Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@18:40:49 GMT

آپنه خواب از علائم تا درمان

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۲۱۲۷

آپنه خواب از علائم تا درمان

آپنه خواب نوعی اختلال خواب شایع و جدی است که باعث می شود برای مدت کوتاهی تنفس در هنگام خواب متوقف شود. ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ بازار نظرات - اخبار بازار -

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری تسنیم، آپنه خواب نوعی اختلال خواب شایع و جدی است که باعث می شود برای مدت کوتاهی تنفس در هنگام خواب متوقف شود.

آپنه خواب دو نوع اصلی دارد؛ انسدادی و مرکزی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آپنه خواب مرکزی به دلیل اختلال در مرکز فرماندهی تنفس در ساقه مغز یا به دلیل مشکلات قلبی و برخی داروها ایجاد میشود و شیوع کمتری دارد.

به دلیل شیوع بالاتر، ما در این مقاله عمدتا در مورد آپنه انسدادی صحبت می کنیم.

در آپنه انسدادی خواب یک انسداد در راه هوایی باعث میشود در زمانهایی در حین خواب و معمولا صدها بار طی یک شب، راه هوایی ما تا حدی بسته شود و این موضوع باعث افت اکسیژن خون و فشار زیادی به قلب، مغز ، کلیه و سایر ارگانهای حیاتی میشود. معمولا محل انسداد در پشت عضله زبان قرار دارد و این محل در طی روز و در حالت نشسته باز است ولی حین خواب باز و بسته میشود.

برخلاف چیزی که ممکن است تصور کنید، آپنه انسدادی خواب معمولا برای خود فرد اصلا قابل تشخیص نیست و فقط با تستخواب میتوان آپنه را بطور قطعی تشخیص داد. تست خواب نوعی تست تشخیصی شبانه است که در مراکز تخصصی خواب و زیر نظر فلوشیپ اختلالات خواب انجام میشود.

علائم آپنه خواب

به گفته دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فلوشیپ اختلالات خواب؛ اغلب افراد اطلاعی از مشکل شبانه شان ندارند و به اصرار همسر یا سایر اعضای خانواده شان به کلینیک خواب مراجعه می کنند.

 در این مواقع معمولا شکایت اصلی همسر بیمار مبتلا به آپنه اینست که به دلیل خروپف زیاد همسرش نمیتواند بخوابد و گاهی هم همسر بیمار یا خانواده بیمار ذکر می کنند که گاهی حتی حس می کنند که نفس فرد مبتلا برای چند ثانیه در حین خواب کاملا بند می آید و سپس با یک خروپف قوی و بلند، سیکل بعدی تنفس آغاز میشود.

 در آپنه انسدادی خواب ، مجاری هوایی به طور مکرر مسدود می شود و میزان هوایی که به ریه های فرد می رسد کاهش می یابد.

کمبود اکسیژن می تواند عواقب جدی و بلند مدت منفی برای سلامتی شما داشته باشد. 

عوارض آپنه خواب درمان نشده

 

برخی از این عوارض شامل موارد زیر است:

 

 فشار خون بالا بیماری قلبیسکته مغزی و قلبی پیش دیابت و دیابت افسردگیتشدید چاقی و پرخوریمشکلات عصبی مانند زود عصبانی شدن

 

اگر خود شما خرخر شبانه دارید یا همسر شما شبها با صدای بلند خروپف می کند و به همراهش یکی از موارد زیر وجود دارد، برای تشخیص و درمان آپنه احتمالی خواب به یک کلینیکخواب معتبر مراجعه کنید:

خواب آلودگی روزانهاحساس خستگی همیشگیسردرد صبحگاهیبیدار شدن متعدد برای دستشویی رفتن در حین خوابخروپف شدید طوری که صدای خروپف در تمام خانه شنیده شودگزارشاتی از مشاهده وقفه تنفسی در حین خواب همسر یا فرد مبتلا ، توسط اطرافیانکاهش میل جنسیکاهش حافظه و تمرکز

همه موارد بالا میتواند به دلیل آپنه خواب درمان نشده باشد و اگر آپنه خواب را جدی نگیرید، به زودی آپنه خواب بطور جدی قلب و مغز و کلیه شما را خواهد گرفت و متاسفانه اگر دیر اقدام کنید و آپنه خواب عوارض جدی ایجاد کند ، درمانش بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است.

انتهای پیام/

R30411/P/S1407/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آپنه انسدادی حین خواب آپنه خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| شرمندگی عقاب ماده در مقابل همسر پس از گم‌شدن جوجه‌شان

تصاویری از شرمندگی عقاب ماده در مقابل جفت خود پس از شکار جوجه عقاب سوژه کاربران فضای مجازی شد.

کد خبر 749982

دیگر خبرها

  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم
  • (اینفوگرافیک) درمان عفونت سینوس بدون دارو
  • غلبه بر عفونت سینوس بدون نیاز به دارو
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)
  • علائم فشار خون بالا
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • فیلم| شرمندگی عقاب ماده در مقابل همسر پس از گم‌شدن جوجه‌شان