Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت افغانستان و آمریکا تلاش دارند تا به جنگ ۱۹ ساله با گروه طالبان پایان داده و صلح و امنیت را در این کشور تأمین کنند که در کنار این تلاش‌ها، افغان‌ها شاهد افزایش حملات داعش بوده و این وضعیت امنیت و صلح پایدار را به سرابی دست نیافتنی مبدل کرده است.

کابل پایتخت افغانستان در سه ماه گذشته شاهد حملات مرگبار بود که در ظاهر گروه تکفیری داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفته است اما دولت افغانستان طالبان را نیز مسوول این حملات دانسته و تأکید می‌کنند که چتر حمایتی طالبان از گروه‌های تروریستی باعث این حملات می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این حملات کار طالبان و یا داعش باشد تفاوتی برای مردم افغانستان نخواهد داشت، زیرا مساجد، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، نهادهای رسانه‌ای و هیچ جای دیگری برای مردم این کشور امن نیست و حتی نوزادان تازه متولد شده نیز به گلوله بسته می‌شوند.

طالبان و یا هر گروه دیگری که مسوولیت این حملات خونین را برعهده بگیرند، مردم این کشور امنیت ندارند و به‌زودی امیدی هم برای صلح و ثبات دایمی به نظر نمی رسد.

از ۱۶ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون حملات مرگباری علیه غیر نظامیان صورت گرفته است که صدها کشته و زخمی در پی داشت، مسوولیت این رویدادها را گروه تکفیری داعش پذیرفته است.

حمله به مراسم تجلیل از سالگرد رهبر سابق جهادی در ۱۶ اسفند ماه که بیش از یکصد کشته و زخمی داشت، حمله به مسجد سیک‌ها در روزهای نوروز نیز بیش از ۴۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، کشتار زنان و نوزادان در ۲۶ اردیبهشت در غرب کابل و حمله همزمان به مراسم تشییع جنازه در ننگرهار که بیش از یکصد کشته و زخمی برجای گذشت و حمله به خودرو خبرنگاران تلویزیون خصوصی خورشید که روز شنبه در کابل رخ داد و در آن ۲ خبرنگار کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند، را داعش پذیرفته‌اند.

این در حالی است که دولت افغانستان از آزادی ۲ هزارو ۷۵۰ زندانی گروه طالبان خبر داده و گفته است که بزودی ۲۵۰ زندانی دیگر این گروه را نیز آزاد خواهند کرد که تعهد کابل در رابطه با تعداد آزادی زندانیان طالبان تکمیل می‌شود.

هرچند تاکنون برسر آزادی تعداد زندانیان بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد و طالبان خواهان رهایی پنج هزار زندانی خود براساس توافقنامه صلح با آمریکاست، اما کابل خود را متعهد به آن نمی‌داند و می‌گوید که سه هزار زندانی این گروه را رها خواهد کرد.

رییس جمهوری محمداشرف غنی پیش از این گفته بود که زندانیان باقی مانده در جریان گفت‌وگوی صلح بین افغانستانی مورد بحث قرار گرفته و در باره آزادی آنها تصمیم گرفته خواهد شد.

اما طالبان بر آزادی پنج هزار زندانی خود پیش از آغاز گفت‌وگوی بین افغانستانی تأکید می‌ورزند و در تازه ترین اظهارات خود آزادی ۲ هزارو ۷۵۰ تن از زندانیان خود را از زندان‌های دولت افغانستان رد کرده و گفته است که تنها ۲ هزارو ۲۸۴ زندانی این گروه آزاد شده اند.

کابل و هم‌پیمانان غربی آن‌ها بر این امید هستند که با آزادی ۳ هزار زندانی طالبان گفت‌وگوهای بین افغانی آغاز شود و در نخستین نشست دو طرف بر آتش‌بس دایمی توافق کنند.

با وجود این که مشکلات زیادی برای توافق صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان وجود دارد و تاکنون گام‌های نخستین برای صلح نیز بصورت موفقیت آمیز برداشته نشده است اما اگر فرض را بر این بگیریم که صلح دولت افغانستان با طالبان به نتیجه هم برسد آیا جنگ در این کشور پایان خواهد یافت؟

حملات مرگبار داعش که آخرین آن روز شنبه گذشته انجام شد و در آن ۲ خبرنگار کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند، بیانگر آن است که با پیشرفت صلح فرصت برای سربازگیری داعش مساعدتر شده و احتمال ادامه جنگ تحت عنوان داعش قوت می‌گیرد.

مقامات امنیتی افغانستان در گذشته بارها تأکید کرده اند که شماری از رهبران تندرو طالبان از جمله شبکه حقانی با داعش رابطه تنگاتنگ دارند و در انجام حملات تروریستی این گروه را حمایت می‌کنند.

اداره امنیت ملی افغانستان از «ملاذاکرقیوم» از فرماندهان ارشد گروه طالبان بارها یاد کرده است که با داعش همکاری می کند و از رهبران طالبان حرف شنوی ندارد.

در صفوف طالبان افرادی زیادی وجود دارند که به دلیل ارتکاب جرایم مختلف به نحوی از عدالت فرار کرده و برای امنیت جان خود به این گروه پیوسته‌اند و با تأمین صلح و امنیت پایدار جایی برای آن‌ها در دولت آینده وجود نخواهد داشت و یا امکان تأمین عدالت در حق آن قوی‌تر خواهد شد، آن‌ها نیز ترجیح خواهند داد تا بجای رفتن به زندان به داعش بپیوندند.

روزنامه۸صبح افغانستان نیز در گزارشی از استان بدخشان در شمال شرق این کشور که مرز مشترک با کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان و ازبکستان دارد، گزارشی داده بود که داعش برای ایجاد پایگاه مستحکم در این استان تلاش‌های خود را آغاز کرده است.

این روزنامه افزوده بود که در حال حاضر ۴۰۰ عضو این گروه تکفیری در این استان فعالیت دارند و در تبانی با دیگر گروه‌های تروریستی در تلاش ایجاد ناامنی و مستحکم‌سازی پایگاه‌های خود در این استان هستند.

هرچند نیروهای امنیتی و مقامات بلند پایه سیاسی افغانستان بارها گفته‌اند که داعش را در این کشور شکست داده‌اند، اما ادامه حملات خونین تروریستی در روزهای اخیر بیانگر آن است که این گروه توانایی هرگونه حمله را دارند و با توافق صلح دولت و گروه طالبان احتمال پیوستن جنگجویان که از این مسیر امرار معیشت می‌کنند و به جنگ، ناامنی و کشتار مردم عادت کرده‌اند، بیم آن را بوجود آورده است که این افراد صلح و امنیت پایدار، برای مردم این کشور را همچنان دست نیافتنی باقی بگذارند.

برچسب‌ها ازبکستان گروه تروریستی داعش استان بدخشان شبکه حقانی طالبان آسیای میانه ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازبکستان گروه تروریستی داعش استان بدخشان شبکه حقانی طالبان آسیای میانه ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر ازبکستان گروه تروریستی داعش استان بدخشان شبکه حقانی طالبان آسیای میانه ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر دولت افغانستان هزار زندانی گروه طالبان کشته و زخمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی

سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، شرکت هیات را در نشست‌های بین‌المللی و نشست‌های سازمان همکاری اسلامی مهم عنوان ‌کرده است.

وی گفت برای بازگو کردن واقعیت‌های عینی و موفق طالبان، نیاز است تا نماینده حکومت سرپرست در این نشست‌ها شرکت داشته باشد.

این در حالی‌ست که پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی با نام «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار» امروز (شنبه) در گامبیا آغاز شده قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.

در این نشست در کنار سایر موضوعات درباره اوضاع افغانستان نیز بحث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • حملات داعش در عراق شروع شد