به گزارش افکارنیوز،

 لیلی رشیدی هرچند باور دارد که هنری مانند تئاتر می‌تواند در تلطیف فضای جامعه و کاهش جرم و جنایت موثر باشد اما می‌گوید: نباید نفس‌مان از جای گرمی دربیاید چون ما از بسیاری از امور بدیهی، بی‌بهره‌ایم.

اخبار چهره ها - این هنرمند در پی فاجعه قتل « رومینا » ادامه داد: مسلما هنری مانند تئاتر به دلیل ابعاد تربیتی و آموزشی خود باید در تمام شهرها و روستاهای ما وجود داشته و اصلا جزو برنامه درسی کودکان و نوجوانان ما باشد که اگر چنین بود، چه بسا کمتر شاهد فجایعی مانند قتل تلخ «رومینا» می‌بودیم.

رشیدی که سال‌هاست در حوزه تئاتر و فیلم کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، تاکید کرد: این را باید از ذهن‌مان بیرون بیاوریم که آموزش تئاتر به معنی پرورش هنرمند است چراکه تئاتر وسیله‌ای است برای اینکه کودک یا نوجوان بتواند احساسات و عواطف خود را تخلیه کند، یاد بگیرد حرف خود را به درستی بر زبان آورد، سخن دیگران را هم گوش بدهد و زندگی در گروه را بیاموزد.

این بازیگر ابراز تاسف کرد: اگر «رومینا» و پدرش آموزش تئاتر دیده بودند، شاید یاد می‌گرفتند با وجود تمام اختلاف سلیقه‌ها درکنار یکدیگر زندگی و نظر مخالف خود را تحمل کنند زیرا یکی از مهم‌ترین کارکردهای تئاتر، زندگی گروهی است و این چیزی است که بسیاری از ما توانایی آن را نداریم.

لیلی رشیدی تاکید کرد: آموزش تئاتر به معنای آن نیست که قرار است هنرمند پرورش بدهیم بلکه تئاتر ابزاری است برای زندگی بهتر و فرهنگ بالاتر است. به این معنی که هم تماشای تئاتر و هم آموزش آن به ما کمک می‌کند که انسان‌هایی بهتر با فرهنگی بالاتر شویم ولی متاسفانه ما آنقدر از امور بدیهی، بی بهره‌ایم که وقتی این گونه صحبت‌ها مطرح می‌شود، پیش خودمان فکر می‌کنیم مگر کجا زندگی می‌کنیم که چنین توقعاتی داریم؟! نباید نفس‌مان از جای گرمی دربیاید!

رشیدی با تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به حقوق کودکان و نوجوانان اضافه کرد: قدردان همه فعالان حقوق کودکان و نوجوانان هستیم و امیدواریم با همراهی‌های مجلس و دولت، تلاش‌های آنان به ثمر بنشیند تا جامعه‌ای آرام‌تر و کم‌خشونت‌تر داشته باشیم.

او همچنین خاطرنشان کرد: این خواسته‌ها به معنی مخالفت با کسی نیست بلکه ما می‌خواهیم کودکان شادتر و خانواده‌های سالم‌تری داشته باشیم.

رشیدی که سال‌هاست در حوزه آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند، افزود: به عنوان کسی که در این حوزه اندک تجربه‌ای دارم، آرزویم این است که آموزش و پرورش ما برای آموزش گسترده تئاتر در تمام مناطق وارد عمل ‌شود و دلم می‌خواست مانند تمام فعالان حوزه کودک می‌توانستم سالی یک ماه در یکی از روستاها با بچه‌ها تئاتر کار کنم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا شعار تئاتر برای همه در تمام این سال‌ها عملی نشده و نوجوانانی مانند «رومینا» سهمی از تئاتر و مزایای آن نداشته‌اند، توضیح داد: این شعار هم مانند بسیاری دیگر از خواسته‌های ما در حد حرف باقی ماند و هرگز عملی نشد. شاید بدبینی است اگر بگویم در جامعه ما هستند کسانی که تئاتر نمی‌خواهند و گویی به نفع عده‌ای نیست که جامعه‌ای بافرهنگ‌تر و مطالبه‌گر داشته باشیم. البته امیدوارم قضاوتم بدبینانه باشد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: اگر می‌خواهیم نسل بعدی را بدرستی تربیت کنیم، نباید از مزایای هنری مانند تئاتر غافل شویم. با پرورش درست کودکان امروز است که فردا می‌توانیم خانواده‌های بهتری داشته باشیم.

رشیدی در ادامه از مشکل دیگری هم سخن گفت و افزود: افراد بسیاری هستند که علاقه‌مندند در مکان‌های دورافتاده برای کودکان و نوجوانان کتابخانه درست کنند یا نمایش به صحنه ببرند ولی آنقدر سنگ جلوی راهشان می‌اندازند که بسیاری از آنان از خیر تصمیم خود می‌گذرند.

او در پایان ابراز تاسف کرد: در روستای رومینا یک موضوع بسیار ساده نادیده گرفته شد. همانطور که یکی از دوستان روانشناس بدرستی گفته بود، این خانواده نباید تنها رها می‌شدند زیرا با میزان خشم و عصبیتی که آنان داشتند، بروز یک فاجعه دور از ذهن نبود ولی متاسفانه بسیاری از ما برخورد درست در چنین شرایطی را نمی‌دانیم چون برای این موقعیت‌ها آموزش ندیده‌ایم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رومینا تئاتر بازیگر لیلی رشیدی کارگردان تئاتر لیلی رشیدی بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون رومینا اشرفی کودکان و نوجوانان داشته باشیم آموزش تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت www.afkarnews.com بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۸۱۵۰۰۹۶ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

امام جمعه اصفهان: دوچرخه‌سواری زنان نوعی بی‌دینی و جایز نیست

افشای راز‌های بدن مایکل جکسون

مردم منتظر واریز حدود ۵ میلیون تومان باشند!

امروز به ناموسم توهین شد

آتش دوباره به جان منطقه خائیز افتاد

خبر بعدی:

شماره هفتم نشریه «نمایش‌شناخت» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فصلنامه، «نمایش‌شناخت» یکی از معدود نشریات غیردولتی تئاتر ایران محسوب می‌شود که به سردبیری نظر احمدی و مشاوره علمی فرهاد ناظرزاده کرمانی، حسین اسماعیلی و سعید فرهودی از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. شماره جدید این مجله که در شرایط سخت فعلی و با وجود همه‌گیری بیماری کرونا منتشر شده حاوی مطالب متنوعی است که از جمله می‌توان به سرمقاله آن با عنوان «پساکرونا و آینده تئاتر» به قلم مسعود دلخواه و مطالبی دیگر در همین راستا همچون «تئاتر و دیجیتالیسم در عصر بحران پاندمی» از کریستیانه هوتر با ترجمه محمدعلی بهبودی و یادداشت‌هایی چندگانه به قلم علیرضا کوشک‌جلالی اشاره کرد.

همچنین در این شماره گفتگوهایی با ۲ تن از اساتید حوزه تئاتر قطب‌الدین صادقی و داریوش مودبیان انجام گرفته است. شماره هفتم «نمایش‌شناخت» نیز همچون شمارگان پیشین این مجله تخصصی حاوی چندین پرونده ویژه و مفصل، همچون پرونده «تئاتر نو» که در بخشی از آن برای نخستین بار پژوهشی به قلم زنده‌یاد مجید فلاح‌زاده با عنوان «عقده اودیپ پارسیان» منتشر شده است و در بخشی دیگر اسماعیل نجار نیز با همکاری صبا بابانیا مقاله‌ای علمی-پژوهشی با عنوان  «نمایشنامه مرداب و تولید یک اکو تئاتر فمنیستی» را ارائه داده‌اند.

پرونده دیگری که می‌توان از آن یاد کرد مربوط به «تئاتر معاصر آمریکا» است که در این پرونده نیز مازیار اولیایی‌نیا دانشگاه ایالتی اوهایو بخش دیگری از سلسله مطالب خود پیرامون تاریخ تئاتر آمریکا را ترجمه و تصنیف کرده و سید مصطفی مختاباد نیز مقاله‌ای پیرامون نمایشنامه‌نویس معاصر آمریکایی سم شپرد تالیف و مسلم آیینی یکی از آثار همین نویسنده را تحت عنوان «مغز قاتل» برای نخستین بار ترجمه کرده است.

«درام و درام‌نویسان» عنوان پرونده دیگری در این شماره است که از جمله سعید فرهودی مترجم تاریخ تئاتر سیاسی در بخشی از آن به معرفی مهمترین درام‌های تاریخ  تئاتر سیاسی پرداخته و عبدالحسین لاله نیز در بخشی دیگر، زندگی و آثار ژان باتیست پوکلن معروف به مولیر، نمایشنامه‌نویس شهیر قرن شانزدهم فرانسه را مورد برسی قرار داده است و اما از دیگر مطالب این شماره می‌توان به نمایشنامه «بی خان و مان» نوشته فرهاد ناظرزاده کرمانی اشاره کرد که پس از سال ها انتظار برای انتشار مجدد آن، بالاخره در این شماره با ویرایش و ملحقات تازه منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

از دیگر بخش‌های اصلی این شماره می‌توان به یادنامه امیرکاوس بالازاده با آثار و گفتاری از حسین اسماعیلی، پارسا دانشمند، رحمت امینی، محمد عارف، محمودرضا رحیمی، اردشیر صالح‌پور، رضا خاکی نژاد و ...، گفتگویی منتشر نشده با زنده‌یاد بالازاده، درس گفتاری از او و آخرین سخنرانی وی که ۵ روز پیش از درگذشت او انجام گرفته است، اشاره کرد.

شماره هفتم مجله «نمایش‌شناخت» در ۲۲۶ صفحه، با قطع رقعی و به قیمت ۵۰ هزارتومان در کتاب فروشی‌های معتبر پایتخت از جمله چشمه، مولی، ثالث، پیشگام، پارت و ... در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.

با توجه به شرایط ایجاد شده در پی بروز بیماری کرونا که دسترسی فیزیکی بسیاری را به کتابفروشی‌ها و دکه‌های مطبوعاتی ناممکن ساخته است، علاقه‌مندان به خرید اینترنتی این مجله می‌توانند به صفحه مجازی «نمایش‌شناخت» در اینستاگرام و یا به سایت فروش مجلات «پیشگام» مراجعه کنند.

کد خبر 4973131 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • جشنواره «تئاتر دانشگاهی» به تعویق افتاد/ برپایی کارگاه‌های فصلی
  • معرفی پیشکسوتان عرصه تئاتر| «اسماعیل خلج» و قصه زندگی طبقات فرودست جامعه
  • کلیه اماکن و فعالیت‌های فرهنگی و هنری پایتخت بار دیگر تعطیل شد
  • کلیه اماکن و فعالیت‌های فرهنگی و هنری بار دیگر تعطیل شد
  • جوان‌ها پیشگامان اجرا در دوران کرونا / روایت محمد میرزاحسینی از نمایش آزادی از قید تعلق
  • ماجرای جهانبخش، داماش و فدراسیون فوتبال چیست؟
  • تصاویری متفاوت از چهر‌های مشهور که ماسک‍پوش شدند
  • سطح روابط با کشورهای وابسته به آمریکا را باید تقلیل داد/ لزوم ورود جدی وزارت خارجه به کارشکنی کُره ای ها
  • سازمان جهانی بهداشت: اگر دستور‌العمل‌ها رعایت نشود، اوضاع بدتر و بدتر می‌شود
  • سریال «مسعود ده نمکی» به زودی کلید می‌خورد/آخرین اخبار از وضعیت تئاتر
  • رشد ۷ برابری مخاطبان نمایش و قول مساعدت وزیر فرهنگ
  • ماجرای جهانبخش، داماش و فدراسیون چیست؟
  • ماجرای جهانبخش، داماش و فدراسیون فوتبال چیست؟/ بوی پول می‌آید!
  • تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هستیم
  • حکایت غائله ۱۸ تیر و انتقام پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای / چرا رهبر انقلاب معتقد به نفوذ در ماجرای قتل‌ها بودند؟ + فیلم
  • واکنش لیلی گلستان به صحنه‌ای جنجالی در سریال «آقازاده»
  • نمی‌توان طرح حجاب و عفاف را با بخشنامه و دستور‌العمل اجرا کرد
  • سلام دادن، کفاره گناهان است / عکس‌العمل در برابر کسی که جواب سلام ما را نداد
  • واکنش لیلی گلستان‌ به صحنه‌ای جنجالی در سریال‌ «آقازاده»