Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس این گزارش، دانشجویان بین‌المللی سالانه ۳۹ میلیارد دلار برای این کشور درآمد دارند و این میزان ۲۶ درصد از عایدات این دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. اکنون به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و بازگشت بسیاری از دانشجویان به کشورهای خود در اثر شیوع ویروس کرونا، خسارت مالی هنگفتی به آن‌ها وارد شده است به گونه‌ای که دولت این کشور مجبور شد به دنبال راه چاره‌ای برای بازگشت دانشجویان خارجی به کشور بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوولان این دانشگاه‌ها حتی مجبور شدند از تعداد کارمندان خود نیز بکاهند، چرا که این دسته از دانشجویان خدمات خاصی را از طرف گروه خاصی از کارکنان دانشگاه‌ها دریافت می‌کردند که با رفتن آن‌ها، این دسته از کارکنان حوزه خدمات آموزشی کشور نیز بیکار شدند.

بر پایه این گزارش، چنانچه روند گسترش کرونا در این کشور متوقف نشود موجب خواهد شد دانشگاه‌ها با ضررهای جبران ناپذیر و حتی ورشکستگی کامل رو به رو شوند.

دانشگاه‌های استرالیا در طول چهار ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا با چالش‌های جدی در این ارتباط روبرو شدند، زیرا بسته شدن مرزها، تعداد بی‌شماری از دانشجویان بین‌المللی را از کشور خارج کرد و از این رو این دانشگاه‌ها نمی‌دانند فعالیت حضوری خود را چگونه آغاز کنند.

۸ دانشگاه برتر این کشور معروف به "گروه-۸" امروز از دولت فدرال خواستند راه چاره‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرد تا از ضررهای بیشتر و حتی ورشکستگی کامل در سال آتی در امان باشند.

هزینه بحران ویروس کرونا بر دانشگاه‌های استرالیا که به شدت به دانشجویان بین‌المللی وابسته هستند، بسیار سنگین بوده و تخمین زده می‌شود که طی ۶ ماه آینده نیز با خسارت ۳ میلیارد دلاری دیگری روبرو شوند.

به گزارش شبکه اس بی اس استرالیا، مدیران ارشد سازمان دانشگاه‌های استرالیا (UA) در این باره می‌گویند که با توجه به اطلاعات موجود تخمین زده می‌شود طی ۶ ماه آینده ۲۱ هزار و ۲۹۰ کارمند تمام وقت شغل خود را در دانشگاه‌ها از دست بدهند. این درحالی است که دانشجویان بین‌المللی فقط طی سال تحصیلی ۱۹-۲۰۱۸ میلادی ۳۷.۶ میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا سرازیر کردند و به این ترتیب بخش آموزش چهارمین صادرات مهم این کشور بوده است.

با شیوع ویروس کرونا، دولت فدرال دانشجویان بین‌المللی را مجبور کرد با وجود پرداخت ۳۳ هزار دلار استرالیایی برای تحصیلاتشان در نیم سال نخست، تمام برنامه‌هایشان برای تحصیل در استرالیا را لغو کنند و در نهایت به دلیل نبود شغل و یارانه در استرالیا به کشور خود بازگردند.

با فروکش کردن بحران کرونا، استرالیا سعی دارد از ماه ژوئیه (تیرماه) فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیرد. در حال حاضر تخمین زده می‌شود حدود ۱۰ درصد دانشجویان هنوز نمی‌توانند وارد استرالیا شوند.

مدیر ارشد سازمان دانشگاه‌های استرالیا در این باره می‌گوید شواهدی که نشان ‌دهد دانشجویان بین‌المللی تصمیم گرفته باشند به دلیل شیوع ویروس کرونا تحصیل خود را در مکان دیگری از سر گیرند، وجود ندارد.

بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا از دولت این کشور خواسته‌اند به ۱.۵ میلیون دانشجوی بین‌المللی اجازه دهد به این کشور بازگردند.

روزنامه "سیدنی مورنینگ هرالد" این کشور نیز امروز گزارش داد که این دسته از دانشگاه‌ها از دولت خواستند اجازه دهد دانشجویان خارجی از راه کشورهایی وارد استرالیا شوند که مقررات جداسازی اجتماعی و قرنطینه به کاملترین شکل رعایت می‌شود.

براین اساس، از دانشجویان بین‌المللی درخواست خواهد شد آزمایش‌های لازم برای عدم ابتلا به کرونا را به کاملترین شکل انجام دهند و با پروازهایی وارد کشور شوند که تحت مدیریت و نظارت هواپیمایی ملی استرالیا قرار دارند.

این گزارش حاکی است که دولت فدرال استرالیا نیز موافقت کرده است در صورت رعایت همه موارد فوق و نیز انجام قرنطینه دانشجویان به مدت ۲ هفته در این کشور، به آن‌ها اجازه دهد تا به تدریج از ماه ژوئیه (تیرماه) وارد این کشور شوند.

گرک هاونت وزیر بهداشت استرالیا نیز دیروز در یک کنفرانس خبری در سیدنی گفت که دولت مرکزی تصمیم گرفته است بطور استثنایی از سخت گیری های بهداشتی برای این دسته از دانشجویان خارجی بکاهد.

گزارش‌ها حاکی است که دانشگاه‌های نیوزیلند نیز با چالشی مشابه رو به رو هستند.

شبکه خبری فونیکس هنگ کنگ هفته گذشته گزارش داده بود که آثار شیوع ویروس کرونا برای دانشگاه‌های استرالیا که تامین منابع مالی آن‌ها تا اندازه زیادی به دانشجویان چینی بستگی دارد، بسیار دردناک است.

این گزارش می‌افزاید که برای سال جاری میلادی ۱۰۰ هزار دانشجوی چینی در دانشگاه های استرالیا و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در دانشگاه‌های نیوزیلند ثبت نام کرده‌اند.

سال جاری تحصیلی در این دانشگاه‌ها به‌زودی آغاز می‌شود اما دانشجویان چینی به دلیل قرنطینه در شهرها و استان های چین، تدابیر قرنطینه‌ای کشورهای استرالیا و نیوزیلند و همچنین نبود پرواز به این کشورها، با موانع و مشکلاتی برای حضور در این دانشگاه ها مواجه شده اند.

براساس این گزارش، شاید در کوتاه مدت این مساله تا حدی قابل تحمل باشد اما این موسسات آموزش عالی به‌تدریج با کمبود منابع مالی مواجه خواهند شد.

محدودیت‌های مسافرتی باعث شده تا هزاران دانشجوی چینی نتوانند به استرالیا و نیوزیلند سفر کنند و این روند می‌تواند میلیاردها دلار استرالیا به این دانشگاه ها ضربه مالی وارد کند.

«ساواتور بابونز» از دانشگاه سیدنی می‌گوید که چالش برای دانشگاه‌های استرالیا که به دانشجویان چینی وابستگی زیادی دارند، جدی است.

به گفته وی،‌ اگر محدودیت‌های مسافرتی استرالیا لغو نشود و یا اینکه تمدید شود، آن زمان دانشجویان چینی ممکن است به دنبال کشورهای دیگری برای تحصیل باشند.

در نیوزیلند هم دانشگاه‌ها با خسارات جدی مواجه خواهند شد زیرا از میان هر ۵ دانشجو در این کشور یک نفر خارجی است و نیمی از کل این خارجی ها هم دانشجویان چینی هستند.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا سیدنی استرالیا نیوزیلند خسارت مالی پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا سیدنی استرالیا نیوزیلند خسارت مالی کرونا ویروس کرونا سیدنی استرالیا نیوزیلند خسارت مالی دانشجویان بین المللی دانشگاه های استرالیا دانشجویان چینی دانشگاه ها میلیارد دلار ویروس کرونا شیوع ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»

به گزارش خبرآنلاین، چرا مهاجرت دانشجویان به خارج کشور گسترش یافته است؟ امروز کشور با بحران مهاجرت روبه‌روست و این بحران دلایل گوناگونی را در داخل ایران دارد. از همه دلائل سیاسی و اجتماعی بیرونی که بگذریم، بخشی از این دلائل به داخل دانشگاه و مدیریت آن باز می گردد. ناکارآمدی در ساختار مدیریت و شیوه‌های رفتاری استادان دانشگاه می‌تواند نقش به سزایی در ترک تحصیل و دل‌زدگی و نهایتا مهاجرت دانشجویان به خارج شود.

نمونه یکی از دانشگاه‌های مهم کشور

دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، از جمله نقاط مهم آکادمیک کشور است که در توسعه علمی حوزه‌های مختلف مرتبط با شیمی، نقشی بالایی دارد. دانشکده‌ای که پس از انقلاب اسلامی روییدن گرفت. از سال ۱۳۶۹ رشته شیمی کاربردی آن در مقطع کارشناسی شروع شد. در سال۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو پذیرفت و از سال ۱۳۸۰ به تربیت دانشجو در مقطع دکتری اقدام کرد. در سال ۱۳۹۲ گروه شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به دانشکده شیمی ارتقا یافت.

امروز مقطع دکتری دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، نقش حساسی را در تربیت دانشجویان برای امروز و فردای توسعه علمی کشور دارد. در این میان نقش استادان و اعضای هیات علمی این دانشگاه، در این راستا بسیار حساس است چه بسا اگر استادانی، به هر دلیل راه منطقی دانش اندوختن را بر دانشجویان ببندند، بی شک راه علمی کشور را سد کرده اند.

ماجرای یک استاد ناهنجار

در سال های اخیر دانشجویان مختلفی در رشته شیمی دانشگاه خواجه نصیر ترک تحصیل یا مهاجرت کرده‌اند. علت این ترک تحصیل یا مهاجرت اما جالب است و گفته شده که ریشه‌های رفتاری در درون دانشگاه دارد. عموم دانشجویان نخبه پسر و دختر در مقطع دکتری شیمی طی تماس و ارتباط با خبرآنلاین بیان کرده‌اند که به دلیل روش‌های نادرست اخلاقی و فشارهای روانی و رفتاری داخل دانشگاه، از ادامه تحصیل انصراف داده اند.

مشاهدات عینی دانشجویان

گذشته از مشاهدات عینی و روایت های گوناگون دانشجویان، تحقیق و بررسی‌های میدانی تایید می‌کند که کارمندان اداری و حتی برخی از اساتید این دانشکده نیز بر وجود یک عامل نابهنجار در حوزه آموزشی دانشگاه اقرار دارند.

یکی از دختران دانشجوی نخبه علمی کشور که از این دانشگاه ترک تحصیل کرده، درباره برخی رفتارهای یکی از استادان دانشگاه می گوید: «از جمله کارهایی که به ما تحمیل می شد این بود که در کلاس شیمی، روی دست بچه‌ها هزینه‌های گزافی می‌گذاشتند. یکی از استادان دانشجویان را مجبور می‌کرد که برای او وسیله‌های آزمایشگاهی بخرند و اگر نمی‌خریدند به آنها توهین می کرد و از طرفی هم این وسایل را به بچه ها نمی داد و در کمدش پنهان می‌کرد. یا مثلا ما برای دفاع، به کریستال احتیاج داشتیم. این استاد، یک هزینه هنگفتی را به ما تحمیل می کرد که باید کریستال های ما به خارج از کشور ارسال شود. از ما یک میلیون پول پست می گرفت که کریستال ها را به لهستان بفرستد. در حالی که این کار در داخل کشور بدون هزینه یا با کمترین هزینه انجام می شد و هیچ نیازی برای ارسال به خارج کشور نبود.»


از دانشجویان خواسته شد تا برای اثاث کشی خانه استاد کمک کنند

یکی از دانشجویان نخبه علمی که در چند دانشگاه کشور با رتبه بالا قبول شده، درباره ناهنجاری‌های رفتاری این استادان دانشگاه خواجه نصیر گفت: « آنچه دریافتم یک وضعیت آزار دهنده بود. ما با استادی روبرو بودیم که حتی خارج از زمان دانشگاه، طی تماس‌هایی با ما برخوردهای تحقیرآمیز می کرد. استادی از تحقیر دانشجویان لذت می برد. دانشجویان را به بالا شهری و پایین شهری تقسیم می کرد و بچه های پایین شهری را با زشت‌ترین بیان‌ها خطاب می‌کرد. استادی وارد مسائل خصوصی و شخصی دانشجویان می شد و این مسائل را بین دانشجوها ترویج می کرد. حتی به دانشجویان تهمت دزدی از آزمایشگاه زده شد. حتی یک بار از دانشجویان خواسته شد تا برای اثاث کشی خانه یکی از استادان کمک کنند!»

