفهان هستند، مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: روند اجرای یکی از پروژه‌های تأمین آب استان و شهر اصفهان نیز بررسی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه این پروژه تأمین کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان است، عنوان کرد: این پروژه بر اساس تخصیص و مجوزهای وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در حال مطالعه و اجرا است و بر این باور هستیم که به جز تأمین بخشی از آب آشامیدنی مردم، در حوزه‌های مختلف باعث توسعه گردشگری شهرستان سمیرم نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت استفاده از نیروی مورد نیاز این طرح‌ها با مردم شهرستان سمیرم است که همین امر منجر به اشتغالزایی و رونق خدمت‌رسانی در شهرستان خواهد شد.

زینلیان با اشاره به اینکه امیدوار هستیم این پروژه بتواند فتح باب مناسبی برای توسعه شهرستان باشد، خاطرنشان کرد: در مطالعات انجام شده برای اجرای این پروژه، مطالبات مردم شهرستان نیز در نظر گرفته شده است که از سنوات گذشته به دلیل محدودیت منابع نادیده گرفته شده بود.

وی تأکید کرد: پایدار شدن جریان آب که به واسطه این پروژه اتفاق خواهد افتاد این امکان را می‌دهد که در حقوق مردم و محیط زیست منطقه اتفاقات مناسبی بیفتد و برای کشاورزانی که تخصیص خودشان را از وزیر نیرو و جهاد کشاورزی گرفته‌اند کمک می‌کند که حقوق مردم به نحو شایسته تأمین شود.

کد خبر 751241

دیگر خبرها

  • روند اجرای عملیات پروژه تأمین آب آشامیدنی منطقه جنوب استان بررسی شد
  • بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم
  • بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله از دست آدم ربایان در شیراز
  • بررسی ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده مازندران
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز