Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعیدمحمد با بیان این‌که بحث صادرات بنزین نه‌فقط به ونزوئلا برای همه کشورها ادامه پیدا می‌کند،‌ اضافه کرد: با وجود تحریم، خیلی از کشورها متقاضی بنزین تولید ایران هستند؛ هم‌اکنون حجم زیادی از بنزین ایران به عراق،‌ افغانستان و ترکیه صادر می‌شود. ناطقان: سعید محمد  اظهار کرد:‌ راه‌آهن چابهار ــ زاهدان یکی از کریدورهای خیلی مهم شمال ــ جنوب کشور است و جزئی از یک کمربندی یک جاده بزرگ چین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این پروژه سال‌ها مغفول مانده بود، که رهبر معظم انقلاب با تخصیص اعتبار از صندوق ذخیره ارزی به این پروژه موافقت کردند، به همین دلیل هم از سال گذشته ساخت این پروژه سرعت گرفته و امیدواریم تا خرداد سال آینده تکمیل شود.

وی در عین حال افزود:‌ تقریباً ماهانه 300 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از راه‌آهن چابهار ــ زاهدان متعهد شد منابع مالی مورد نیاز تأمین شود. در صورت تأمین منابع مالی راه‌آهن چابهار ــ زاهدان خرداد 1400 تکمیل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) بیان کرد: در بحث ساخت آزادراه‌ها، قرارگاه به کمک دولت آمده است و در اکثر آزادراه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در کنارگذر جنوبی تهران قرارگاه 70 درصد و وزارت راه 30 درصد سرمایه‌گذاری کرده است، ضمن این‌که هم‌اکنون در آزادراه اراک ــ خرم‌آباد، مراغه ــ هشترود، حرم تا حرم و... در حال فعالیت هستیم.

محمد با بیان این‌که پروژه‌های آزادراهی در دست ساخت قرارگاه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند،‌گفت: امسال کنارگذر جنوبی تهران و آزادراه اراک ــ خرم‌آباد از بروجرد تا خرم‌آباد تکمیل شده و به‌ بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت آزادراهی کشور را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که قرارداد ساخت راه‌آهن رشت ــ آستارا در حال نهایی شدن است،‌ ابراز کرد: البته قبل از امضای قرارداد عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و در منطقه آستارا زمین موردنیاز تملک شده و دستگاه‌های اجرایی در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص میزان طلب قرارگاه خاتم‌الانبیا از دولت نیز اضافه کرد: دولت سامانه‌ای در وزارت اقتصاد دارد به‌نام سماد (سامانه مدیریت اطلاعات بدهی‌ها و مطالبات دولت) که هم‌اکنون حدود 40 هزار میلیارد تومان مطالبات قرارگاه از دولت در آن ثبت شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا همچنین با تأکید بر این‌که "برای افزایش تاب‌آوری اقتصاد باید به‌سمت صنایع پایین‌دستی نفت برویم که سال‌هاست مغفول مانده است"،‌ گفت:‌ ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه این بخش در کشور وجود دارد.

محمد افزود: پتروپالایشگاه‌ها یکی از موضوعات مهم برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت است. سال‌هاست این موضوع مطالبه رهبر معظم انقلاب است، اما با وجود این، به‌دلایلی مغفول مانده است.

وی با یادآوری این‌که از قدیم مقداری با ساخت پالایشگاه‌ها مخالفت می‌شد،‌ تصریح کرد:‌ به همین دلیل است که کشور در فروش نفت مشکل دارد،‌ اما در فروش بنزین،‌ گازوئیل و فرآورده‌های نفتی هیچ مشکلی نداریم، لذا اگر این تدبیر از گذشته می‌شد که به‌سمت پتروپالایشگاه‌ها می‌رفتیم،‌ امروز تاب‌آوری کشور دربرابر تحریم‌ها بسیار بیشتر بود.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که در این حوزه خیلی پروژه‌ای از سوی وزارت نفت تعریف نشده است،‌ قرارگاه خاتم‌الانبیا برای ورود به این حوزه به‌صورت سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌ است، یعنی سرمایه‌گذاری کنیم، سهامدار شویم و بهره‌برداری کنیم. اصل این است که پروژه‌ها عملیاتی شود به‌دنبال مالکیت در آنها نیستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با یادآوری این‌که 40 درصد بنزین کشور در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود،‌ اظهار کرد: هم‌اکنون روزانه 105 میلیون تن بنزین در کشور تولید می‌شود که مصرف داخلی خیلی از این میزان کمتر است.

محمد با بیان این‌که بحث صادرات بنزین نه‌فقط به ونزوئلا برای همه کشورها ادامه پیدا می‌کند،‌ اضافه کرد: با وجود تحریم، خیلی از کشورها متقاضی بنزین تولید ایران هستند؛ هم‌اکنون حجم زیادی از بنزین ایران به عراق،‌ افغانستان و ترکیه صادر می‌شود.
منبع: تسنیم برچسب ها: بنزین ، تحریم ، ایران ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بنزین تحریم ایران ناطقان سرمایه گذاری خاتم الانبیا هم اکنون راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟

سهمیه حج کشورها هر سال براساس جمعیت ساکن مسلمان در آن کشورها تعیین می‌شود. با این حال، عوامل دیگری هم تاثیر دارد، آنچنان که اندونزی، پاکستان و هند به ترتیب بیشترین سهمیه حج را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، هر سال صدها هزار نفر مسلمان در شهر مکه گردهم می‌آیند و مهمترین زیارت‌ مسلمانان را انجام می‌دهند. مناسک اصلی حج حدود یک هفته طول می‌کشد و در آن زمان صدها هزار نفر مسلمان از کشورهای مختلف جهان به شهر مکه سفر می‌کنند.

عربستان سعودی هر سال بر اساس میانگین جمعیت مسلمانان مقیم کشورها، سهمیه حج را اختصاص می‌دهد. به عبارتی هر چه تعداد مسلمانان ساکن در یک کشور بیشتر باشد، احتمال دارد آن کشور سهم بیشتری به دست آورد. با این حال، عوامل دیگری می‌تواند بر سهمیه یک کشور تأثیر بگذارد. نگاهی به سهمیه برخی کشورها نشان می‌دهد، سطح روابط دیپلماتیک با عربستان به عنوان کشور میزبان، در سال‌های گذشته بر تعیین این سهمیه بی‌تأثیر نبوده است.

در سال‌های اخیر براساس آمارهای عربستان، بیشترین تعداد زائران حج به کشور اندونزی تعلق داشته است و در سال گذشته، پاکستان و هند نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

نام کشور تعداد سهیمه حج (۲۰۲۳ - ۱۴۰۲)
۱.اندونزی    ۲۲۱.۰۰۰ نفر
۲.پاکستان ۱۸۰.۰۰۰
۳.هند ۱۷۵.۰۲۵
۴.بنگلادش ۱۲۷.۱۹۸
۵.نیجریه ۹۵.۰۰۰
۶.ایران ۸۷.۵۵۰
۷.الجزایر ۴۱.۳۰۰
۸.ترکیه ۳۷.۷۷۰
۹.مصر ۳۵.۳۷۵
۱۰. سودان ۳۲.۰۰۰
۱۱.مالزی ۳۱.۶۰۰
۱۲.روسیه ۲۵.۰۰۰
۱۳. سوریه ۲۲.۵۰۰
۱۴. اتیوپی ۱۹.۶۱۹
۱۵. مراکش ۱۵.۳۹۲
۱۶.عراق ۱۵.۲۵۲
۱۷.عمان ۱۴.۰۰۰
۱۸.افغانستان ۱۳.۵۸۲
۱۹.سنگال ۱۲.۸۰۰
۲۰.انگلستان ۱۲.۳۴۸


حج اگرچه سهمیه‌بندی شده است و این سهم گاه سال به سال متفاوت است، اما بنا بر نظر کارشناسان حج، اعمال آن مزایایی دارد؛ از جمله اینکه اختصاص یک سهمیه به هر کشور به تسهیل عدالت کمک می‌کند، زیرا هر مسلمان تشویق می‌شود در مقطعی از زندگی خود، صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می‌کند، این زیارت را انجام دهد. این سهمیه‌ها همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که زائران هر سال می‌توانند سفر خود را با خیال راحت انجام دهند. سهمیه‌ها به جلوگیری از احتمال ازدحام بیش از حد نیز کمک می‌کند.

ایده کلی میزبان این بوده است که تا حد امکان از زائران استقبال و در عین حال تدارکات مدیریت شود و بر این اساس، سالانه به صدها هزار نفر اجازه می‌دهد در مدت زمان کوتاهی به مکه و خارج از مکه سرازیر شوند.

بر این اساس، ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از رفع محدودیت‌های کرونا، تقریبا یک سهم مشخص داشته است. سال گذشته و امسال سهم حج ایران تفاوت چندانی نداشته و حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ هزار نفر بوده است که در سال گذشته ششمین کشور با بیشترین سهم بود. با این حال ایران از عربستان خواسته مطابق با رشد جمعیت، این سهم را تا ۱۰۰ هزار نفر افزایش دهد، که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

طبق اعلام آخرین سازمان حج و زیارت، حدود ۹۰۰ هزار نفر در ایران در نوبت حج واجب هستند که با درنظر گرفتن سهمیه کنونی ایران و افزایش نیافتن آن، اعزام تمام آنها به حج تمتع نزدیک به ۱۰ سال طول می‌کشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر نفت: تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • وزیر نفت: تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد