Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@10:43:52 GMT

نابرابری قابل توجهی در آمریکا وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۶۷۱۰

نابرابری قابل توجهی در آمریکا وجود دارد

خبرگزاری مهر - گروه بین‌الملل: معترضان در بیش از ۲۰ شهر آمریکا در اعتراض به کشته شدن «جورج فلوید» مرد سیاهپوستی که ۴ روز پیش قربانی خشونت نژادپرستانه پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا شد، به خیابان‌ها آمده‌اند.

اخیراً تصاویری مبنی بر به آتش کشیده شدن پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس منتشر شد. وضعیت در این شهر به حدی وخیم است که فرمانداری مجبور به اعلام حالت اضطراری و توسل به گارد ملی برای سرکوب موج اعتراضات شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان، در ایالت جورجیا نیز ناآرامی‌ها در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا ادامه دارد و فرمانداری مجبور به اعلام وضعیت اضطراری شده است. معترضان خشمگین در شهر آتلانتای این ایالت، چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند.

دامنه اعتراضات به واشنگتن هم رسیده و تظاهرکنندگان با تجمع در پارک «لافایت» که مقابل کاخ سفید قرار دارد، برای مدت کوتاهی تردد کارمندان به دفتر مرکزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مسدود کردند. این اعتراضات در ۲۰ شهر آمریکا ادامه دارد و حاکی از عدم اجرای عدالت و برابری در جامعه آمریکایی و ظلم و ستم علیه رنگین پوستان این کشور است.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در پیامی توئیتری در واکنش به اعتراضات شب گذشته مقابل کاخ سفید اعلام کرد: کار دیشب سرویس مخفی آمریکا در کاخ سفید عالی بود.

خبرنگار مهر در گفتگو با پروفسور «چارلز تالیافرو» فیلسوف مطرح دین معاصر، به این موضوع پرداخته است که در ادامه به صورت مشروح این گفتگو آمده است.

«چارلز تالیافرو» استاد دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، کلمبیا، پرینستون و نوتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. او از فیلسوفان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا به شمار می‌آید.

*متعاقب کشته شدن یک مرد سیاهپوست در مینیاپولیس این شهر صحنه اعتراضات به این اقدام پلیس شده است. دلایل این برخوردهای پلیس آمریکا با رنگین پوستان و به ویژه سیاهپوستان چیست؟

متأسفانه، علیرغم دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در دهه ۱۹۶۰ و دو دوره ریاست جمهوری یک فرد افریقا آمریکایی، نابرابری نژادی قابل توجهی در سراسر کشور امریکا وجود دارد. آمریکا آفریقایی‌ها نماینده زیادی در دولت ندارند - به ویژه در دولت فعلی و سنا تحت کنترل جمهوری خواهان می‌باشد و ثروت در ایالات متحده آمریکا به طور نامتناسب از سفید پوستان، به ویژه مردان سفید پوست حمایت می‌کند. بنابراین، بستر نارضایتی حتی عصبانیت از نابرابری نژادی در این کشور به وفور وجود دارد. کشتار وحشتناک و فجیع توسط پلیس را به آن اضافه کنید. مرد سیاه پوست غیر مسلح، بدون مقاومت در ۲۵ مه به قتل رسید و موجی از اعتراضات را ایجاد نمود که شهرهای سراسر ایالات متحده را تحت الشعاع قرار داد. هنوز شواهد و مدارکی از اختلاف مهم بین افراد متحد رنگین پوست و سفید پوست که به قتل ناعادلانه و احتکار اعتراض می‌کنند وجود دارد و افرادی هستند که خیلی از قتل ناراحت نیستند، زیرا آنها از این مناسبت برای غارت و از بین بردن اموال، گاه به دلیل شرارت، گاه به دلیل تشنگی برای هرج و مرج استفاده می‌کنند. من از نزدیک شاهد بوده ام که جوانان سفیدپوست اتومبیل را سرقت می‌کنند. آنها مطمئناً این کار را برای اعتراض به یک قتل ناعادلانه انجام نمی‌دهند.

*ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم با توئیتی که متعاقب این حادثه منتشر کرد معترضان را بیشتر عصبانی کرد تا جایی که توئیتر ناگزیر شد توئیت او را پنهان کند. دلیل رویکرد نژادپرستانه ترامپ چیست؟

ترامپ برای پایگاه خود جذاب است: پایگاه متشکل از شهروندان سفید پوست عصبانی و گاه ترسیده که می‌خواهند از زور برای تأیید و تقویت قدرت خود استفاده کنند. ترامپ امروز یا گذشته از حمایت بسیار کمی در بین آمریکایی آفریقایی‌ها برخوردار است. دیدن وسواس ترامپ با حمله و معکوس کردن کار اوباما از نظر نژادی سخت نیست و باعث می‌شود به زمانی بازگردیم که ترامپ شروع به سوال کرد: آیا اوباما یک رئیس جمهور مشروع بود با توجه به اینکه وی در آمریکا به دنیا نیامده اما دروغ گفته بود.

*با توجه به اینکه برای ترامپ سبد رأی برای انتخابات مهم است به نظر می‌رسد او احساس می‌کند با اظهارات نژادپرستانه می‌تواند سفیدپوستانی که رویکردهای نژادی هم دارند را بیشتر جذب خود کند. ارزیابی شما چیست؟

موافقم. بسیاری اظهار داشته اند که شعار انتخاباتی قبلی ترامپ یعنی «آمریکای دوباره بزرگ» می‌تواند توسط پایگاه وی اینگونه تعبیر شود «آمریکای دوباره سفید پوست».

*یکی از خطراتی که متوجه آمریکاست، چند فرهنگ گرایی حاکم بر این کشور است که لیبرالیسم نتوانسته راه حلی برای آن بیاید. چرا این کشور نتوانسته راهی برای این چندفرهنگ گرایی بیابد و مهاجران و اقلیت‌های زبانی، نژادی و مذهبی را جذب فرهنگ مسلط آمریکایی کند؟

این سوالی عالی است. من فکر می‌کنم ایالات متحده آمریکا تقریباً همیشه تنش‌هایی بین جمعیت متنوع خود داشته است. به یک معنا، حداقل دو روایت در تاریخ ما وجود دارد. یکی از این روایت‌ها بعضاً استثناگرایی آمریکایی خوانده می‌شود: طبق این روایت ایالات متحده نسبت به سایر ملل برتر است و در تاریخ جهانی منحصر به فرد است. مورد دیگر خودآگاهی کمتر چاپلوسانه است: ایالات متحده آمریکا در میان پدیده برده داری و بدگمانی‌ها در مورد اقلیت‌ها تأسیس شد. با این وجود، در میان بنیانگذاران آمریکا آرمان‌هایی وجود داشته است که طرفدار عدالت و ضد برده داری بودند - به عنوان مثال رئیس جمهور آدامز. بیایید امیدوار باشیم که این آرمان‌ها در آینده غالب شوند.

کد خبر 4938791

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا قتل سیاه پوستان ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی ایران عراق روسیه دونالد ترامپ عربستان سعودی فلسطین ونزوئلا لیبی افغانستان شیوع کرونا سوریه ایالات متحده رئیس جمهور سفید پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو طرحی را برای حل مسالمت آمیز اوکراین تدوین کرده است.

براساس گزارش دیلی تلگراف، رئیس جمهور سابق آمریکا تا زمان انتخابات طرح خود درباره اوکراین را علنی نخواهد کرد.

پیشتر ترامپ در پایان ماه آوریل در مصاحبه‌ای با تایم گفته بود که در صورت انتخاب شدن به اوکراین کمکی نخواهد کرد مگر اینکه اروپا وارد عمل شود. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفته بود: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت‌های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه گذشته بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت‌های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این در حالی است که وادیم اسکپتسکی معاون رئیس کل اطلاعات وزارت دفاع اوکراین از سقوط قریب الوقوع شهر راهبردی این کشور به دست روس‌ها خبر داد.

وی افزود: سقوط شهر راهبردی جاسوف یار به دست نیروهای ارتش روسیه حتمی است.

این مقام اوکراینی با اشاره به تنگایی که نیروهای این کشور در ارتفاعات شهر چاسوف یار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از سقوط این شهر مشابه شهر آودیواکا در آینده نزدیک خبر داد.

وی به اهمیت راهبردی این شهر برای نیروهای اوکراینی اشاره کرد و گفت: تسلط روس‌ها بر این شهر راه برای تسلط آنها بر شهرهای بزرگ در دونتسک هموار خواهد کرد.

این درحالی است که پیش از این الکساندر سیرسکی فرمانده ارتش اوکراین از اوضاع سخت نیروهای این کشور در خطوط نبرد خبر داده بود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که نیروهای روسی در حال حاضر ابتکار عمل را در جبهه‌ها در دست دارند.

طی روزهای گذشته روس‌ها بر بردیچی، بوگدانوفکا، نوومیخلوفکا، سیمینوفکا و پرفومایسکو مسلط شده‌اند.

کد خبر 6096075

دیگر خبرها

  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • یک کشته در پی برخورد خودرویی با حصار کاخ سفید
  • حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ یک نفر کشته شد
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان
  • بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند