Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:27:45 GMT

۱۴ خرداد، پیوند امام و ملت

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۱۰۹۶

۱۴ خرداد، پیوند امام و ملت

روزنامه همدلی در یادداشتی به قلم تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران، آورده است: امام خمینی(ره) شخصیتی کم نظیر، عارفی پاکباخته، فیلسوفی ژرف‌نگر، فقیهی دانشمند و سیاست‌مداری بزرگ بود که توانست اسلام سیاسی را به عنوان ضلعی از اضلاع قدرت در نظام بین‌الملل معرفی کند. امام خمینی(ره) در جامعه‌ای ظهور کرد که حاکمان آن، دین‌ستیزی و استبداد را تلفیق کرده بودند و تلاش جدی و گسترده‌ای را صورت داده بودند که با حاکمیت ناسیونالیسم افراطی که بیش از ایران، خاندان پهلوی در مرکز توجه آن قرار داشتند رگه‌ها و ریشه‌های پیونددهنده هویت ایرانی و اسلامی را قطع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین فضایی و درست پس از تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی که با اعتراض علما و روحانبون همراه بود، نقش تاریخی و دامنه تاثیرگذاری امام(ره) نمایان شد. امام خمینی(ره) که بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی نافذترین مرجع دینی محسوب می‌شد با احساس خطر نسبت به اسلام و ارزش‌های اسلامی در سخنرانی کوبنده‌ای این تصمیم نادرست رژیم را محکوم کرد و رژیم شاه که آگاهی‌بخشی امام و نفوذ و اثرگذاری کلام نورانی او را خطری بزرگ برای حاکمیت خود تلقی می‌کرد، در اقدامی از سر استیصال و درماندگی امام را تبعید کرد.

برخلاف تحلیل‌ها، امام(ره) و سخنان و آرمان‌های وی نه در تضاد با ملی‌گرایی و ایران‌گرایی که در تقابل با سوءاستفاده و مصادره حس میهن‌پرستی از سوی شاه و خانواده او بود که در پوشش آن هر صدای مخالفی را سرکوب می‌کرد و در تحلیلی نادرست احساس می‌کرد با دور کردن امام(ره) از جامعه و مردم می‌تواند حوزه‌های علمیه و روحانیت به عنوان عالی‌ترین نماد عرصه عمومی و جامعه مدنی را که می‌توانست در برابر زیاده‌خواهی حکومت قرار بگیرد و آن را مهار کند، در انزوا قرار دهد. طبعا این تحلیل هم مانند بسیاری از تفسیرهای پیشین اشتباه بود.

به هر ‌ترتیب نهضت اسلامی که از خرداد سال ۴۲ آغاز شده بود، در بهمن ماه ۵۷ به پیروزی رسید و نهضت اسلامی به نظام اسلامی ارتقا پیدا کرد و امروز جمهوری اسلامی، به مثابه میراث گرانبها و ثمره مجاهدت‌ها و شهادت‌های فرزندان ایران در یکی از تاریخی‌ترین و حساس‌ترین مقاطع تاریخ ایران توانسته است در هجوم دسیسه‌ها، در یورش دشمنی‌ها و در خروش التهاب‌ها، کشتی انقلاب را به زعامت فرزند خلف خمینی کبیر هدایت و رهبری کند.

امروز و در آستانه رحلت معمار کبیر انقلاب که با اتکای به مردم و اتکال به خداوند تبارک و تعالی توانست ملت‌های مسلمان منطقه و جهان را با الهام‌بخشی از انقلاب ایران از خطر استعمار و استبداد آگاه کند و جهان اسلام را به بلوکی قدرتمند در محاسبات اقتصادی، سیاسی و نظامی جهان بدل کند، جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد به عنوان راهبرد و دکترین اصلی نظام که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب بر تحقق کامل و جامع آن تاکید شده است به عنوان حبل‌المتین و معیار وفاق ملی ملت ایران راه را بر تفسیرها و تحلیل‌های معارض و متعارض از جمهوری اسلامی ایران سد می‌کند و در ذیل این گفتمان فکری و گفتار نظری، استقلال سیاسی و اقتصادی، حمایت از ملت‌های ستمدیده و جریان مقاومت در منطقه و جهان، توجه به تولید داخلی و اقتصاد ملی، مبارزه با فساد و توجه به معیشت مردم اهمیت پیدا می‌کند.

بدیهی است مردم در نظام جمهوری اسلامی عاملی مشروعیت بخش و استراتژیک به شمار می‌آید که اعتماد متقابل حاکمیت و جامعه را به عنصری اساسی و قدرت‌آفرین بدل کرده است و همه این شاخص‌ها برآمده و برکشیده افکار و آرای امام راحلی است که در مکتب او جوانان غیوری برخاستند که ۸ سال از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند. در آستانه سالگرد رحلت امام‌(ره)، ابعاد وجودی و سیاسی و فقهی این شخصیت کم‌نظیر جهان اسلام نیازمند بازخوانی دوباره است. بازخوانی و بازفهمی که از درون مکتب و گفتمان امام(ره) و مفسر بزرگ آن رهبری معظم انقلاب، می‌توان راهکارها و سازوکارهایی استخراج کرد که با نگاه آزادی‌خواهانه، استقلال‌طلبانه و عدالت‌گرایانه مبتنی بر آموزه‌ها و انگاره‌های دینی بسیاری از مشکلات و بحران‌های کنونی را با رمز وحدت برطرف کند.

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد مقام معظم رهبری شهرداری تهران امام خمینی(ره) رحلت امام خمینی (ره)

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد مقام معظم رهبری شهرداری تهران امام خمینی ره رحلت امام خمینی ره قیام ۱۵ خرداد مقام معظم رهبری شهرداری تهران امام خمینی ره رحلت امام خمینی ره جمهوری اسلامی امام خمینی ره امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۱۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران

دبیر علمی چهل وپنجمین کنگره سالیانه جامعه جراحان ایران گفت: شایع‌ترین علت نیاز به پیوند کبد در کشور، عارضه کبد چرب است و این مساله کاملا وابسته به شیوه زندگی است.

به گزارش مهر، علی جعفریان افزود: زندگی صنعتی باعث میشود که فعالیت فیزیکی کم شود، رژیم غذایی که نامناسب می‌شود، افراد به طرف چاقی میروند ودر نهایت کبد چرب بروز میکند؛ متاسفانه این اتفاق خیلی سریع جلو میرود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در دنیا به خصوص کشور‌های غربی و شرق آسیا شایعترین علت کبد چرب، مصرف الکل و ابتلا به بیماری هپاتیت بوده است، افزود: متاسفانه در فهرست بیماران پیوندی کشور که از سال ۱۳۸۰ تا کنون، اولین علت نارسایی کبد و نیاز به پیوند، عارضه کبد چرب ثبت شده است.

فلوشیپ جراحی کبد، مجاری صفراوی و پیوند کبد گفت: درصد مصرف الکل در کشورما خوشبختانه زیاد نیست و حدود دو ونیم درصد مریض‌های ما به علت مصرف الکل پیوند کبد شدند و هپاتیت B و C به واسطه واکسیناسیون و دارو در کشورمان کنترل شده است، اما کبد چرب عارضه شایع و رتبه بالاتری محسوب میشود؛ بیماری‌های خود ایمنی هم مواردی از نیاز به پیوند را شامل میشود که به وراثت بستگی دارد.

دکتر جعفریان با بیان اینکه گاهی ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد که کبد فرد تخریب شود و این روند در هر فرد متفاوت است، افزود: تعداد قابل توجهی از موارد نیاز به پیوند کبد، قابل پیشگیری است؛ رژیم غذایی نا سالم و فعالیت فیزیکی کم، شیوه مناسب زندگی نیست و خطر امراض قلب و عروق و کبد چرب را بالا میبرد که عارضه بسیار بسیار خطرناکی است و روند ایجاد آن مزمن و طولانی خواهد بود.

رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران با تاکید بر اینکه حدود نیمی از موارد ابتلا به کبد چرب متاسفانه به سمت تخریب بافت کبد و نارسایی آن خواهد رفت، گفت: از این میزان حدود ۱۰ درصد به پیوند کبد منجر می‌شود.

دبیر علمی چهل و پنجمین کنگره سالیانه جامعه جراحان که ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، افزود: کبد ارگان مقاومی است و شاید سالیان سال به سمت تخریب پیش نرود، ولی فردی که کبد چرب دارد، طی دراز مدت در معرض تخریب کبد است و بالارفتن آنزیم‌های کبدی «علامت مهم و زنگ خطر» برای این بیماری محسوب می‌شود.

این جراح پیوند کبد افزود: بالا رفتن آنزیم‌های کبد و طولانی شدن این وضعیت به سمت عارضه سیروز کبدی پیش میرود، ولی همه این موارد به پیوند نیاز ندارند بلکه حدود ۲۰ درصد موارد سیروز کبدی نیازمند پیوند خواهند شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با رژیم غذایی و کنترل وزن میتوان این روند را متوقف کرد و حتی سلامت کبد را بازگرداند؛ چاقی در بچه‌ها شایع است و نباید اجازه داد فرزندانمان کم تحرک شوند حتی در یک آپارتمان کوچک هم باید شرایط فعالیت فیزیکی فرزندان را فراهم کنیم.

جعفریان افزود: اگر فرض کنیم از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور فقط ۱۰ درصد چاق باشند، چیزی حدود ۸ میلیون نفر خواهد بود و اگر ۱۰ درصد این تعداد کبد چرب داشته باشند و به پیوند برسند، رقمی حدود ۸۰۰ هزار نفر خواهد بود که این رقم خیلی بزرگ است و در مقایسه با تعداد کل یک سال پیوند کبد در ایران که حدود هزار مورد است، رقم بالایی خواهد بود؛ اگر ظرفیت‌های موارد مرگ مغزی را به حداکثر استفاده ممکن برسانیم شاید این رقم به دو هزار مورد پیوند کبد در سال برسد.

فلوشیپ جراحی کبد، مجاری صفراوی و پیوند کبد با تاکید بر اینکه عارضه کبد چرب، دارویی به عنوان درمان اصلی ندارد و دارو‌ها اکنون در قالب مکمل دارویی یا گیاهی است، افزود: شرکت‌های داروسازی در تلاش هستند، ولی هنوز خبری نیست؛ اگر یک شرکت دارویی موفق به تولید داروی موثر و اثربخش برای درمان کبد چرب باشد، سود خوب و رشد اقتصادی چشمگیری دارد. چون دارویی وجود ندارد، مساله تا اطلاع ثانوی بسیار بسیار جدی است.

وی گفت: الان بجز رژیم غذایی، کنترل وزن و تحرک فیزیکی، راه حل دیگری وجود ندارد. هرچه به عنوان دارو در بازار تبلیغ میشود در اصل داروی کبد چرب نیست و اثر درمانی ندارد بلکه داروی مکملی است که شاید به بعضی جهات به کارکرد کبد کمک کند، ولی به هیچ عنوان جلوی ابتلا کبد چرب را نمیگیرد و نقشی درکنترل پیشرفت آن ندارد. درمان کبد چرب در گرو اصلاح فرهنگ خانواده است. کار خوبی که دولت در سال‌های اخیر انجام داده درج برچسب ارزش غذایی و میزان کالری، قند و چربی روی بسته بندی مواد غذایی است. این یک ضابطه خوب است که طی حدود ۸ سال اخیر اجرا می‌شود. گام بعدی از وظایف دولت تخصیص بودجه برای درمان بیماری و انجام پیوند خواهد بود.

جعفریان با بیان اینکه امروزه دارو و تجهیزات پزشکی، چالش مهم در حوزه پزشکی است ابراز نگرانی کرد که یکی از دارو‌های مهم و کاربردی در بخش پیوند «فیبرینوژن» است و متاسفانه از چندین ماه پیش موجود نداریم و این به قیمت جان بیمار تمام میشود، چون اگر یک بیمار مشکل انعقادی داشته باشد و داروی فیبرینوژن در اختیار نداشته باشیم، متاسفانه فوت خواهد کرد؛ داروی فیبرینوژن، جایگزین مناسب و موثری ندارد.

تازه‌های جراحی در رشته‌های مختلف، جراحی عروق، پیوند اعضا، درمان‌های نوین جراحی در ایران و جهان امسال در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با چهلمین سالگرد تاسیس جامعه جراحان ایران؛ با حضور جراحان تخصص‌ها و شاخه‌های مختلف مطرح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است
  • جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است
  • انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران