Web Analytics Made Easy - Statcounter

نحوه اجرای روش مستقیم با مشکلات و ابهاماتی روبرو بوده، به عنوان مثال اجرای کامل آزادسازی سهام عدالت با توجه به حجم بالای آن می‌تواند بازار فعلی بورس را با عرضه سنگین سهام در مقابله تقاضای کم، روبرو کند که تداوم آن می‌توان عامل سقوط بورس شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از درخواست رئیس جمهور از رهبر انقلاب مبنی‌بر آزادسازی سهام عدالت، ایشان نیز در ابلاغیه‌ای نکاتی را برای چارچوب فرایند آزادسازی این سهام بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان خصوصی‌سازی نیز در همان چارچوب، به عنوان متولی اصلی سهام عدالت دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت مشخص کرد که طی آن سهامداران می‌توانند سهام خود را مدیریت نمایند.

این در حالی است که نحوه اجرای  روش مستقیم با مشکلات و ابهاماتی روبرو بوده، به عنوان مثال اجرای کامل آزادسازی سهام عدالت با توجه به حجم بالای آن می‌تواند بازار فعلی بورس را با عرضه سنگین سهام در مقابله تقاضای کم، روبرو کند علاوه‌بر این هنوز روند اجرای این روش به صورت دقیق مشخص نشده و بسیاری از مردم نمی‌دانند برای فروش سهام خود چگونه باید اقدام کنند.

برای رفع ایرادات روش مستقیم پیشنهادات بسیاری مطرح شده است تا اثرات و تبعات آزادسازی سهام عدالت در این روش به حداقل برسد. اولین پیشنهاد صدور کدبورسی برای تمامی مالکان سهام در بورس است تا از این طریق شناسایی و خرید و فروش دارندگان سهام شفاف شود. دومین پیشنهاد ایجاد محدودیت برای فروش سهام عدالت است به عنوان مثال هر سهامدار بتواند  پنج درصد از ارزش شرکت سرمایه‌پذیر خود را در بورس عرضه کند.

سومین پیشنهاد نیز توانایی انتخاب برای سهامداران سهام عدالت جهت فروش هر تعداد از سهام خود است. از سویی لازم است تا متقاضی خرید مجاز باشد پیشنهاد خرید را به صورت بلوکی ثبت کنند. یعنی بتواند پیشنهاد خرید برای بیش از یک سهم (به میزان قابل توجهی که مد نظرش است) ارائه کند، با این هدف که بتواند با کسب نصاب لازم، در تصمیم‌گیری های مدیریتی نقش ایفا کنند. به این ترتیب که در روز عرضه خریدار اعلام کند حاضر است مثلا هفتاد درصد سهام عرضه شده آن روز را به قیمت مشخص (طبیعتا به قیمتی بالاتر از قیمت پایه) بخرد. سپس فروشندگان مجاز باشند قیمت پیشنهادی را بپذیرند یا رد کنند. در صورتی که جمع سهام افرادی که قیمت پیشنهادی را می‌پذیرند، به تعداد سهام اعلام شده توسط خریدار رسید معامله انجام و وجه آن به حساب فروشندگان واریز شود.

گفتنی است که در روش غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت ابهامات بیشتری وجود دارد. سازوکار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با وجود عملکرد 10 ساله غیر شفاف باقی مانده و از عملکرد 10 سال اخیر این شرکت‌ها نیز گزارش دقیقی منتشر نشده که این مسئله می‌تواند مفاسدی را به دنبال داشته باشد. علاوه‌بر این نحوه و میزان پرداخت سود نیز برای مردم نامشخص باقی مانده است.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: سهام عدالت روش مستقیم روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت روش مستقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، تالار خودرو بورس کالا سال جدید را با عرضه ۳۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (کامیون کشنده FAW J6P-460) آغاز می کند. این خودروها قرار است یکشنبه ۹ اردیبهشت در بورس کالا عرضه شوند.  ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000It5

دیگر خبرها

  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