Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@19:23:00 GMT

انتشار کتاب «تشیع در دوره امام باقر (ع)» در آینده نزدیک

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۰۵۳۴

انتشار کتاب «تشیع در دوره امام باقر (ع)» در آینده نزدیک

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم رزاقی موسوی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در این طرح سعی کردیم که به ویژگی‌ها و در واقع، زندگانی شیعیان در دوره امام باقر (ع) پرداخته شود که غیر از مباحث مقدماتی، به پیشینه آن و بررسی منابع می‌پردازیم.

وی گفت: این اثر در چند محور عمده بررسی شده است: یکی، بحث وضعیت علمی و فرهنگی شیعیان در دوره امام باقر (ع) است که طبیعتاً با توجه به فضایی که بعد از قیام سیدالشهدا (ع) و فراهم‌سازی مقدماتی از سوی امام سجاد (ع) برای برگرداندن اوضاع به لحاظ فرهنگی، برای امام باقر (ع) بوجود آمده بود، دوره امام محمد باقر (ع) از اهمیت خاصی برخوردار است؛ ما در این دوره شاهد روی کار آمدن و رونق گرفتن برخی حقایق بودیم که طبیعتاً این پروژه درصدد بود که مسائل مربوط به شیعیان بروز پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برخی از مطالب این پروژه تصریح کرد: با توجه به تلاش‌هایی که امام باقر (ع) نسبت به اصحاب و شاگردان خود داشتند، مسئله تقیه، بداء، رجعت و برخی موضوعات دیگر و تحولاتی که در علم حدیث، فقه و کلام شیعیان ایجاد شده بود، سعی کردیم که در این فصل به آن بپردازیم.

وی افزود: در ادامه طبیعتاً به معرفی برخی از اصحاب خاص امام، البته اصحاب خاص به این معنا که شاگردان زیادی داشتند، اما برخی از آنها که به لحاظ تأثیرگذاری علمی - فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار بودند را تحت عنوان معرفی اصحاب اندیشمند امام بررسی کردیم، که در دو بخش محدثان شیعی و فقهای شیعه را مورد بررسی قرار می‌دهد افرادی مثل جابر بن یزید، عبدالله بن ابی یعقوب، ابان بن تغلب، حمران بن اعین، عبدالملک و فقهایی مثل محمد بن مسلم، زراره، ابوتراره و ابوبصیر و دیگران را مورد بررسی قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی موسوی اظهار کرد: در آخر بخش یک بحثی تحت عنوان «جریان شناسی علمی فرهنگی» داشتیم که طبیعتاً با توجه به فضای علمی و فرهنگی دوره، بدعت‌هایی که به هر حال دولت اموی در پیش گرفته بود و نقطه تقابلی که امام با شیعیان داشتند، سعی کردیم که این فضا و جریان‌های این دوره را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان این که در فصل بعدی این پروژه به وضعیت اجتماعی شیعیان پرداختیم، گفت: طبیعتاً متناسب با فضای علمی - فرهنگی، فضای اجتماعی شیعیان هم متفاوت بوده و ضمن اینکه یک مروری بر اوضاع اجتماعی دوره داشتیم، پراکندگی جغرافیایی شیعه، مناطق شیعه‌نشین و عواملی که برای گسترش شیعه در این دوره تأثیرگذار بوده و برخی از این موارد را مورد بررسی قرار دادیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فرقه‌های شیعی در دوره مذکور تصریح کرد: همچنین به گونه‌شناسی فرقه‌های شیعی پرداختیم که قاعدتاً در این دوره ما می‌توانیم یک مقدار وجه متمایزی قائل شویم و فرقه‌های کیسانیه، بتریه و شیعۀ امامیه را در ۳ عنوان بررسی کردیم؛ شاید وجه شباهت‌هایی میان این فرقه‌ها باشد ولی طبیعتاً یک نقاط تمایزدهنده‌ای داشتند که ما این مباحث را در این قالب معرفی کردیم؛ یک گروه هم تحت عنوان اولاد، فرقه انحرافی منسوب به شیعه را با توجه به تأثیرگذاری های آنها در فضای فکری، فرهنگی و اجتماعی هم مورد توجه قرار دادیم.

وی مناسبات اجتماعی شیعیان را از دیگر مباحث این اثر عنوان کرد و افزود: بعد از معرفی و این فضاشناسی مربوط به گسترش شیعه، مناسبات اجتماعی شیعیان، جایگاهی که شیعیان در اجتماع، تعاملی شیعیان با غیر شیعیان و با شیعیان از فرقه‌های مختلف دیگر و مهمتر از همه، چالش‌هایی شیعیان به لحاظ زندگی اجتماعی با آنها مواجه بودند را مورد توجه قرار دادیم، مثلاً یکی از چالش‌ها گرایش به امامت محمد حنفیه و شکل گیری فرقه کیسانیه بود که به هر حال در رویکرد اجتماعی و زندگی اجتماعی شیعیان می‌توانست تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی موسوی اظهار کرد: چالش دیگری که شیعیان داشتند، عمده شیعیان در این دوره در کوفه به سر می‌بردند و امام باقر (ع) در مدینه بودند که این بُعد مسافت و عدم ارتباط مستقیم با امام (ع) و نماینده‌ها می‌توانست تأثیرگذار باشد که این مبحث را به عنوان یک چالش مطرح کردیم.

وی با بیان این که زمینه‌های شکل‌گیری زیدیه، از دیگر چالش‌هایی بود که در این اثر به آنها پرداخته شده است، گفت: چون هنوز زیدیه شکل نگرفته بود اما زمینه‌ها، اندیشه‌ها، جاری شدن و مطرح شدن اندیشه‌های زیدیه از اینجا شکل می‌گیرد و یارگیری که زیدیه می‌خواست انجام بدهد، عنوان چالش‌هایی است که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به جریان شناسی اجتماعی شیعیان تصریح کرد: جریان کیسانیه، جریان جابر بن یزید جعفی، جریان انقلابی زید بن علی بن حسین و جریان اعتدال‌گرایی شیعیان پیرو امام و نهایتاً جریان غلو و اصحاب منحرف امام را تحت عنوان «جریان‌های اجتماعی» مورد بررسی قرار دادیم.

وی درباره وضعیت سیاسی شیعیان افزود: در فصل بعدی، به وضعیت سیاسی شیعیان پرداختیم، به هر حال، جامعه‌ای که به لحاظ علمی، فرهنگی و اجتماعی از این تحولات برخوردار باشد، به لحاظ رویکرد سیاسی هم قاعدتاً با مشکلات و موانعی مواجه بود، از جمله اندیشه‌های سیاسی این دوره، عملکرد سیاسی شیعیان را هم مورد بررسی قرار دادیم که طبیعتاً متناسب با آن به جریان‌های سیاسی و جریان‌شناسی در علوم سیاسی شیعه نیز پرداختیم.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی موسوی اظهار کرد: جریان سیاسی کیسانیه عباسی، جریان سیاسی زیدی حسنی و جریان سیاسی اعتدال‌گرای امامیه را در فصل مربوط به جریان سیاسی بررسی کردیم.

وی با بیان این که در فصل آخر این اثر به وضعیت اقتصادی شیعیان در این دوره پرداختیم، گفت: اقتصاد جامعه اسلامی، بررسی مهمترین درآمدهای شیعیان از کشاورزی و تجارت و صنعت، چالش‌های اقتصادی شیعیان در جامعه و روابط اقتصادی بین شیعیان و امام (ع)، در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این اثر سعی کردیم یک نگاه جامعی به وضعیت شیعیان از لحاظ علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم که این مجموعه در واقع توضیحاتی درباره طرح شیعه در دوره امام باقر (ع) بوده است.

وی با بیان این که این پروژه، پروژه‌ای غیرقطبی است، افزود: کارهای نوشتاری این پروژه به اتمام رسیده و ان شاءالله بعد از انجام اصلاحات نهایی، در جلسه شورای پژوهشکده هم در مورد آن بحث می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی موسوی اظهارکرد: این اثر در حدود ۲۵۰ صفحه تهیه شده که پس از تأیید شورای پژوهشی و انجام مراحل ویراستاری بزودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 4939101

منبع: مهر

کلیدواژه: ولادت امام باقر وحدت شیعه و سنی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ویروس کرونا معرفی کتاب ماه رمضان ۹۹ روز قدس کنفرانس بین المللی فلسطین معرفی نشریات برنامه تلویزیونی سوره قرآن عید سعید فطر روز جهانی قدس فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست علمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مورد بررسی قرار دوره امام باقر اجتماعی شیعیان جریان سیاسی سعی کردیم تحت عنوان فرقه ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با بیان اینکه سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد و اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی‌دهد، گفت: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک و در کنار آنها حضور پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، امروز_پنچشنبه ششم اردیبهشت- در نشست خبری با اشاره به نقش و تأثیر شهید مطهری در تقویت بنیان‌های نظری انقلاب و نظام اسلامی اظهار کرد: آثار این شهید گرانقدر امروز هم پاسخگوی نیازهای معرفتی است و بهره‌گیری از افکار و اندیشه‌های شهید مطهری، گام نهادن و طی مسیر درست را تضمین می‌کند.

وی افزود: سپاه پاسداران در عین اینکه یک مجموعه نظامی است، یک مجموعه عقیدتی و مذهبی نیز هست و نمی‌تواند از عقیده و اعتقاد الهی و قرآنی جدا باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان ادامه داد: وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در راستای تأمین و ترویج معارف انقلابی و روحیه جهادی، ارتقای بصیرت دینی و انقلابی، تعمیق بصیرت سیاسی و حکیمانه شدن رفتار سیاسی، پاسداری از انقلاب و ارتقای عمل مکتبی است.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان گفت: سال گذشته در حوزه سیاسی نزدیک به ۲۰ هزار جلسه بصیرتی برگزار شد و ۸۰ هزار نفر در برنامه‌ها و دوره‌های عقیدتی و معرفتی بسیج در استان حضور یافتند.

بیگدلی با بیان اینکه سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد و اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی‌دهد، اظهار داشت: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک و در کنار آنها حضور پیدا می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته عقیدتی و سیاسی گفت: دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، حضور در نماز جمعه و اجتماعات مختلف برای تبیین مباحث عقیدتی و سیاسی، برگزاری همایش حکمت مطهر، مسابقات قرآن و آثار شهید مطهری، مسابقات ورزشی، زنگ سپاس از مقام معلم، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، تولید محتوا بر اساس آثار شهید مطهری و به اشتراک‌گذاری آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله این برنامه‌هاست.

کد خبر 747778

دیگر خبرها

  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • ببینید | ️جبلی: در آینده نزدیک تکلیف حق پخش ورزش مشخص خواهد شد‌
  • رفع فیلتر گوگل پلی در آینده نزدیک !
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعات در خصوص نقل‌وانتقالات
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری