Web Analytics Made Easy - Statcounter

همتی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده است، گفت: عمده این ارز به صورت خروج سرمایه از کشور بود و در واقع ما برای خرید خانه افراد در خارج سوبسید می دادیم که این روند را در سال گذشته پایان دادیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «عبدالناصر همتی» در جلسه علنی امروز سه شنبه 13 خرداد گفت: ما در سال 97 با شرایط سختی روبرو شدیم و سال 98 یکی از سخت ترین سال های ما در طول انقلاب بود، تحریم هایی که به ما تحمیل شد، بی سابقه و بسیار هوشمندانه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوشمندانه از این بابت که آمریکا از همه ابزارهای خود استفاده کرد که ما را از منافع مان محروم کند و همه اینها در چهارچوب هدفی بود که به آن نرسیدند.

 

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف آمریکا فروپاشی نظام اقتصادی ایران بود، اظهار داشت: خوشبختانه ما در حال حضار علیرغم همه مشکلاتی که برایمان ایجاد کرده اند، دست برتر را در منطقه داریم، شاخص های اقتصادی کشور جدا از فشارهای بین المللی خوب است؛ در سال 97 بسیاری فکر می کردند که ما با گرفتاری های شدید در سال 98 مواجه خواهیم شد، نرخ ارز نجومی خواهد شد و اقتصاد کشور دچار تنگنا خواهد شد اما با تدابیر مقام معظم رهبری و مسئولان آنها به اهداف شان نرسیدند.

 

وی بیان کرد: در سال 90 با توجه به تحریم ها صادرات نفت ما 107 میلیارد دلار بود در حالی که در سال 98 صادرات نفت ما کمتر از این مقدار رقم خورد و کاهش 20 درصدی را نسبت به این رقم داشت. در سال 97 واردات ما 78 میلیارد دلار بود اما در سال گذشته به 42 میلیارد دلار رسید و طبیعی است که این هم فرصت و هم تهدیدی برای کشور بود. 

 

همتی تاکید کرد: آمارهای بانک مرکزی در فصل 3 سال 98 یعنی قبل از آغاز کرونا نشان می دهد که شاخص های اقتصادی ما مثبت است، کشاورزی ما بالای هفت درصد، صنعت بالای هفت درصد و خدمات 1.2 درصد رشد مثبت داشته اند. با رویارویی کرونا صنعت و خدمات ما تقریبا مختل شد اما خوشبختانه به کشاورزی مان صدمه ای وارد نشد.

 

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در ارتباط با واردات ارز ما از اسفند به بعد به خاطر مشکلات در برگشت ارز با مشکلاتی مواجه شدیم که انشاءالله به تدریج این مشکلات رفع خواهد شد. در ظرف دو ماه و نیمی که از سال 99 گذشته است، چهار میلیارد دلار ارز توانسته ایم برای کالاهای اساسی دارو و مواد اولیه کارخانجات تامین کنیم.

 

وی گفت: در سال 98 میانگین نرخ ارز بازار آزاد نزدیک به 12 و خرده ای بود که این میانگین در سال 97 نزدیک به یازده بود اما خوشبختانه در سال 98 و با فشارهای حداکثری توانستیم 42 الی 43 میلیارد دلار واردات داشته باشیم که این به معنای شکست سیاست های آمریکا است.

 

همتی  در حال حاضر بسیاری از کشورهایی که ما با ادعای دوستی دارند به خاطر فشار آمریکا به بانک هایشان اجازه نمی دهند ما از منابع ارزی مان استفاده کنیم. ما مشکل ارز نداریم، ذخایر ارز بانک مرکزی خوب است اما اجازه استفاده از این ذخایر را نداریم که در حال حاضر در حال رایزنی هستیم که این مشکلات رفع شود.

 

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر بازار ارز متلاطم شود همه سیستم های اقتصادی را بهم می زند، گفت: ما راهی به جز اصلاح رابطه بین بانک مرکزی و دولت نداریم. در طول 50 سال گذشته به طور میانگین تورم 20 درصد را داشتیم، رشد نقدینگی ما نیز بالای 20 درصد بوده است. اینکه چرا ما این مقدار رشد نقدینگی در کشور داریم، علت آن به رابطه دولت و بانک مرکزی بر می گردد که باید این رابطه را اصلاح کنیم. اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند، مطمئن باشیم که بر تورم فائق خواهیم آمد.

 

وی با بیان اینکه کسری بودجه دولت نباید منجر به کاهش رشد پایه پولی شود، گفت: دولت اقداماتی را برای این موضوع انجام داده است که نخستین اقدام افزایش حراج اوراق خزانه بوده است.

 

وی با اشاره به نرخ تورم گفت: پیش بینی ما این است که تورم همان 24 درصد باقی بماند البته هدف گذاری ما این است که آن را به 22 درصد برسانیم. یکی از دلایل ایجاد تورم در کشور مسئله شبهه پول است که 80 درصد نقدینگی ماست و این درست نمی شود مگر از طریق سود بانکی. ما در سال گذشته از مهمترین کارهایی که انجام دادیم، رسیدگی به بانک های ناتراز بود که در اولین اقدام بانک های نیروهای مسلح را سر و سامان دادیم و دو بانک را ادغام و بقیه بانک های وابسته به نیروهای مسلح نیز ادغام خواهند شد.

 

همتی با بیان اینکه بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است، گفت: ما در حال حاضر مدیریت جدید علمی را در بازار ارز ایجاد کردیم و سیستم اجرایی ما این گونه بوده است که تا حتی الامکان به بازار ارز، ارز تزریق نکنیم، می دانید که روال این گونه بوده است که در طی سال گذشته سالی 18 میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده است که تورم را کنترل کنیم و همه این ارزها به صورت خر وج سرمایه از کشور بوده اند. ما وقتی جلوی این را گرفتیم، عده ای گفتند ما نمی توانیم اقساط مان از جمله اقساط مان در کانادا و سایر کشورها را پرداخت کنیم. در واقع ما عملا به کسانی ارز می دادیم که در خارج از کشور سرمایه گذاری می کردند و برای خرید آنها سوبسید می دادیم. خوشبختانه این روند را در سال گذشته نداشتیم و نه تنها به بازار ارز تزریق نکردیم بلکه ارز نیز خریدیم./

 

 

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: همتی رئیس کل بانک مرکزی بانک مرکزی میلیارد دلار سال گذشته بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!

عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت:

بانک مرکزی:
‏«تورم نقطه ‌به ‌نقطه در ماه فروردین سال ۱۴۰۳، نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰درصد رسیده است».

از اطلاع‌رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲
‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند.

این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ ،
به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • سرگیجه با آمار تورم
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم در دولت رئیسی چند؟ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن