Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان دره شهر با وجود بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و گردشگری به عنوان قطب گردشگری استان ایلام شناخته می شود، در عین حال این شهرستان از نبود امکانات و زیرساخت های مناسب گردشگری رنج می برد.

خبرگزاری شبستان - ایلام: شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام با جمعیت ۷۰ هزار نفری و قدمت ۷ هزار ساله به عنوان یکی از قطب های اصلی تاریخی و گردشگری در استان ایلام شناخته می شود، وجود آثاری مثل شهر تاریخی سیمره، تنگه بهرام چوبین، پل گاومیشان و صدها اثر باستانی و طبیعی دیگر، این شهرستان را در زمره گردشگرپذیرین شهرستان های استان در بخش گردشگریتبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبق گفته کارشناسان بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی در شهرستان وجود دارد که ۱۵۱ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، وجود رودخانه سیمره و دسترسی به کبیرکوه از طریق مسیر دره شهر-آبدانان بر زیبایی های این شهرستان افزوده است.

 

به رغم همه ظرفیت های گردشگری و تاریخی در شهرستان، اما هنوز امکانات و زیرساخت های مناسبی در بخش گردشگری در این شهرستان راه اندازی نشده است، ضمن اینکه ۲  اثر شهر تاریخی سیمره و پل گاومیشان نامزد ثبت در آثار جهانی هستند.

 

شهر تاریخی سیمره که به عنوان بزرگترین شهر تاریخی در غرب ایران با ۲۰۰ هکتار شناخته می شود، هنوز دارای مسائل و مشکلات حقوقی در بحث تملک اراضی است و همین عامل مانع از ثبت جهانی این اثر ارزشمد شده است.

 

ثبت ۱۵۱ اثر تاریخی شهرستان دره شهر در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی دره شهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۱۵۱ اثر ثبت ملی شده و این شهرستان به عنوان قطب باستان شناسی استان ایلام شناخته می شود.

 

«مجتبی فرهادی» با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۶ اثر تاریخی شهرستان مرمت شده است، افزود: در سال جاری  یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای ساماندهی و مرمت شهر تاریخی سیمره اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه شهر تاریخی سیمره مهم ترین اثر تاریخی شهرستان است، گفت: اشیا کشف شده از شهر تاریخی سیمره در تنهاترین موزه باستان شناسی استان واقع در شهرستان دره شهر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

وی عنوان کرد: در این موزه بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی تاریخی مربوط به دوره های اشکانی، ساسانی، هزاره پیش از میلاد، قرون متاخر و اولیه اسلامی شامل گچ بری‌ها با نقوش گل و گیاه، زیورآلات، ادوات کشاورزی، پیکره‌های انسانی و حیوانی، ظروف سفالی، سکه‌ها و کتیبه‌ها به نمایش درآمده است.

 

رونق بوم گردی در شهرستان

وی با اشاره به ظرفیت های متنوع بخش گردشگری در شهرستان، تصریح کرد: برای توسعه امکانات گردشگری در شهرستان ۲۲ واحد بوم گردی در شهرستان فعال شده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی دره شهر یادآور شد: راه اندازی بوم گردی یکی از فاکتورهای مهم در زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در بخش گردشگری شهرستان بوده و در همین راستا صدور پروانه‌های راه اندازی بوم گردی با سهولت توسط میراث فرهنگی دره شهر انجام می شود.

 

فرهادی با اشاره به اینکه  بوم گردی های شهرستان به اقتصاد بیش از ۲۵ خانوار کمک شایانی کرده است، خاطرنشان کرد: این صنعت که نشان دهنده ذوق هنری فعالان آن است، می تواند در کنار صنعت گردشگری اقتصاد استان را بیش از پیش شکوفا کند.

 

لزوم معرفی شهرستان در سطح ملی و ایجاد امکانات گردشگری 

یک کارشناس گردشگری استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ایلام اظهار کرد: نبود امکانات گردشگری از جمله راه دسترسی به آثار تاریخی و طبیعی، نبود مراکز اقامتی مناسب، عدم سرمایه گذاری برای امکانات گردشگری و...از مشکلات  سر راه گردشگری شهرستان دره شهر است.

 

«علیرضا پور احمد» بیان کرد: این شهرستان دارای آثار بسیار غنی در بحث گردشگری و تاریخی است، بزرگ ترین ژئو پارک شناخته شده در دنیا در این شهرستان قرار دارد ولی متاسفانه به دلیل نبود اطلاع رسانی قوی این مهم در استان مغفول مانده است.

 

وی با اشاره به اینکه در حالی که می توان با ایجاد  یک پایگاه در محل کبیرکوه این ژئوپارک را به گردشگران و مسافران معرفی کرد، افزود: حتی خود مردم استان ایلام از از وجود چنین اثری مهم در شهرستان اطلاع ندارند.

 

پوراحمد تصریح کرد: در کنار آثار گردشگری و تاریخی شهرستان مثل تنگه بهرام چوبین، حداقل امکانات گردشگری هم وجود ندارد، در حالی که می توان با ایجاد امکانات گردشگری زمینه را برای اشتغال جوانان شهرستان هم فراهم کرد.

 

وی با اشاره به قدمت ۱۵۰۰ ساله آتشکده چهارطاقی دره شهر، یادآور شد: متاسفانه این اثر به حال خود در کنار ورودی شهرستان از سمت آبدانان رها شده و گردشگران از دیدن این اثر تاریخی ارزشمند بی بهره هستند.

 

پوراحمد بیان کرد: اول از همه این اثر تاریخی باید فنس کشی شود، دوم اینکه یک جاده مناسب برای ورود گردشگران به این اثر تاریخی فراهم کرد، ولی الان این آتشکده بر روی یک تپه بدون هیچ گونه حفاظی رها شده است.

 

وی با اشاره به ظرفیت های بزرگ شهر تاریخی سیمره نیز اظهار کرد: بعد از ۳۰ سال هنوز اراضی کشاورزی کنار این اثر ارزشمند خریداری نشده و کشاورزی در کنار شهر تاریخی ادامه دارد.

 

دره شهر در دوره ساسانی یکی از پایتخت‌های ایران بوده و از دوره مس سنگی سابقه سکونت و شهری داشته است، این شهر درحال حاضر به لحاظ زمین‌شناسی بزرگ ترین ژئوپارک دنیا محسوب می‌شود و همچنین به عنوان بزرگ ترین شهر تاریخی غرب کشور به شهر قلعه‌های ایران نیز شهرت دارد.

 

 

پایان پیام/676

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرستان دره شهر دره شهر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهر تاریخی سیمره امکانات گردشگری شهرستان دره شهر تاریخی شهرستان شناخته می شود بخش گردشگری استان ایلام اثر تاریخی دره شهر بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت‌های گردشگری شیراز
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تجلیل از پیشکسوتان فوتبال استان کرمان
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های ایلام
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین
  • بسیج امکانات برای جمع آوری و انتقال گندم کشاورزان خوزستان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز