Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@23:19:22 GMT

بقیع مدرسه‌ای بزرگ و تراثی عظیم برای کل مسلمانان

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۱۱۳۴

بقیع مدرسه‌ای بزرگ و تراثی عظیم برای کل مسلمانان

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه بقیع مدرسه‌ای بزرگ و تراثی عظیم برای کل مسلمانان است، گفت: پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت علیهم‌السلام برای این مکان همیشه اهمیت زیادی قائل بودند و باید همچنان مورد احترام مسلمانان قرار بگیرد. ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ اجتماعی سفر نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» که به همت پژوهشکده حج و زیارت، کمیته فرهنگی اربعین حسینی و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه بقیع به نوعی مدرسه است، گفت: در روایتی از ابوذر نقل شده که پیامبر اکرم(ص) به همراه حضرت علی(ع) داخل بقیع شدند که حوادث درس‌آموزی در این زمینه به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در روایت دیگری نیز بیان شده که جبرئیل بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شد و از ایشان خواستند که در بقیع حضور یابند، ایشان نیز کنار قبری حاضر شدند و صاحب قبر را صدا زدند و مکاشفه و حالاتی رخ داد و صحبت‌هایی رد و بدل شد؛ بنابراین بقیع در دوران پیامبر مدرسه درس‌آموزی بود و همچنین در روایت داریم که پیامبر برای طلب استغفار از بقیع استمداد می‌‌کردند و ایشان بارها در کنار تربت پاک اصحابشان برای همه مردم طلب استغفار می‌‌کردند.

 نواب با اشاره به اینکه پیامبر به بقیع اهمیت خاصی می‌‌دادند، گفت: ایشان در روزهای آخر عمرشان دست امیرالمؤمنین(ع) را گرفتند و جمعیتی از مردم نیز ایشان را همراهی کردند و به سمت بقیع رفتند و فرمودند من دستور الهی دارم که در کنار تربت پاک اصحاب خودم در بقیع، طلب استغفار کنم.

وی بیان داشت: بقیع برای کسی که با دقت نگاه کند، یک مدرسه است و ذره ذره خاک بقیع پیکر ائمه اطهار(ع)، اصحاب و شهدای بافضیلت اسلام قرار دارد؛ بنابراین باید مورد احترام قرار گیرد، بقیع همچنین برای ائمه اطهار(ع) نیز مورد توجه بوده است تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) در قبرستان بقیع مکانی را درست کردند که حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن مکان به خاطر از دست دادن پدر بزرگوارشان و ناملایمات روزگار گریه می‌‌کردند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه به غیر از ائمه مدفون در قبرستان بقیع، بزرگان دیگری در این مکان مقدس مدفون هستند، تصریح کرد: بقیع مدرسه است و استادان بزرگی در این قبرستان مدفون هستند و تراث بزرگ اسلامی و مجموعه‌ای از تراث پیکرهای اصحاب بزرگوار اسلام به شمار می‌آید که باید آنها را مورد احترام قرار داد. همچنین باید ابتدا استادان این مدرسه را بشناسیم و سپس از آن درس فراگیریم. 

3 خسارت بزرگی که تخریب قبور ائمه بقیع بر جامعه اسلامی وارد کردجزئیاتی ناگفته از ساخت‌و‌ساز "گنبد قبور ائمه بقیع"

انتهای پیام/

R1014144/P/S2,1416/CT12 واژه های کاربردی مرتبط

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قبرستان بقیع حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است

استاد حوزه علمیه قم، گفت: کمترین بها و اهمیت به بزرگداشت حمزه سیدالشهدا داده می‌شود و صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه بی‌تفاوت عمل می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا (ع) در مرکز تحقیقاتی آیت‌الله موسوی اردبیلی در اردبیل، اظهار داشت: مظلومیت حمزه سیدالشهدا (ع) تا حدی است که کمترین بزرگداشت و مراسمی در 15 شوال در کشور برگزار می‌شود، در حالی که سایر مناسبت‌های کم اهمیت بزرگ جلوه داده شده و یا نسبت به آن تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌شود.

وی به برگزاری همایشی در قم با محوریت حمزه سیدالشهدا (ع) به صورت بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در سایه این همایش هشت جلد کتاب منتشر شد و ما توانستیم ابعاد مختلفی از زندگی حمزه سیدالشهدا (ع) عموی پیامبر (ص) را تبیین و تشریح کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این آثار در سال 1400 به چاپ رسید و قرار است همایش دوم شخصیت مظلوم تاریخ جعفربن‌ابیطالب در 17 آبان‌ماه سال‌جاری در قم برگزار شود.

رفیعی، افزود: تلاش خواهیم کرد برای این شخصیت عظیم تاریخی نیز 10 جلد کتاب آماده کنیم تا ابعاد شخصیتی جعفربن‌ابیطالب نیز تبیین و تشریح شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم، کلام پیامبر (ص)، ائمه اطهار و زندگینامه خود حمزه سیدالشهدا (ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهیم تا درس‌های آموزنده از زندگی عموی پیامبر و مجاهدت او در سخت‌ترین شرایط تبیین شود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در جنگ احد به‌رغم فداکاری‌ها و مجاهدت حمزه (ع) شاهد شکست و به شهادت رسیدن حمزه سیدالشهدا (ع) بودیم که به دنبال اشتباهات محاسباتی در این جنگ امت اسلامی شکست خوردند.

رفیعی بیان کرد: بیش از 30 آیه قرآن به ویژه آیات انتهایی سوره آل عمران در مورد مجاهدت این شخصیت برجسته است که در ذیل این آیات به جایگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) تاکید شده است.

وی یادآور شد: از بین 9 عموی پیامبر (ص)، 2 عمو شامل ابوطالب و حمزه بیشترین مجاهدت را در دوران نبوت پیامبر (ص) انجام دادند که حمزه (ع) به صورت آشکار و صریح از پیامبر دفاع کرده و توانست نام خود را در کنار علی (ع) و جعفر پرآوازه کند.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز از حمزه به عنوان شیر خدا و یار همراه خود یاد کرده و از محبوب‌ترین اسامی ذکر کرده که محبان او در برابر دوزخ و آتش جهنم در امان خواهند بود.

رفیعی از حمزه به عنوان محبوب‌ترین عموی پیامبر یاد کرد و گفت: حتی حضرت علی (ع) بارها از شخصیت بی‌نظیر حمزه یاد کرده و در نامه 28 نهج‌البلاغه خطاب به معاویه از حمزه عموی پیامبر (ص) با افتخار یاد می‌کند.

وی به کلام سایر انبیا و اولیای الهی در مورد منزلت و جایگاه حمزه سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: در اکثر این روایات و احادیث عموی پیامبر با 2 ویژگی خیرخواهی و رسیدگی به فقرا یاد شده و او به تنهایی در کنار پیامبر در مدینه قرار گرفت و بزرگترین حامی و مدافع آن حضرت در دوران مجاهدت و سلحشوری‌ها بوده است.

این خطیب خاطرنشان کرد: هر چند حضرت حمزه (ع) در اوج مظلومیت است، اما آنهایی که عمل به اخلاص کرده و بیشتر از کمیت به کیفیت عمل بها می‌دهند، همواره دارای ارج و قرب هستند و قطعا رنگ خدایی دادن به کارها انسان را از هوای نفس و شیطانی بر حذر می‌کند.

رفیعی با انتقاد از صدا و سیما و رسانه‌‌ها در کم‌رنگ جلوه دادن بزرگداشت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روز 15 شوال در کشور، اضافه کرد: تاریخ مسلم شهادت حضرت حمزه 15 شوال است و باید این شخصیت بی‌نظیر بیش از گذشته تبیین و جایگاه او مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، در این مراسم مداحی شده و شرکت‌کنندگان یاد و خاطره عموی پیامبر، حمزه سیدالشهدا (ع) را گرامی داشتند.

انتهای پیام/131/

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • سقوط اندلس با یک تار مو
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است