Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@17:28:55 GMT

عبدالله عبدالله در بزنگاه شورای مصالحه ملی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۳۱۰

عبدالله عبدالله در بزنگاه شورای مصالحه ملی

با سپری شدن دو هفته از اعلام توافق سیاسی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سرانجام شورای مصالحه ملی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان این توافق با کنفرانس خبری عبدالله عبدالله رئیس این شورا به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

میراحمدرضا مشرف، کارشناس مسائل افغانستان/

با سپری شدن دو هفته از اعلام توافق سیاسی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سرانجام شورای مصالحه ملی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان این توافق با کنفرانس خبری عبدالله عبدالله رئیس این شورا به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات عبدالله عبدالله در این کنفرانس خبری و همچنین در ملاقات با هیئت مذاکره‌کننده با طالبان که پیش از این تعیین شده بودند، کاملاً امیدوارکننده به نظر می‌رسید. بر این اساس وی از عدم تغییر در فهرست هیئت مذاکره‌کننده خبر داده و تأکید کرد جمهوری اسلامی افغانستان در تعیین هیئت مذاکره‌کننده، نقشه راه مذاکرات و شروع آن به دیدگاه واحدی دست یافته است. در عین حال وی شورای مصالحه ملی را ترکیبی فراگیر از همه اقشار، گروه‌های اجتماعی و اقوام توصیف می‌کند و از آمادگی کامل آن برای انجام مذاکرات مستقیم با طالبان خبر می‌دهد. با این حال اعلام نشدن فهرست نهایی اعضای شورا و موکول کردن آن به یکسری مشورت‌های مجدد و در کنار آن مطرح شدن بحث‌هایی در مورد مواضع مخالف حزب جمعیت اسلامی (متحد انتخاباتی عبدالله عبدالله) نشان داد اوضاع حاکم بر شورای مصالحه ملی آن‌گونه که رئیس آن توصیف می‌کند، مساعد نیست. در شرایطی که عبدالله عبدالله کوشش بسیاری می‌کند تا اوضاع را عادی و طبق روال معمول نشان دهد، مشخص است ابهامات و دشواری‌های زیادی بر سر راه این شورا و عملکرد آن وجود خواهد داشت. در وهله نخست تازه تأسیس بودن این نهاد و به تبع آن روشن نبودن جایگاه و موقعیت دقیقش در ساختار سیاسی کشور و احتمال تداخل وظایف و مسئولیت‌های آن با سایر نهادهای دولتی، یکی از مهم‌ترین معضلات آتی را شکل می‌دهد. نمونه واضح این مسئله را می‌توان در اطلاعیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان در زمینه مقام و جایگاه عبدالله عبدالله به عنوان رئیس شورای مصالحه ملی مشاهده کرد. در این اطلاعیه تاأید شده بر اساس تشریفات و پروتکل‌های سیاسی،عبدالله پس از رئیس جمهور جایگاه مقام دوم کشور را داراست، البته در مسائل مربوط به مصالحه ملی. در همین اطلاعیه جایگاه معاون اول رئیس جمهور در قانون اساسی به عنوان نفر دوم کشور باز هم مورد تأکید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این اطلاعیه با روح و مبانی توافقات دو طرف چندان سازگاری نداشته باشد. قطعاً با شروع به کار شورای مصالحه ملی با نمونه‌های بیشتری از این دست مواجه خواهیم شد.

اما فرایند تکمیل ساختار شورای عالی مصالحه ملی و سهم‌خواهی‌های سیاسی دومین معضل مهمی است که بر سر راه عبدالله عبدالله وجود دارد. بر اساس توافق سیاسی انجام شده، شورای مصالحه ملی از ارکان سیاسی مختلفی همچون معاونان، مجمع عمومی، کمیته رهبری، دبیرخانه و هیئت مذاکره‌کننده تشکیل شده است. حامیان سیاسی عبدالله، گروه‌های مدنی و اجتماعی، قومیت‌ها و حتی شخصیت‌های سیاسی توقع دارند در این ساختار مشارکت داده شوند. پیش از این به نارضایتی حزب جمعیت اسلامی اشاره شد، اما اگر صحبت‌های حبیبه سرابی، یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده را مورد توجه قرار دهیم دشواری تکمیل این شورا بیشتر روشن می‌شود: «هنوز هیچ زنی در هیئت رهبری حضور ندارد. امروز در نشستی که داشتیم بحث هم همین بود که باید در هیئت رهبری شورای مصالحه ملی حداقل دو زن حضور داشته باشد». همه این‌ها حکایت از این دارد که رایزنی‌های کنونی بیشتر بر محور تصاحب مناصب و جایگاه‌های سیاسی می‌چرخد و بعید است در چنین شرایطی برنامه‌ای مشخص برای پیشبرد روند صلح و چگونگی مذاکره با طالبان در حال تدوین و یا برنامه‌ریزی باشد. معلوم نیست عبدالله عبدالله چگونه می‌خواهد با این شرایط دشوار روبه‌رو شود؛ کسی که ظاهراً همه مسئولیت و بار صلح را بر دوش می‌کشد اما در عمل و حتی بر اساس ساختار شورای عالی مصالحه ملی، اختیارات و چارچوب‌های مبهم و محدودی برایش در نظر گرفته شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عبدالله عبدالله افغانستان هیئت مذاکره کننده شورای مصالحه ملی عبدالله عبدالله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مژده رئیس رسانه ملی درباره حق پخش فوتبال

جبلی گفت: رسانه ملی و وزارت ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.

به گزارش مشرق، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره قهرمان ایران در جمع خبرنگاران گفت: با افتخار رسانه ملی میزبان سومین دوره جشنواره قهرمان ایران بود و امسال این جشنواره با گستردگی و استقبال بیشتری مواجه شد.

وی ادامه داد: حدود پنج میلیون نفر از مردم در جشنواره قهرمان ایران شرکت کردند و امیدواریم در سال آینده هم با همین شکوه و انضباط و تنوعی که در رشته‌های مختلفی وجود داشت شاهد جشنواره باشکوه‌تر باشیم.

جبلی عنوان کرد: امسال به دلیل اینکه در آستانه المپیک پاریس هم هستیم امیدواریم این جشنواره و رویدادهای مشابه که برای قدردانی و حمایت از ورزشکاران و قهرمانان ورزشی توسط رسانه ملی یا در عرصه‌های دیگر اتفاق می‌افتد بتواند تقویت کننده روحیه ورزشکاران عزیزمان برای شرکت در رقابت‌های سنگین المپیک پاریس باشد.

وی افرود: ما به عنوان رسانه ملی همیشه افتخار می‌کنیم در کنار جامعه ورزشی و قهرمانان و فرزندان عزیزمان در همه عرصه‌ها هستیم.

رئیس رسانه ملی درباره حق پخش تلویزیونی عنوان کرد: وظیفه خود می‌دانم که تبریک صمیمانه به طرفداران دو تیم بزرگ استقلال و پرسپولیس بگویم. آرزویی که بعد از سال‌ها محقق شد و اتفاق خوبی امروز افتاد.

وی افزود: این مژده را به همه طرفداران ورزش به ویژه ورزش‌های بزرگی مثل فوتبال بدهم که ما و وزرات ورزش در حال تدوین آیین نامه‌ای هستیم که برای حق پخش‌ فوتبال هستیم که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.

جبلی خاطر نشان کرد: براساس برنامه هفتم ما حداکثر شش ماه بعد از تصویب برنامه هفتم موظف هستیم که با وزرات ورزش آیین نامه‌ای را برای تعیین و تکلیف حق پخش تقدیم هیئت دولت کنیم. روی پیشنهاد مشترک با وزارت ورزش توافق داریم و فکر می‌کنم در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد و تکلیف حق پخش ورزش مشخص شود.

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی اصفهان برگزار شد
  • تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!
  • مژده رئیس رسانه ملی درباره حق پخش فوتبال
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد