اکران آنلاین فرصتی خوب برای فیلمهای خلاق/ ژانر کمدی در نمایش آنلاین شکست میخورد/ جامعه دنبال مسکنی موقت برای فراموش کردن درد است
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۲۹۱۹
حسن هدایت، تهیهکننده، کارگردان و نویسنده سینما که ده سالی میشود فعالیت سینمایی نداشته در این گفتوگو از دلیل دور ماندنش از سینما، تاثیر اکران آنلاین بر سینماها و شکستن انحصار پخش و همچنین کمدیهای روز سینما و تلویزیون میگوید.
حسن هدایت در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در مورد دور ماندن از سینما در سالهای اخیر گفت: «دلیل دور بودنم از سینما این است که باید کار مناسبی داشته باشیم که دوباره شروع کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درمورد نمایش فیلمها به صورت آنلاین گفت: «فیلمهایی هستند که از نظر فنی طوری ساخته شدهاند که نمایششان در سینما و روی سیستمهای خانگی چندان تفاوتی ندارد اما به نظرم ژانر کمدی در نمایش آنلاین موفق نخواهد بود چون به نفس جمعی مخاطبان در سالن وابسته است. حتما پیش آمده که تماشای فیلمی کمدی در خانه لذت و خنده تجربه همان اثر در سالن سینما را ندارد. البته که فیلمهای ایرانی از نظر فنی طوری ساخته میشوند که تماشایشان در سینما و یا خانه تفاوت چندانی ندارد.»
حسن هدایت درمورد شکستن انحصار پخشکنندگان توسط نمایش آنلاین آثار سینمایی گفت: «به نظرم اگر این پدیده جا بیفتد میتواند موجب ارزانتر شدن فیلمها و دیده شدن آثاری میشود که شانس اکرانشان همیشه کمتر از کارهایی است که با هزینههای زیاد و بازیگران چهره ساخته میشود. اکران از طریق اینترنت فرصت خوبی برای فیلمهای خلاق و کم بازیگر است که بتوانند از سد فیلمهای پربازیگرِ بیمایه بگذرند و در دسترس مخاطب قرار بگیرند. چنین چیزی را ما در شبکه نمایش خانگی و درمورد سریالها هم تجربه کردیم: در ابتدای راه کسی شبکه نمایش خانگی را جدی نمیگرفت اما سریالسازی در این مدیوم جان گرفت و با وجود ساخته شدن کارهای ضعیف ما شاهد سطح بالای سریالها و اعمال سلیقه بالاتری نسبت به مجموعههای تلویزیونی هستیم.»
هدایت درمورد کمدیهای تلویزیونی و سینمایی که معمولا از الگوی اشتباهات (قرار گرفتن آدمی در موقعیت اشتباهی) استفاده میکنند هم گفت: «سادهترین نوع کمدی، کمدی اشتباهات است: آدمی در موقعیتی قرار میگیرد که متعلق به آن نیست. این الگو ساده است و بدون مشکلی ساخته میشود و در واقع تکرار مکررات است. به علاوه بازیگرانی با شکلک و ادا کار را در چنین کمدیهایی پیش میبرند که تعدادشان کم نیست و دستمزدشان زیاد است.»
این سینماگر در ادامه همین بحث افزود: «جامعه ما به دلیل وضعیت اجتماعی و اقتصادی و بحرانهایی که از داخل و خارج متحمل شده است، سطح توقع بسیار پایینی دارد. ما جامعهای عصبی داریم که به دنبال مسکنی موقت برای فراموش کردن درد است. پس به دنبال چیزهای دمدستی، مبتذل و ساده است مانند انتخاب فستفود موقع گرسنگی... در مورد کتاب و فیلم هم همین است و گزینههای دمدستی با استقبال خوبی مواجه میشوند. در حالی که سینما رسانهای فراگیر است اما از این الگوی مخاطبانش پیروی میکند.»
هدایت معتقد است: «نباید از دردسر ممیزی و سانسور در تلویزیون و سینما هم به سادگی گذشت که موجب پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب و تکرار در کارها شده است.» 2/5
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: کمدی حسن هدایت اکران آنلاین فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده «پرویزخان» به اعتراض احمدرضا عابدزاده
طرفداری| تهیهکننده فیلم «پرویزخان» با بیان اینکه در شرایط فعلی ساخت فیلم ورزشی یک تصمیم پرریسک است، درباره دلایل اکران آنلاین زودهنگام این فیلم و اعتراض برخی فوتبالیستها به آن توضیحاتی را ارائه کرد.
عطا پناهی درباره وضعیت اکران آنلاین فیلم «پرویزخان» که پیشتر به عنوان یکی از فیلمهای نوروزی بر پرده سینماها رفته بود، گفت:
اکران فیلم «پرویز خان» در ایام نوروز برای من به عنوان تهیهکننده اتفاق خوشحالکنندهای بود اما متأسفانه میزان فروش این فیلم با آنچه که متصور بودیم فاصله زیادی داشت و به نظرم لازم است کارشناسان اکران به این موضوع ورود کنند. باید بررسی شود که چرا فیلمهای غیرکمدی شانس چندانی برای فروش ندارند و فیلم سینمای طنز و کمدی است که میتواند شانسی برای موفقیت در گیشه داشته باشد. در شرایط حاضر ساخت فیلم غیر کمدی و به خصوص فیلم ورزشی تصمیمی پر ریسک است.
پناهی درباره اکران آنلاین زودهنگام این فیلم سینمایی در «فیلمنت« اظهار کرد:
فکر میکنم ظرفیت فروش این فیلم در شرایط حاضر در سالنهای سینما به حد نهایی خود رسیده و پس از اینکه تیزرهایی از فیلم نیز در تلویزیون پخش شد و بینندهها با اسم «پرویز خان» آشنایی پیدا کردند، ذهنیت خوبی از فیلم وجود دارد و موقعیت خوبی است که در این شرایط «پرویزخان» نمایش آنلاین خود را آغاز کند. به نظرم با شناختی که از این پلتفرم دارم، فکر میکنم «پرویزخان» در اکران آنلاینش که بلافاصله پس از اکران در سینماها صورت گرفته، بیشتر دیده شود و به شخصه به این اتفاق در نمایش آنلاین خوشبین هستم.
او ادامه داد:
من فکر میکنم در این سالها سلیقه و ذائقه مردم خواسته یا ناخواسته تغییر کرده و از آنجا که تنوع ژانر زیادی در سینمای ما شاهد نیستیم و فیلمهای ترسناک، اکشن، بیوگرافی، ورزشی و... در این سینما دیده نمیشوند مردم به سینمای کمدی گرایش پیدا کردهاند و شاهد هستیم که تولیدات کمدی نیز به همین دلیل رو به افزایش است.
این تهیهکننده در ادامه در خصوص ساخت یک فیلم ورزشی اظهار کرد:
ژانر ورزشی یکی از گونههایی است که شاید در چند سال گذشته تعداد تولیدات سینمایی در این گونه بسیار اندک باشد و به همین دلیل تماشاچی با تردید به سراغ این آثار میرود. فیلمهایی با ژانرهای غیرکمدی در خطر شکست هستند و برای ما که فیلمی ورزشی تولید کردهایم به نظر من این خطر بسیار بیشتر بود. جدا از تغییر ذائقه مردم متأسفانه سانسها و سینماهای خوبی هم در شهرستانها به این فیلم داده نشد و امیدوارم با اکران آنلاین این کمبود جبران شود.
پناهی درباره بازسازی صحنه مسابقه فوتبال ایران و کویت در سال ۱۳۶۵ گفت:
از روز اولی که فیلمنامه «پرویزخان» آماده شد میدانستیم که یک سوم آخر فیلم که مربوط به مسابقه ایران و کویت میشود سختترین سکانسها را برای ضبط داریم و آقای ثقفی با دقت و وسواس دکوپاژهای این سکانسها را نوشتند و حتی استوری برد هم تهیه شد و ما چند جلسه به همراه آقای سید هادی اسلامی مدیر جلوههای ویژه میدانی و آقای وحید ابراهیمی فیلمبرداری اثر چند جلسه در زمین فوتبال قبل از شروع تولید و بازیکنها و بازیگرها صحنههایی که قصد بازسازی آن را داشتیم ضبط کردیم تا با آمادگی کامل به سر صحنه فیلمبرداری برویم و کاملاً مطلع باشیم که باید از چه نوع لنز و چه حرکت دوربینی استفاده کنیم. برای ضبط این صحنهها و بازسازی صحنههای حساس و مهم این مسابقه فوتبال هیچ نمونهای نداشتیم و به نظرم ساخت این فیلم با این صحنهها یک حرکت رو به جلو در سینمای ایران بود که خوشبختانه توانستیم سکانسهای قابل قبولی هم ضبط کنیم و بسیاری از مخاطبان بر دقیق بودن بازسازیها تأکید دارند.
پناهی درباره حواشی ایجاد شده و اعتراض برخی اشخاص که در قصه «پرویزخان» حضور دارند، تصریح کرد:
خیلی از فوتبالیستهایی که هم دوره آقای دهداری بودند فیلم را دیدند و تعامل خوبی بین ما و این دوستان شکل گرفت و اکثر این افراد فیلم را دوست داشتند. آقای احمدرضا عابدزاده دروازهبان سابق تیم ملی کشورمان به روایت این فیلم اعتراض کردند اما ایشان در خارج از کشور هستند و مطمئناً فیلم را آن زمان که اعتراضشان را مطرح کردند، ندیده بودند، امیدوارم بعد از دیدن فیلم نظرشان را بشنویم چرا که فکر میکنم نظر ایشان پس از دیدن فیلم تغییر خواهد کرد. آقای وطنخواه هم اعتراضی درباره این فیلم مطرح کردند که البته اطلاع دارم آقای ثقفی (کارگردان فیلم) پیش از شروع فیلمبرداری دو ساعت مصاحبه تلفنی با ایشان داشتند و فکر میکنم آقای وطنخواه هم با توجه به مسائلی که مطرح کردند فیلم را ندیده بودند.
وی در پایان به ایسنا گفت:
جدا از اعتراضهایی که آقای عابدزاده و آقای وطنخواه درباره «پرویزخان» مطرح کردند دیگر افراد حاضر در قصه این فیلم مثل آقای جواد زرینچه فیلم را دیدند و اتفاقاً «پرویز خان» را دوست داشتند و نظرات مثبتی درباره فیلم مطرح کردند. خانم شیدا دهداری فرزند مرحوم پرویز دهداری که در مراحل ساخت فیلم با ما همراهی بسیار خوبی داشتند نیز نظر مثبتی درباره «پرویز خان» نشان دادند.
از دست ندهید ????????????????????????
رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمیشود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمیتوانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم