Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تهیه و تدوین برنامه پیشگیری و کنترل بیماری سالک در استان اصفهان اظهار داشت: «سالک» یا «لیشمانیوز جلدی» بیماری مزمن پوستی از گروه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر مشاهده می‌شود که ناقل آن حشره بسیار کوچکی به نام پشه خاکی است که روزها در پناهگاه‌های تاریک و گرم و مرطول مانند شکاف‌های دیوار، زیرزمین منازل، پشت اشیا ثابت و اطراف توده‌های زباله، کودهای حیوانی، اماکن متروکه، لانه جوندگان و غارها زندگی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان داشت: عامل بیماری «سالک» انگلی تک یاخته به نام «لیشمانیا» است که در زخم‌های پوستی ناشی از این بیماری در انسان، انواع موش و سگ وجود دارد که تحت عنوان مخزن از آنها یاد می‌شود.

وی اشاره‌ای هم به نوع شهری (خشک) و روستایی (مرطوب) «سالک» داشت و افزود: مخزن بیماری در نوع شهری انسان و سگ است که ناقل انگل «سالک» می‌شود و مخزن در نوع روستایی جوندگان به ویژه موش‌های صحرایی هستند.

شیشه فروش با اشاره به برگزاری جلسات در مدیریت بحران استانداری اصفهان برای پیشگیری و کنترل بیماری «سالک» در استان اصفهان گفت: شهرستانهای کاشان، آران و بیدگل، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان، سگزی، جلگه، ورزنه، بادرود، نطنز، اردستان به عنوان مناطق درگیر با این بیماری شناخته شده و در ده سال گذشته با اقدامات پیشگیرانه روند کاهش مبتلایان گزارش شده است.

آگاهی رسانی به ساکنان مناطق سالک خیز

وی با اشاره آگاهی رسانی به ساکنان مناطق سالک خیز در استان اصفهان گفت: مرکز بهداشت استان اصفهان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از ۲۶ فروردین ماه به مدت ۲۰ روز، اقدامات پیشگیرانه و کنترلی اعم از آموزش چهره به چهره در خانه‌های بهداشت، حفاظت فردی، در اختیار قراردادن مواد دفع حشرات به ساکنان را در نوبت نخست انجام داده و نوبت دوم این مراقبت‌ها از ابتدای خرداد در حال انجام است.

مقابله با موش به عنوان مخزن بیماری سالک در ۴ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۱۸ استان کشور به همراه کشورهای همسایه با بیماری «سالک» دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار داشت: در سال گذشته با تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، جهت مبارزه با آفت موش به عنوان مخزن بیماری «سالک» در ۴ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان اقدام شد.

وی افزود: طرح لانه کوبی و طعمه گذاری جهت مقابله با جوندگان در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آران و بیدگل، ۵۰ هکتار در اردستان، ۹۰۰ هکتار در برخوار، ۲۰۰ هکتار در نطنز، هزار هکتار در شرق اصفهان و ۲۰۰ هکتار در نائین با شناسایی کانون‌های آلوده و در شعاع ۸۰۰ کیلومتری از مناطق مسکونی اقدام شد.

شیشه فروش عملیات مقابله با جوندگان به ویژه موش، به عنوان مخزن بیماری «سالک» را از ابتدای اردیبهشت ماه اعلام کرد و افزود: عملیات مقابله با آفت موش تا نیمه خردادماه و توسط اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در مناطق سالک خیز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان موظف شد تا مطالعاتی بر روی طاغزارها به عنوان مکان‌های جذاب برای زیست جوندگان به ویژه موش‌ها به عنوان مخزن بیماری سالک انجام دهد که طرح پایلوت آن هم در حال انجام است؛ از سوی دیگر اداره کل منابع طبیعی باید بر گونه‌های جایگزین طاغ جهت بیابان‌زدایی متمرکز شود.

نظارت بر دفع زباله و نخاله

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وظیفه اداره کل محیط زیست استان اصفهان در برنامه جامع کنترل و پیشگیری از بیماری «سالک» گفت: این اداره موظف شد تا بر روند دفع زباله و نخاله‌های شهری و روستایی نظارت‌های لازم و سختگیرانه را اعمال کند.

وی افزود: شهرداری و دهداری‌ها نسبت به دفع زباله به عنوان یکی از کانون‌های بیماری سالک با حساسیت بیشتر اقدام خواهند کرد.

شیشه فروش، اشاره‌ای هم به اداره کل میراث فرهنگی جهت کنترل اماکن تاریخی خالی از سکنه در مناطق سالک خیز داشت و گفت: با نظارت و آگاهی رسانی دستگاه‌های ذی ربط اعم از جمع آوری و دفع صحیح زباله از محیط زندگی، جلوگیری از تجمع زباله‌ها از محیط زیست، بهسازی کانال‌های روباز، دفع صحیح فاضلاب و نخاله‌های ساختمانی، استفاده از پماد دفع حشرات و استفاده از پشه بند در موقع خواب و استراحت، ترمیم سوراخ‌ها و شکاف‌های موجود در دیوار و سقف منازل، فاصله گذاری محل نگهداری دام و طیور از افراد می‌توان به مقابله با «لیشمانیوز» رفت.

کد خبر 4938769

منبع: مهر

کلیدواژه: سالک بیماری سالک موش ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شیوع کرونا گرگان شهرکرد عید سعید فطر قزوین روز جهانی قدس بیرجند نماز عید سعید فطر یاسوج ستاد مقابله با کرونا مدیریت بحران استانداری اصفهان اداره کل منابع طبیعی مناطق سالک خیز استان اصفهان بیماری سالک شیشه فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۴۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استاندار لرستان بر تفاهم و وحدت رویه همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و فراهم سازی زمینه مشارکت مردم در پیشبرد برنامه‌های دستگاه‌ها به عنوان دو اصل خدمتگزاری در دولت سیزدهم تأکید کرد و گفت: هیچ دستگاهی نباید منفعل عمل کند و باید در اجرای برنامه‌ها شرایطی فراهم شود تا مردم در زندگی شرافتمندانه مشارکت داشته باشند.
ابوطالب شفقت در خصوص اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور در استان و تأثیر آن در توسعه لرستان افزود: اجرای کامل مصوبات سفر بر عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه است و نقش حوزه استانداری نظارت، هماهنگی و راهبری است.
استاندار لرستان در این جلسه همچنین بر برنامه ریزی و اجرای مناسب برنامه‌های پشتیبانی و خدمت رسانی در روستا‌ها تأکید کرد و گفت: روستا‌ها به عنوان محل‌های مولدسازی استان و بنگاه‌های اقتصادی، زنجیره‌های ارزش ساز بوده و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.
در این جلسه دستگاه‌های ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، آب منطقه ای، آبفا، راه و شهرسازی، راهداری، بنیاد مسکن و شرکت ساخت و زیربنا‌های حمل و نقل گزارشاتی از تعداد مصوبات سفر رئیس جمهور و میزان تحقق آنها ارائه دادند.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۲۰ طرح آبخیزداری در استان اصفهان
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام قابل تقدیر است
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده ۲ قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان
  • اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۶ کیلومتر
  • «مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی