Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@18:55:33 GMT

عملیاتی شدن دستورالعمل‌ جدید معاملات در فرابورس

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۷۲۲۷

به گزارش ایلنا، این اصلاحات در دستورالعمل‌ها که قرار است از فردا اجرایی ‌شود، مربوط به تغییر در حداقل و حداکثر حجم هر سفارش خرید و فروش و تغییر در حداقل تغییر قیمت، تغییر در نحوه بازگشایی‌های با محدودیت دامنه نوسان قیمت، اعمال حجم مبنا در بازگشایی نمادها، عدم تایید معاملات به دلیل ظن استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت، اعمال حجم مبنا در بازارگردانی، پذیره‌نویسی و تغییر در محاسبه افزایش دامنه نوسان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله تغییراتی که می‌تواند معاملات روزانه را تحت تاثیر قرار دهد ماده ۱۲ مکرر ۸ بند ۴ است که بر اساس آن، حداکثر نوسان نمادهای دارای دامنه نوسان ۵ درصدی، در بازگشایی‌های با محدودیت دامنه نوسان، ۵ درصد خواهد بود.

برای مثال نمادی با دامنه نوسان ۵ درصدی که با قیمت ۱۰۰۰ تومان به دلیل انتشار اطلاعات با اهمیت متوقف شده در زمان بازگشایی، می‌تواند در دامنه ۵ درصدی خود یعنی از ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان کشف قیمت شود. نکته مهم این است که پس ازفرایند کشف قیمت نیز در همان محدوده دامنه نوسان اولیه یعنی ۵ درصد، امکان انجام معاملات وجود دارد.

این در حالی است که پیش از این اگر دامنه نوسان نمادی ۵ درصد بود، می‌توانست بعد از تایید حراج، در دامنه ۵ درصد از قیمت کشف شده نیز معاملات خود را ادامه دهد.

همچنین در بازار پایه نیز بر اساس ماده ۱۳ مکرر ۲ بند ۱۲ تبصره یک، مانند بازارهای اول و دوم فرابورس ایران در بازگشایی‌های با محدودیت دامنه نوسان، دامنه نوسان در دوره حراج پیوسته، همان دامنه نوسان برگزاری حراج ناپیوسته است.

گفتنی است پیش از این اطلاعیه‌های اصلاح موادی از دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات و دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در روزهای ۳ و ۱ خردادماه جاری منتشر و به اهالی بازار اعلام شد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران خرید و فروش معاملات اصلاحات دامنه دامنه نوسان ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۷۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پرشیا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس علی آبادی، وزیر صمت دیروز درکمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص افزایش قیمت پژو پارس گفت: در مورد قیمت پژو پارس هم شورای رقابت مسؤول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم و ما فقط مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

در حقیقت علی آبادی عملا شورای رقابت را مسئول شرایط ایجاد شده برای متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو عنوان دانست.

این در حالی است که سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی مرکزی ملی رقابت به مهر گفت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده. بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند. نهادهایی هم که تنظیم گر فنی هستند بر اساس دستورالعمل و فرمولی که شورای رقابت داده قیمت خودرو را محاسبه و ابلاغ می‌کنند.

وی افزود: اکنون طبق همین روالی که از انتهای سال ۱۴۰۱ وجود داشت، همچنان طبق دستورالعمل شورای رقابت، وزارت صمت قیمت خودرو را محاسبه می‌کند که قیمت تمام شده در سازمان حمایت به عنوان متولی متخصص انجام و ابلاغ می‌شود.

ان فروشی خودروسازان گفت: ۲ هزار شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آنها مربوط به گران فروشی است. شورای رقابت باید به عنوان ناظر بر دستورالعمل به این موضوع ورود کند. نهادهای دیگر مانند سازمان حمایت، سامانه ۱۲۴ و تعزیرات هم به موضوع ورود و بررسی کرده اند.

وی تاکید کرد: به اکثر این شکایات رسیدگی و حکم صادر شده. در مراجع قضائی هم همچنان در حال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • واکنش شورای‌رقابت به افزایش ۱۵۰میلیونی قیمت پرشیا
  • واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پرشیا
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳
  • واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پژو پارس