Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسحاق جهانگیری گفت: مردم باید بدانند بازار سرمایه ریسک پذیر است. مردم برای فعالیت در بازار سرمایه با کارشناسان مشورت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، نقش بازار سرمایه را در مردمی کردن اقتصاد پراهمیت و اساسی دانست و گفت: حضور و فعالیت مردم در بازار سرمایه به معنای این است که افراد صاحب و مالک سهم کارخانجات بزرگ کشور می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری با اشاره به گزارش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اینکه در حال حاضر ۱۳ میلیون نفر دارای کد معاملاتی هستند و در بازار سرمایه فعالیت می کنند، از دست اندرکاران سازمان بورس قدردانی کرد و افزود: شاخص های موجود نظیر تأمین مالی، شاخص کل بورس،‌ ارزش معاملات و تعداد کدهای معاملاتی فعال نشان می دهد که بازار سرمایه کشور بزرگ شده و عمق پیدا کرده است.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه بازار سرمایه همواره و به خصوص در شرایط کنونی از اهمیت فراوانی برای کشور برخوردار است، گفت: بازار سرمایه برای همه دولت ها و حکومت ها با اهداف مختلفی که دارند اهمیت دارد و یکی از مهمترین اهداف آن شفاف سازی اقتصاد است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه بازار سرمایه نقش مهم و اساسی در شفاف سازی اقتصاد ایفا می کند، افزود: عملکرد شرکت هایی که سهام خود را در بازار سرمایه عرضه می کنند تا حد زیادی باید شفاف باشد و عملکرد آنها زیر نظر سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی خواهد بود و این برای هر اقتصاد و به خصوص اقتصاد کشور ما اهمیت دو چندان دارد.

معاون اول رییس جمهور آزادسازی سهام عدالت و امکان خرید و فروش آن در بورس را یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی و اجتماعی کشور پس از انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور در قالب طرح سهام عدالت، سهام دار کارخانجات مهم دولتی شده اند و امروز ارزش سهام آنها از رشد قابل قبولی برخوردار شده است به گونه ای که در حال حاضر ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی بین ۷ تا ۸ میلیون تومان و ارزش سهام یک میلیون تومانی بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون است.

جهانگیری با اشاره به امکان مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت توسط دارندگان این سهام گفت: البته دولت به مردم توصیه می کند که سهام خود را نفروشند چرا که ارزش آن افزایش پیدا خواهد کرد. البته شرایط برای کسانی که واقعا به پول آن نیاز دارند مهیا است تا بتوانند سهام خود را در بورس بفروش برسانند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته برای پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه و اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت تصریح کرد: با اجرای این طرح این امکان فراهم می شود که سهام عدالت به عنوان وثیقه پذیرفته شود و افراد بتوانند با دریافت کارت اعتباری، بخشی از نیازهای خود را برطرف کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به طرح موضوع شرکت های سرمایه گذاری استانی در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: این موضوع در دست بررسی است و در خصوص ساز و کار آن به نحوی تصمیم گیری خواهد شد که مصلحت سهام داران و مردم مد نظر باشد.

معاون اول رییس جمهور افزایش چشمگیر حضور و فعالیت مردم در بازار سرمایه را از مهمترین اتفاقات اقتصادی دانست و با اشاره به امکان خرید و فروش سهام عدالت در بورس گفت: با اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت و امکان خرید و فروش آن، بخش مهمی از یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی برای مردمی کردن اقتصاد محقق شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به افزایش برنامه های تأمین مالی در بازار سرمایه گفت: البته اقتصاد ایران اقتصادی بزرگ است و باید تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بیش از میزان فعلی باشد و در این زمینه بخش خصوصی و شرکت های بزرگ عمومی نیز باید فعالیت گسترده تری داشته باشند چرا که بهترین محل برای تأمین مالی آنها بازار سرمایه است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه روز گذشته فروش موفقیت آمیز حدود ده هزار میلیارد تومان اوراق مالی دولت با نرخ سود ۱۵ درصد انجام شد که البته بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان تقاضا برای آن وجود داشت، به برنامه سال گذشته دولت برای فروش اوراق مشارکت اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود آنکه نرخ سود فروش اوراق مشارکت ۲۰ درصد بود اما به اندازه امسال استقبال نشد و این افتخار بزرگی است که نرخ سود بانکی در کشور به سمت منطقی شدن در حال حرکت است.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت بازار سرمایه برای تأمین مالی طرح ها و پروژه های مختلف اظهار داشت: اقتصاددانان کشور این موضوع را مورد توجه قرار دهند. حدود 10 سال است که نرخ رشد سرمایه گذاری کشور منفی بوده و این برای آینده اقتصاد ایران مشکل بزرگی است. باید برای فعالان بازار سرمایه و بخش خصوصی انگیزه ایجاد کنیم تا با استفاده از بازار سرمایه، تأمین مالی و نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر عرضه و فروش سهام شرکت ها در بازار سرمایه گفت: سهام شرکتهای دولتی با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی در بازار سرمایه عرضه شده و می شود و امروز که تقاضا برای خرید سهام شرکت ها از سوی مردم رو به افزایش است، هیچ فرصتی برای شرکت های بزرگ و نهادهای عمومی بهتر از شرایط فعلی نیست.

 جهانگیری افزود: با دستور و مجوزی که مقام معظم رهبری دادند، حتی نهادهای نظامی نیز می توانند سهام شرکت ها و بنگاه های زیرمجموعه خود که فعالیت های غیرنظامی دارند را در بازار سرمایه عرضه کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ادغام هفت بانک و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه تصریح کرد: خوشبختانه اتفاق مهمی در این زمینه رخ داده و نهادهای نظامی از فعالیت های بانکداری کناره گیری کرده اند و شاهد ادغام بانک های متعلق به این نهادها در بانک سپه هستیم.

 جهانگیری از بازار سرمایه و مشارکت فعال مردم برای حضور در این بازار به عنوان فرصتی بزرگ برای اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: باید از اعتماد مردم به بازار سرمایه حراست و حفاظت شود البته مردم باید بدانند که بازار سرمایه ریسک پذیر است و حتماً باید برای فعالیت در این بازار با کارشناسان مشورت کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی اقتصادی سران سه قوه در خصوص واگذاری سهام شرکت ها در بورس افزود: بر اساس این مصوبه شرکت هایی که در سال 99 موفق به عرضه سهام خود در بازار سرمایه شوند، سازمان امور مالیاتی کشور تنها مالیات یک سال آنها را محاسبه می کند و به مالیات سالیان گذشته آنها ورود نخواهد‌کرد.

جهانگیری در ادامه این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رییس سازمان شیلات ایران در خصوص طرح توسعه پرورش ماهی در دریا و اهداف و مزایای این طرح گفت: طرح توسعه پرورش ماهی در قفس از هر نظر مورد حمایت دستگاه های اقتصادی دولت است و وزارت جهاد کشاورزی نیز با جدیت این موضوع را در دست پیگیری دارد.

وی طرح تدوین شده سازمان شیلات برای توسعه پرورش ماهی در قفس را از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و گفت: در سال های نخست شروع اجرای این طرح، دولت در حد توان خود از آن حمایت خواهد کرد و لازم است که ستادی در وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت پیگیری این طرح را عهده دار شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت پرورش ماهی در قفس در داخل کشور برنامه ریزی کند و پیگیری های لازم را برای تأمین نیازهای مرتبط با این صنعت را انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور گفت: سواحل کشور در شمال و جنوب از نعمت های بزرگی است که خداوند به کشور به ما عطا کرده که می توانند نقش بسیار موثری در روند توسعه کشور داشته باشند اما متأسفانه آن طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته و مناطق اطراف این سواحل نظیر سواحل مکران معمولاً به عنوان مناطق محروم محسوب می شوند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید برای اقتصاد دریا محور کاری جدی در کشور انجام شود گفت: برای توسعه اقتصاد دریامحور بخش خصوصی، سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های اقتصاد و صمت و همه دستگاه های مرتبط باید بسیج شوند چرا که با فعال شدن اقتصاد دریا محور هزاران فرصت شغلی در صنایع و خدمات مرتبط با آن راه اندازی خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه توانایی صنعتی کشور بسیار فراتر از میزان فعلی است، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید موضوع ساخت داخل و تأمین نیازهای طرح توسعه پرورش ماهی در قفس را از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت صنعت معدن و تجارت پیگیری کند.

جهانگیری با اشاره به اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ریالی و ارزی برای طرح توسعه پرورش ماهی در قفس، از رییس این صندوق خواست زمان باز پرداخت این تسهیلات را طولانی تر در نظر بگیرند و دوره تنفس مناسب نیز برای بازپرداخت این تسهیلات لحاظ کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: اگر سیاست ها و برنامه های مناسبی برای توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس بکار گرفته شود و دولت نیز از این طرح حمایت کند،‌ با توجه به بازدهی مناسب و بازگشت سرمایه، این طرح به زودی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و روندی رو به رشد در پیش خواهد داشت و در مدت زمان کوتاهی از حمایت دولت بی نیاز خواهد شد.

در این جلسه که وزرای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت بازار سرمایه و عملکرد پروژه های اقتصاد مقاومتی مرتبط با این سازمان ارائه کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این گزارش به تشریح مسیر پیش روی این سازمان پرداخت و گفت: ارتقاء اثربخشی و کارآیی نظام نظارتی سازمان بورس، بهبود نقد شوندگی در بازار سرمایه، بین المللی شدن بازار سرمایه و حضور در بازارهای بین المللی، توسعه کمی و کیفی ابزارها و نهادهای مالی در کنار بهبود نقش ارکان بازار سرمایه، ارتقاء بهره وری سرمایه های سازمانی و توسعه آموزش و فرهنگ سرمایه گذاری و بهبود نظام اطلاع رسانی در بازار سرمایه از جمله اهدافی است که سازمان بورس دنبال می کند.

وی همچنین گزارشی از نقش بازار سرمایه در تأمین مالی، ارزش بازار سرمایه، ارزش معاملات، شاخص کل، تعداد نهادهای مالی فعال و تعداد کدهای معاملاتی در این بازار ارائه کرد و افزود: ارتقاء شفافیت در انتشار اطلاعات شرکت های فعال در بازار سرمایه از جمله دستاوردهای اخیر است به گونه ای که با پیگیری های سازمان بورس و اصلاحات صورت گرفته تأخیر در انتشار اطلاعات شرکت ها از چند روز به نصف روز کاهش یافته است.

رییس سازمان شیلات ایران نیز در این نشست گزارشی از طرح توسعه پرورش ماهی در دریا و اهداف و مزایای این طرح ارائه کرد و گفت: اشتغالزایی در جوامع محلی به ویژه جامعه صیادی، بهره برداری از ظرفیت جزایر برای افزایش تولید ناخالص ملی، بهره برداری از منابع آب شور و لب شور با توجه به محدودیت منابع آب شیرین، دستیابی به تولید ۲۰۰ هزارتن تا پایان برنامه ششم و ۴۰۰ هزارتن در افق ۱۴۰۴ و بهره برداری از پهنه های دریایی و استفاده کمتر از اراضی خشکی به ویژه در شمال کشور از جمله اهداف این طرح محسوب می شود.

وی گزارشی از ظرفیت آب های دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در طرح توسعه پرورش ماهی در قفس ارائه کرد و افزود: ظرفیت آب های دریای خزر یک میلیون تن و خلیج فارس و دریای عمان ۳.۶ میلیون تن است.

رییس سازمان شیلات ایران همچنین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود تولید آبزیان کشور و تراز تجاری سازمان شیلات در سال های برنامه، برخی مشکلات و چالش های پیش روی اجرای این طرح را مطرح کرد.

در ادامه این جلسه یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی فعال در حوزه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس نیز گزارشی از طرح ها و برنامه های در دست اجرای خود ارائه کرد و ضمن تشریح برخی مسایل و مشکلات پیش رو، خواستار حمایت دولت از این صنعت نوین شد.

انتهای پیام /

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار سرمایه جهانگیری اقتصاد مقاومتی اقتصاد طرح توسعه پرورش ماهی در قفس معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره بازار سرمایه بازار سرمایه اقتصاد مقاومتی بازار سرمایه سازمان بورس سرمایه گذاری سازمان شیلات سهام شرکت ها رییس سازمان تأمین مالی سهام عدالت بخش خصوصی سهام خود طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۶۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیلان چراغ بعدی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را روشن خواهد کرد

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای ۱۶ فروردین جهت شرکت در مجمع دعوت کرده است بنا است استان خراسان جنوبی هم از سهامداران خود برای مجمع دعوت کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده و مشابه دو مجمع دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها تا شهریور ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید؟ می‌گوید: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم و جلسات توجیهی را با استان‌ها برگزار کردیم جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان در سال ۱۴۰۲ داشتیم در نهایت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود.

گفتنی است، پیش از این مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خراسان شمالی و زنجان برگزار شده است‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • هجوم سرمایه‌ها به سمت هوش مصنوعی/ شاخص بورس‌های جهانی بالا رفت
  • هدف تورمی، بزرگترین ریسک بورس در سال ۱۴۰۳ / شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد
  • گیلان چراغ بعدی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را روشن خواهد کرد
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • دیکتاتور‌های محیط بین‌المللی نمی‌توانند خود را الگوی رعایت حقوق بشر بدانند
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • افزایش جریمه‌های رانندگی ارتباطی به معیشت مردم ندارد
  • جای خالی اسکناس در جیب مردم؛ پول درشت تورم‌زا هست؟
  • اصلاح‌طلبان، ظریف را وادار به عذرخواهی کردند | ماجرای فایل صوتی درز کرده از مهمانی؛ ظریف چه گفته بود؟
  • واگذاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت های زیر مجموعه بانک ملی ایران