دانشجویان دکتری که به دلیل فشارهای روانی انصراف دادند

یکی دیگر از دانشجویانی که شش ترم درس خوانده و آماده دفاع پایان نامه بوده به دلیل فشارهای روانی یکی از استادان از به پایان رساندن تحصیلش انصراف داده و می گوید: «آنچه ما می‌گوییم ناشی از سختگیری یک استاد نیست. سختگیری با آزار دادن تفاوت دارد. این مثلا استاد، یک شخصیت صد در صد منفی دارد که هدفش آزار دادن دانشجوست. از اینکه به دانشجویان توهین کند و تهمت بزند تا اینکه وسایل و ابزار و مواد آزمایشگاه را به دانشجویان ندهد. این‌ها رفتارهایی بود که کاری کردند که من با شش ترم درس خواندن، این رشته را به پایان نرسانم و فقط به دلیل رفتارهای زشت استاد انصراف دادم.»

استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد

یکی از دانشجویان فارغ التحصیل و نخبه علمی کشور که دانشجوی خواجه نصیر بوده، از نمونه آزارهای روانی می‌گوید: «استاد راهنما باید حامی دانشجو باشد اما استادی داشتیم که دشمن دانشجوست. او از تحقیر و فشار به بچه ها خوشحال می شود. ایشان حتی از رشد علمی دانشجویان ناراحت می شد. وقتی شنید که من فرصت مطالعاتی در دوره خارج از کشور گرفته ام به شدت مخالفت کرد و گفت اگر تو بروی چه چیزی به من می رسد. باید برای این رفتن به من پولی بدهی. حتی بعد هم ناراحت شد. من دعوت نامه و ویزا برای یک فرصت مطالعاتی گرفته بودم و این زن به سوپروایزر آن دانشگاه خارج از کشور ایمیل زد و چنان از من بد گفت که آن دانشگاه دوره مرا حذف کرد. او شخصیتش به گونه ای است که از رشد علمی دانشجویانش ناراحت می شود. توهین و تهمت و تحقیر دانشجویان روش عمومی اوست و اینها فشارهای روانی بسیاری بر دانشجویان می آورد.»

تخریب شخصیت دانشجویان

یکی دیگر از دانشجویان دکتری، درباره وضعیت نابسامان آزمایشگاه این استاد می گوید: « از ما می خواستند بیش از زمان معمول در آزمایشگاه باشیم و ما را مجبور به نظافت های محل آزمایشگاه می کردند. یکی از مسائل مهم این بود که مواد آزمایشگاهی را به دانشجویان نمی دادند و استاد مواد را در کمد خودش نگه می داشت. بعد وقت و زمان ما را با حرف های شخصی و خصوصی معطل می کرد و مسائل شخصی دانشجویان را پنهانی از یکدیگر می پرسید. حتی استاد سر کلاس برنامه ریزی می کرد تا آبروی دانشجویان را با همان موضوعات خصوصی و شخصی ببرد. او در جمع، شخصیت افراد را تخریب و به آنان توهین‌های بدی می کرد.»

آیا مسئولان اقدامی خواهند کرد؟

آنچه در این گزارش از نمونه رفتاری رخ داده در دانشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر عنوان شد، تنها نمونه های اندکی است. چنانکه موجب شده برخی از دانشجویان در مقطع دکتری انصراف دهند یا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

* اطلاعات،‌ هویت و صدای ضبط شده افرادی که در این گزارش صحبت کرده‌اند، در خبرآنلاین محفوظ است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903180

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌های اسپانیا به جنبش جهانی حمایت از فلسطین پیوستند
  • دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
  • جریمه ۷۹ میلیون دلاری شرکت هواپیمایی به خاطر فروش بلیط
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش