Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@01:06:40 GMT

آغاز برداشت محصولات جالیزی در قیروکارزین

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۱۰۸۳

آغاز برداشت محصولات جالیزی در قیروکارزین

ایسنا/فارس مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین در استان فارس از آغاز برداشت محصولات جالیزی در این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات برداشت از اوایل خردادماه آغازشده و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

مهدی همتی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان تولید و به مقاصد میادین سراسر کشور و کشورهای همسایه خصوصا روسیه، عراق و همچنین افغانستان ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، همتی افزود: انواع محصولات جالیزی شامل خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و انواع رقم‌های هیبرید شمام از جمله ملون و جانا در سطحی بالغ بر ۳ هزار هکتار در این شهرستان کشت شده است.  

مدیر جهاد کشاورزی قیر و کارزین خاطرنشان کرد: بیشترین سطوح زیر کشت محصولات جالیزی در شهرستان قیروکارزین به ترتیب متعلق به خربزه، انواع شمام، هندوانه، طالبی و گرمک است. 

به گفته همتی، میانگین تولید این محصولات در مزارع قیروکارزین نزدیک به ۳۵ تن در هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و دانش و تلاش کشاورزان، محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار است. 

او با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری هزینه تولید محصولات کشاورزی خصوصا محصولات صیفی و جالیزی افزایش قابل توجه داشته است، بیان کرد: رعایت الگوی کشت و سطوح ابلاغی، هماهنگی زراعین با مسئولین پهنه های کشاورزی و تنوع بخشی در محصولات کاشته شده در تنظیم بازار فروش  محصولات حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: استفاده از آبیاری تحت فشار به صورت تیپ و بکار گیری روش‌های کشت تونلی و کف پلاستیک در کاشت محصولات جالیزی مازاد بر کشت نشایی موجب شده علی‌رغم آب بر بودن این محصولات،  مصرف آب در مزارع تا ۴۰ درصد کاهش یابد. 

همتی با بیان اینکه به طور میانگین برای هر هکتار از محصولی مانند هندوانه در کشت های معمولی بیش از ۱۲ هزار متر مکعب آب صرف می‌شود، افزود: با توجه به مصرف حجم زیادی از رول‌های پلاستیکی در مزارع جالیز کشاورزان ملزم به رعایت محیط زیست و جمع آوری ضایعات از محل فعالیت و اراضی کشاورزی هستند.   

مدیرجهادکشاورزی قیروکارزین با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی که وابسته به کشاورزی هستند گفت: از آغاز کشت تا پایان برداشت محصولات جالیزی بیش از ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شکل فصلی مشغول به کار خواهند بود.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محصولات جاليزي فارس روسیه عراق طالبي محصولات جالیزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۱۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا در بهبهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت:امسال ۴۲۰۰ اراضی آبی و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان بهبهان زیر کشت کلزا رفته است.

لاله نیرومند افزود: ازشروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در بهبهان تاکنون افزون بر ۷ هزار تن کلزا برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۰۰۰ تن دانه کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان بهبهان برداشت شود.


  مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: کارخرید دانه روغنی کلزا همزمان با برداشت در چهارمرکز در بخش‌های مرکزی وزیدون آغاز  وتاکنون ۷۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.



دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود