Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:32:03 GMT

تفکری که معادلات جهانی را دگرگون کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۳۲۹

تفکری که معادلات جهانی را دگرگون کرد

ظهور اسلام در بیش از یک هزارو ۴۰۰ سال پیش نوید بخش زندگی مترقی و دین مدارانه برپایه عدالت  و خیر عمومی شکل گرفت  اما این دین بزرگ الهی پس از پیامبر اسلام (ص ) و ائمه اطهار (ع) در سایه حرکت های زورمدارانه و خودخواهی های بشری، جای پایی  برای بسط و گسترش ایده های آسمانی به نحو شایسته پیدا نکرد تا آنجا که  اختلاف ها و حرکت های مادی گرایانه سلاطین  و حاکمان ظلم پیشه ریشه و اساس ارزش های انسانی را هدف قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه به برکت وجود قرآن کریم دنیای اسلام و بشریت توانست بسیاری از حقایق را بشناسد و مکتب خانه های دینی و فکری در جهان به ویژه دنیای اسلام شکل گرفت اما این بسترها نیازمند حرکت اندیشمندانی بزرگ و مجاهدانی واقعی بود تا بتواند بار دیگر اسلام ناب و مسیر واقعی ارزش های متعالی را در ذهن و فطرت انسانی بنشاند و بشریت به خوبی خیر و شر واقعی را بشناسد و از مواهب مادی و معنوی ذات به صورت عادلانه برخوردار شود.

منطقه خاورمیانه یا به عبارتی منطقه ای که هسته جغرافیایی دنیای اسلام شناخته می شود در طول سال های پس از ظهور پیامبر اسلام (ص) همواره دستخوش تحولات فکری در زمینه مبانی دینی و حاکمیتی بوده و این تحولات گاهی به هدف غایی اندیشه های ناب نزدیک و گاهی به واسطه اقدامات زورمدارانه و خودخواهی ها  از درون مایه و  ارزش های واقعی تاحدودی تهی می شد.

از دیگر سو تحولات بشری قرون وسطی در زمینه اکتشافات و رشد صنعتی جهانی به ویژه در اروپا و غرب سبب شد تا خاورمیانه به واسطه برخورداری از ذخایر غنی خدادادی و پل ارتباطی بین شرق و غرب کانون توجه فرصت طلبان و زورمداران جهانی قرار گیرد که نه تنها تاراج منابع منطقه را در پی داشت بلکه فرهنگ متعالی منطقه در سایه رفتارهای برونگرایانه رنگ باخت.

ظهور قدرت های بزرگ جهانی در قرون گذشته جنگ های بزرگ را درپی داشت و خاورمیانه به سبب موقعیت استراتژیک نیز پای ثابت این نبردهای جهانی شد ،  ممالک اسلامی به امکان نفوذ و قدرت بیگانگان تبدیل شدند و سهم مردمان این دیار از پیشرفت های علمی و اقتصادی بشری فقط   

مصرف محصولات دیگران بود و آنطور که در بینش والای الهی آمده ، خاورمیانه و ممالک ضعیف و فقیر جهان نتوانستند از ثروت های علمی و رشد و ترقی انسانی به صورت عادلانه منتفع شوند ضمن آنکه سلطه جهانی آنها را به سرزمین های تحت قیمومت و فرمانبردار تبدیل کرد.

با اینکه در نظم نوین جهانی کشورها دارای جغرافیای سیاسی مستقل بوده اما این استقلال به معنای واقعی ترسیم نشد و هریک از قدرت های هژمونی ، تعداد زیادی از کشورها و سرزمین ها را زیر سلطه مستقیم و غیر مستقیم خود درآورند هر چند که این کشورها دارای ساختار حاکمیتی به ظاهر مستقل بودند.

در این میان ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و منابع سرشار نفتی ، گاز و معادن کانون توجه کشورهای بزرگ وصنعتی جهانی قرار گرفت و سهم مردم این سرزمین از تحولات و ترقی بشری وابستگی به محصولات دیگران و فقر عمومی بود و از دیگر سو  تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین در گذر زمان 

به بوته فراموشی سپرده می شد.

بیدارباش بشریت  

سلطه جهانی در قرون اخیر جهان سوم را به خواب عمیق فرو برده بود و بسیاری پذیرفته بودند که باید زیر سایه زورمداران به حیات خود ادامه دهند ولو اینکه ثروت ها به یغما رود و بسیاری از داشته های ممالک به سمت سرزمین های زورمداران جهانی سراریز می شد که دراین میان هوشیاری و هوشمندی یک روحانی مجاهد شوک عظیمی در جهان به وجود آورد، انسانی خودساخته با نفس مسیحایی خویش بشریت را به شناخت حقایق فراخواند و خواب را از چشمان زورمداران ربود.

  معمارکبیرانقلاب اسلامی با تزریق اندیشه های ناب و الهی به جامعه ایرانی و بشریت در واقع بیدار باش جهانی داد و توانست حکومت دینی برپایه استقلال، آزادی وجمهوریت  را به جهانیان ارائه دهد.امام خمینی (ره ) اعتقاد داشتند که مردم محور و ولی نعمت مسوولان هستند و همه تلاش حاکمان باید برای احقاق حقوق مردم باشد.امام (ره ) بزرگمردی بود که تاریخ ملت ایران و دیگر مردم مستضعف و آزادیخواه جهان را برای رسیدن به عزت، کرامت و اقتدار تغییر داد.

اخلاق مداری، اسلام خواهی، ساده زیستی، شجاعت، وابسته نبودن به استکبار، وحدت گرایی، اعتماد به جوانان، استقلال اقتصادی، اعتقاد به شعار ما می توانیم درهمه بخش ها ی فرهنگی، اقتصادی، علمی، نظامی ، ارتباط با دیگر ملت های دنیا بویژه کشورهای مسلمان ازویژگیهای امام راحل بود.

شخصیت ممتاز ‎‏علمی و دینی امام خمینی (ره ) بود که مردم را به صحنه کشاند و انقلاب را در ‏‎‎‏بهمن ماه سال  ۵۷ به پیروزی رساند. ‎‏امام انقلاب را به سوی استقرار یک نظام مطمئن هدایت کردند ودر ‎‏دوران جنگ، دژی محکم در برابر توطئه‌ها و حمله دشمنان بودند.

اندیشه امام راحل در زمینه سیاست مبتنی برمبانی فقهی، اصولی، عرفانی، فلسفی و کلامی بود که برآمده از آموزه های دینی است.قرار گرفتن درمسیر سعادت بر پایه آزادی و استقلال با تکیه بر عقل و خرد اساس سیاسی بودن در اندیشه امام خمینی (ره) به شمار می رود.

رهبرکبیرانقلاب اسلامی معتقد است ریشه بداخلاقی های بشریت درظلم، جنگ، بی عدالتی و وجود حاکمان ظالم دردنیا، همچنین تابع نبودن مردم از رهبران دینی خود است.تشکیل حکومت اسلامی همان کاری که امام خمینی (ره) انجام داد در واقع مقدمه خوب زندگی کردن، توسعه مادی و افزایش رفاه اجتماعی همراه معنویت و اخلاق است.

امام خمینی (ره) از نگاه برخی مسوولان 

نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد وطالقان درمجلس شورای اسلامی می گوید: حضرت امام خمینی ( ره ) با ایفای نقش تاریخی خویش در معرفی مکتب اهل ‌بیت(ع) به جهانیان، ملت‌ها را بیدارو متحد کردند.

علی حدادی با اشاره به اینکه امروز منش، ایده و تفکر امام راحل، سراسر جهان را دربرگرفته است، اظهارداشت: حضرت امام خمینی(ره ) نقشی مهم وتاریخی درمعرفی مکتب اهل‌بیت (ع) به جامعه جهانی داشته اند.

وی با اشاره به موفقیت ایشان دربرپایی حکومت برمبنای اسلام واقعی، افزود: انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در تحولات ۴۰ سال گذشته درجهان داشته است و آثار آن را دربیداری جهان اسلام شاهد هستیم.منویات الهام ‌بخش وراهنمایی‌های امام خمینی (ره ) تاثیربزرگی برای نجات مسلمانان جهان از سیطره استکبار داشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امام خمینی (ره ) با علم به این امر با شعار پیروی از قرآن واهل بیت(ع) زمینه وحدت درجوامع اسلامی را فراهم آوردند و مسلمانان جهان را به وحدت و برادری اسلامی دعوت کردند.وی اضافه کرد: اسلام واقعی اسلامی است که خمیده، بی هویت و دررکود همه جانبه نباشد، لذا امام تلاش کرد این مسائل را با قیام خود به سرانجام برساند.

حدادی یادآورشد: درواقع ایشان با شخصیت بزرگی که داشت خودباوری را به اقشار مختلف جامعه تزریق و باعث کسب دستاوردهای بی نظیر برای ملت ایران درسطح جهان شد. وی عنوان کرد: یکی ازدستاوردهای مهم مردم ایران از انقلاب اسلامی عزت ملی، استقلال، خودباوری عمومی و بازگشت به هویت اصیل انسانی بود.

وی بیان داشت: درتوسعه کشوربعد ازانقلاب همین بس که مردم کشورهای همسایه آرزویشان داشتن کشوری با امنیت ایران است.

نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد وطالقان درمجلس شورای اسلامی افزود: تحلیل شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان مرجع دینی، مصلح احیاگر دین ورهبر پیروزی مردمی، کار آسانی نیست و شخصیتی که به چنین موقعیت ممتازی در تاریخ می رسد، دارای پیچیدگی های ژرف وعظمت هایی است که شناخت همه جانبه آن درحد ناممکن است.

وی از جمله مهمترین رموز توفیق امام در ایجاد و هدایت نهضتی شگرف در سرزمینی که پیشتر و بیشتر شاهد انواع جنبش ها و حرکت های سیاسی نافرجام و احیانا بر فرجام به نام ملت و آزادی و استقلال بوده است، همین مرجع شناسی اسلامی او بوده است.

حدادی تصریح کرد: امام خمینی (ره) درعصر ما مظهر همان مرجعیت مهجور بود و دیدیم که مردم مسلمان ایران و به تعبیری جهان اسلام چون او را یافتند چگونه درتاریخ شگفتی آفریدند.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) درساحت احیاگری دینی واصلاح گری اجتماعی نیز صاحب مرتبتی والاست.

وی تاکید کرد: نهضتی که به رهبری آن بزرگوار پیروز شد، گسترده ترین، عمیق ترین و مردمی ترین حرکت از میان جنبش هاست که در دوران حاکمیت استبداد وابسته به استعمار رخ داد.

ساده زیستی امام خمینی‌ (ره)

مسوول بسیج فرهنگیان البرزگفت: یکی ازشاخصه‌های امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ساده زیستی و قناعت بوده که درکنار سایرسجایای اخلاقی و رفتاری و مدیریتی ایشان می‌تواند سرمشقی برای همه به ویژه مسوولان انقلاب اسلامی درهمه دوران باشد.

مجتبی آمرکاشی اظهارداشت: امام خمینی(ره) ازامکانات دنیا هیچ چیزی برای خود نخواست وهنگام رحلت تنها سرمایه وی کتاب‌هایش بود وهمه مسوولان انقلاب اسلامی باید همانگونه که ایشان ازنیازمندان و مستضعفان حمایت می‌کرد خود را خدمتگزارمردم وحامی نیازمندان بدانند واز تشریفات، زرق و برق‌ها و تجملات اجتناب کنند.

وی بیان داشت: حضرت امام (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی بودند.وی با اشاره به اینکه امام راحل الگو واسوه ساده زیستی بود، یادآورشد: همه جوانان و نسل جدید باید با خصوصیات اخلاقی ایشان بیشتر آشنا شوند.

آمرکاشی ادامه داد: ساده زیستی مسوولان باید همانند امام و رهبرمعظم انقلاب بصورت علنی و به وضوح قابل مشاهده باشد.

وی گفت: امام خمینی (ره) عالمی بی‌نظیر درعالم مرجعیت و زعامت محسوب می‌شود و بعد از معصومین (ع) تا کنون نظیر این بزرگوار وجود ندارد لذا باید بیشتربه تبیین ابعاد شخصیت ایشان بپردازیم.

مسوول بسیج فرهنگیان البرزادامه داد: زندگی امام (ره) ازنظرعبادت، سیاست، زهد و تقوا و ساده زیستی بی نظیر و ممتاز بوده است. مشاهده برخی از بی توجهی‌ها نسبت به محرومان ناشی از دوری مسوولان از ساده زیستی است

وی افزود: امام خمینی (ره)  به مردم و بویژه مسوولان درمورد ساده زیستی سفارش دائمی داشتند وامروزهم رهبر معظم انقلاب همین تاکید را به مردم و مسوولان دارند.

آمرکاشی تاکید کرد: لازم است دراین ایام ارتحال حضرت امام (ره) سبک زندگی، توصیه‌ها و کتاب زندگی ایشان را بررسی کنیم ومسوولان کشورکه مدعی پیروی از خط امام و رهبری هستند این مسائل را رعایت کنند تا مردم هم بتوانند به آنها اقتدا کنند.

توجه به معیشت مردم

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج گفت: دراندیشه امام خمینی (ره)، مردم بخصوص طبقه متوسط و کم درآمد صاحبان اصلی انقلابند واگرایثارو فداکاری آنان نبود،انقلاب به پیروزی نمی‌رسید به گونه ای که امام بارها و بارها به این موضوع مهم اشاره کرده اند.

مراد مالمیرافزود: درتفکرامام راحل، کارگزاران نظام درسطوح مختلف نباید ازافراد رفاه زده، بی‌درد و نا آشنا با جامعه محرومان انتخاب شوند و بر این امرتاکید جدی و فراوانی داشتند.

وی بیان داشت: دراندیشه امام باید کارشناسان و دانشمندان دردآشنا، قوانین اقتصادی اسلام را به‌ صورت  یک طرح کلی  و همه جانبه دراختیارقانونگذاران قراردهند تا به صورت  قانون درآید وبه وسیله مسوولان اجرا شود که این امرمی‌تواند متضمن برقراری عدالت اجتماعی، کم شدن فاصله طبقاتی و ریشه کن شدن فقرومحرومیت باشد.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند که مجموعه قواعد اسلامی درمسائل اقتصادی هنگامی که درکل پیکره اسلام به صورت یک مکتب منسجم ملاحظه وهمه جانبه پیاده شود به بهترین شکل خواهد بود زیرا مشکل فقر را از میان می‌برد و از فاسد شدن یک عده بوسیله تصاحب ثروت جلوگیری و درنتیجه کل جامعه را از فساد حفظ می‌کند.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) از آنچه موجب توزیع ثروت در جامعه شده و عدالت اجتماعی را برقرار می‌سازد حمایت می‌کند.

مالمیراضافه کرد: دراسلام سازوکارهایی مانند خمس، زکات، وقف، صدقه و قرض‌الحسنه وجود دارد که از تجمیع ثروت جلوگیری کرده و دهک‌های پایین جامعه را مورد حمایت قرار می‌دهد لذا می‌توان گفت لیبرالیسم اقتصادی و سرمایه‌داری رادیکال درتغایربا اقتصاد اسلامی مد نظرامام است.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه اقتصادی امام خمینی به اقتصاد، جهان‌ شمول است ، یادآورشد: امام راحل دراین زمینه فرمودند که این کار برعهده علمای اسلام و محققان و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اقتصاد طرح‌ها و برنامه‌های سازنده ودر برگیرنده منافع محرومان و پابرهنه‌ها را ارائه دهند.

همدردی امام با مردم

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزاظهار داشت: با نگاهی به مبانی فکری واعتقادی امام (ره) در می‌یابیم که زندگی ایشان برمبنای ساده زیستی ودوری از تجملات قرارداشته است.

فرشته فهمیده با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) یکی ازبرجسته ترین انسانهای مومن درروزگار ما محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره)  یک رهبرالهی بود که با آحاد جامعه و پایین ترین اقشار جامعه همدرد والگو بود.

وی اضافه کرد: امام به عنوان یک الگو با ساده زیستی خود حجت را برای مردم و مسوولان جامعه تمام کردند.

فهمیده با بیان اینکه مسوولان درجامعه انسانی واسلامی باید حرکت جهادی داشته باشند تا بتوانند برفشارهای دشمنان غلبه کنند ادامه داد: مسوولان باید با تمام وجود درکنار مردم و در وسط میدان باشند تا مردم از فشارهای دشمن کمتر ضربه ببینند و احساس تنهایی نکنند.

وی ادامه داد: وقتی مسوولان کنار مردم باشند حتی در صورت فشار دشمنان، ملت هم سختی‌ها  و دشواری ها را تحمل می‌کنند.

معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: اعتماد امام خمینی (ره) به جوانان، درسی برای همه ادوار است.

فهمیده افزود: برآیند بیانات و توصیه‌های امام خمینی(ره) نشان ازدیدگاه ایشان به اعتماد به جوان ایرانی است، نسل جوانی که در صورت اعتماد به آنان درهمه ادوار و درهر شرایطی نیز مسیر ترقی و توسعه کشور را رقم می‌زند.

وی بیان داشت: ‏‏جوان با ظرفیت و توانایی‌هایش همواره برخوردارازویژگی‌هایی چون عشق و شور، طراوت و پاکی، شجاعت و سرسختی،استقلال طلبی، عدالت‌خواهی، حقیقت‌یابی و ایثار و فداکاری است، این استعدادهای نهفته، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در وجود جوانان بهترین زمینه برای ایجاد تغییر و تحول به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی وصیتنامه امام خمینی(ره) نشان می‌دهد که ایشان همه جوانان را به حفظ ارزش‌های انسانی و توجه به مفاهیم بلندی مثل استقلال و آزادی دعوت می‌کند، از سوی دیگر تامل و تدبر در پیام‌ها، اعلامیه‌ها و سخنرانیهای امام در طول‏‎ ‎‏سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب، نشان از این نکته دارد که چگونه‏‎ ‎‏معمار کبیر انقلاب جان و روان نسل جوان جامعه را مورد خطاب قرار داده و آنان را‏‎ ‎‏مرحله به مرحله به سوی قله‌های شرف و انسانیت رهنمون ساخت و از این رهگذر‏‎ ‎‏پیروزی و تداوم انقلاب را در میان امواج سهمگین تضمین کرد.

وی یادآورشد: اعتماد امام به جوانان سبب شد که بسیاری ازعرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور به آنان سپرده شود و ثمرات بسیاری مانند پیروزی درجنگ تحمیلی از جمله نتایج درخشان توجه به جوانان به شمار می‌رفت

مردم سالاری دینی

مدیر امورپردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان البرزگفت: مردم‌سالاری دینی یکی از تاکیدات دینی وشرط اساسی درمکتب امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب و بنیانگذار حکومت اسلامی است که در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر ازآموزه‌های نبوی و علوی است.

دکتر نصراله صالحی افزود: به لحاظ تاریخی، مقوله دخالت مردم درتعیین سرنوشت جامعه خود درقالب اعلام آرای عمومی از سابقه چندان طولانی برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه الگوی حاکمیت مردم‌سالاری از زمان افلاطون در فلسفه سیاسی یونان مطرح شد، خاطرنشان کرد: این الگو تا اوایل قرن بیستم با گذارازدوران‌های متفاوت همراه بوده و نظام‌های مردم‌سالارگوناگونی را به تدریج پرورانده است. مردم‌سالاری دینی، ناظر به مدلی ازحکومت است که برمشروعیت الهی ومقبولیت مردم و درچارچوب مقررات الهی استوار است و درراستای حق‌مداری، خدمت‌محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی، ایفای نقش می‌کند. از دیدگاه امام خمینی(ره) جایگاه محکم مردم و مردم‌سالاری دینی برمبنای مشروعیت و حقانیت حکومت شکل می‌گیرد.

صالحی یادآورشد: معرفت‌شناسی مردم‌سالاری دراندیشه‌ امام خمینی (ره)، متأثرازنوع معرفتی ایشان به انسان، جامعه و هستی و معرفت توحیدی است که در آن منبع اصلی شناخت همانند نظام مردم‌ سالاری دینی، وحی وعقل است.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری درتفکر نواندیشانه امام خمینی (ره) درجایگاه ویژه ای قرارداشت، اضافه کرد: امام خمینی (ره) به عنوان یک نواندیش وعارف و فقید، جایگاه ویژه‌ای برای مردم‌ سالاری قائل بودند وبه نقش مردم در تمامی ابعاد توجه خاصی داشتند.

مدیرامورپردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان البرزگفت: عملکرد واندیشه‌های امام خمینی(ره) درعرصه‌های مختلف ایشان را به عنوان رهبرموفق یک انقلاب بزرگ اسلامی وهم به عنوان مؤسس ومعمار یک نظام سیاسی اسلامی (جمهوری اسلامی) به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد: اندیشه‌های امام خمینی (ره) به عنوان یک فیلسوف، عارف و فقیه دارای ابعاد مختلف علمی است.

صالحی اضافه کرد: آن عالم فقیه معتقد بود که مردم باید در فرآیند امور اجتماعی نقش مؤثری داشته باشند و رهبر بدون حضور مردم نمی‌تواند کاری انجام دهد و پشتوانه اصلی حکومت و حاکمیت مردم هستند.

وی بیان داشت: امام معتقد بودند که اگرمردم درصحنه و حامی حکومت باشند، حکومت وحاکمیت باقی می‌ماند، اگر مردم پشت حکومت را خالی کنند مسئولان نمی‌توانند باقی بمانند. امام روحیه مردمی بسیار بالا داشتند و در فرمایشات ایشان سخنان زیادی با این مضمون وجود دارد که سفره انقلاب را مردم پهن کرده‌اند و مسئولان بر سر این سفره مردم نشسته‌اند.

وی ویژگی‌های مردم ‌سالاری مطلوب امام را نشات گرفته ازاسلام،عدالت‌خواه، نفی استبداد و دیکتاتوری، تامین و حفظ آزادی و پیوند با استقلال ذکر کرد.مدیرامورپردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان البرزاظهارداشت: دموکراسی مطلوبی مندرج در اسلام است و تنها در تحت لوای اسلام است که دموکراسی صحیح پیاده می‌شود.

صالحی گفت: نخستین آزادی مد نظر ایشان را می‌توان، آزادی در مشارکت سیاسی دانست.حضرت امام، آزادی مردم در انتخابات را از جمله مبانی دموکراسی و مردم سالاری دانسته اند.

ترویج کرسی‌های آزاداندیشی

استاد دانشگاه و روانشناس البرزیگفت: آزادی بیان ازمهمترین حقوق اساسی افراد است که دردین اسلام وهمچنین اندیشه‌های امام خمینی (ره) جایگاه با ارزشی دارد.

دکتر یونس جاوید نسب افزود: آزادی بیان یکی ازانواع آزادی و جزو مهمترین حقوق اساسی افراد درجوامع بشری و به معنای آزادی اندیشه وعقیده است که ابزاری برای رساندن اندیشه و عقیده‌ به دیگران محسوب می‌شود.

وی اسلام، آزادی را حق همه مردم می‌شمارد و آن را موجب رشد و تکامل انسان‌ها می‌داند و حد آن را مرزهای الهی ذکر کرده است لذا این بایدها و نبایدهای الهی هرگز مخل آزادی نیست بلکه ضامن و تامین کننده آزادی است. قرآن و سنت، آزادی را جزو فطرت انسان می‌دانند و یکی از علت‌های انحطاط مسلمانان در بعضی از اعصار را خمود و جمود فکری آنان و ناشی از نبودن آزادی ذکر می‌کنند.

وی اضافه کرد: درمقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشرهم ظهور دنیایی که درآن افراد بشر دربیان عقیده آزاد و از ترس فارغ باشند به‌عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده‌است.

جاوید نسب عنوان کرد: از نظرامام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، آزادی عطیه‌ای الهی است واسلام آن را امری فطری می‌داند و دراوج شکل‌گیری نهضت اسلامی ایران، بزرگترین جرم شاه پهلوی را سلب آزادی‌های اجتماعی ذکر کرد.

وی بیان داشت: امام راحل درباره آزادی عقیده فرمودند: " اسلام بیش از هر دینی و بیش از هر مسلکی به اقلیت‌های مذهبی آزادی داده است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) آزادی غربی را رد می‌کند و آن را موجب تباهی و انحراف جوانان می‌داند، افزود: ایشان حدود آزادی را عدم مخالفت با شرع، عفت عمومی، مصالح کشور و مسیر ملت می‌داند و در این زمینه فرمودند: " آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات ومقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است".

این روانشناس البرزی یادآورشد: دراندیشه امام راحل ، آزادی عطیه‌ای الهی و دراسلام امری فطری است و از نگاه امام راحل، آزادی امری واضح است که نیاز به تعریف ندارد و همچنین فرمودند مردم در قیده‌شان آزادند، کسی الزام نمی‌کند که باید این را انتخاب کنی، کسی الزام نمی‌کند که درکجا مسکن داشته باشی یا در آنجا چه شغلی داشته باشیم.

جاوید نسب با اشاره به اینکه رسالت پیامبران و نبی مکرم اسلام، آزادی انسان ازبردگی بود وائمه اطهارهم به این امر توجه کردند، افزود: دراسلام به آزادی عقیده تاکید شده و انتخاب عقیده در فضای آزاد و نه در اجبار و اکراه، آزاد هست.

وی ادامه داد: مام خمینی(ره) حدود آزادی را عدم مخالفت با شرع، عفت عمومی و مصالح کشور و مسیر ملت می‌دانند و می‌فرمایند آن تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات که برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور منتشر گردد حرام است و بر همه ما مسلمانان جلوگیری از آن واجب است و از آزادی‌های مخرب باید جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه از منظر امام، آزادی به معنی فطری به معنای آن چیزی که خداوند در اختیار انسان گذاشته تا حق را بگوید، است، تاکید کرد: اگر آزادی به گونه‌ای باشد که حق را تحریف کند یا موجب گمراهی و آزار انسان‌ها شود یا اینکه زمینه توطئه را فراهم کند، با نگاه امام همخوانی ندارد.

جاوید نسب افزود: ازمنظر امام راحل، احترام به همه ملت‌ها، فرهنگ‌ها و عقاید آزاد است.

وی گفت: آزادی بیان درجمهوری اسلامی به معنی واقعی نقد دستگاه‌های مختلف و نقد شرایط موجود مشاهده می‌شود.

وی با تاکید براینکه بین انتقاد منصفانه به دستگاه و اغتشاش و تخریب باید مرز قائل شویم، اضافه کرد: آزادی بیان با مخالفت با شرع و نظام اسلامی و آنچه که بر خلاف مصالح کشور و مردم است، متفاوت می‌باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ازمنظرامام راحل، احترام به همه ملت‌ها، فرهنگ‌ها و عقاید آزاد است، گفت: درنگاه امام راحل، احترام به رای مردم برای انتخاب مجریان خود امری اعتقادی است.

وی با اشاره به اینکه پس ازگذشت ۴۱ سال از انقلاب، این آزادی بیان و اندیشه نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی در نظام جمهوری اسلامی بین مردم به راحتی مشاهده می‌شود، گفت: آزادی بیان درجمهوری اسلامی به معنی واقعی نقد دستگاه‌های مختلف و نقد شرایط موجود مشاهده می‌شود.

جاوید نسب با بیان اینکه بین انتقاد منصفانه به دستگاه و اغتشاش و تخریب باید مرز قائل شویم، یادآورشد: آزادی بیان با مخالفت با شرع و نظام اسلامی و آنچه که بر خلاف مصالح کشور و مردم است، متفاوت می‌باشد.

امام خمینی و عدالت

 مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: امام خمینی (ره) با وجود ضدیت شدید قدرت های بزرگ علیه کشورهای عربی وفارسی زبان توانست، اسلام واقعی وعدالت پیشه را به جهانیان معرفی کند.

سالار قاسمی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی درایران تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره ) درجهان تحولاتی ایجاد شد که دیگر کشور های مسلمان نیز با الگوگیری ازاین انقلاب برای اعتلای کلمةالله و برافراشتن پرچم لااله الاالله دست به تشکیل احزاب و حرکتهای اسلامی در کشورهایشان زدند.

وی خاطرنشان کرد: قدرتهای جهانی همواره کشورهای عربی و مسلمان را با تهدید به خود وابسته کرده اند اما ایران اسلامی طی این سالها قاطعانه و بدون ترس دربرابر قدرتهای جهانی ایستاد به گونه ای که به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: مکتبی که امام خمینی(ره ) درقرن بیستم روی کار آورد، در حقیقت مکتب رسول اکرم (ص) است واین مکتب با گذشت سالها درمیان مردم مسلمان جایگاه بیشتری را کسب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) ازشخصیتهای بزرگ تاریخی بود که توانست مسیر سیاسی جهان را تغییر دهد، اضافه کرد: امروز شاهد پیشرفت ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستیم.

قاسمی عنوان کرد: اگرما به وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران قبل ازانقلاب اسلامی دقت کنیم، می بینیم که انقلاب توسعه و رشد اقتصادی را درکشوررقم زد.

وی یادآورشد: امام خمینی(ره ) توانست اعتراضات مردمی را به اهدافی که می خواست هدایت کند و با انقلابی که کرد در کوتاه مدت توانست جغرافیای سیاسی جهان را تغییر دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزافزود: مردم ایران، میراث گرانبهایی را که از امام خمینی به ارث برده اند ، با دقت فراوان حفظ خواهند کرد و ما فرهنگیان در حراست از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب مسئولیت سنگینی بردوش داریم.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص بوجود آمده به دلیل شیوع بیماری کرونا، برای آشنایی دانش آموزان با شخصیت امام راحل برنامه های مختلفی درفضای مجازی درحال اجراست.

برچسب‌ها البرز مجلس یازدهم امام خمینی(ره) فرهنگیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز مجلس یازدهم امام خمینی ره فرهنگیان البرز مجلس یازدهم امام خمینی ره فرهنگیان اشاره به اینکه امام مردم سالاری دینی امام خمینی جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی مخالفت با شرع آموزش و پرورش امام خمینی ره امام خمینی مصالح کشور اندیشه امام ساده زیستی عفت عمومی حضرت امام امام راحل همه جانبه ارزش ها ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد

حجت‌السلام حیدر عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایت‌های مردمی سراسر دنیا از مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و امام خمینی(ره) روز جهانی قدس را نامگذاری کرد و همچنین مردم در 22 بهمن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند که در 46 سال گذشته نیز این شعارها تکرار شد، در یک مقطع زمانی برخی مردم داخل کشور و حتی مردمی که دنبال مطامع خاصی نبودند گمان می‌کردند که گفتن این شعارها بی‌اثر است و اتفاقی برای آمریکا و اسرائیل رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: زمانی که امام خمینی(ره) روز جهانی قدس را برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین نامگذاری کرد، بتدریج حمایت‌ها به یک الگو تبدیل شد تا مردم اعتراض‌های خود را در دنیا اعلام کنند و با ندای اعتراض نیز دو اتفاق می‌افتد یکی اینکه انسان‌های آزاده، حتی در خود کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس به یکدیگر اعلام می‌کنند که ما به دنبال آزادی و ارزش واقعی انسان‌ها هستیم.

امام جمعه شهر قوشچی بیان کرد: علاوه بر آن در طول این مدت، دست اسرائیل بر همگان رو شد و همگان متوجه شدند که اسرائیل چه جرثومه فسادی است و بنابراین این حمایت‌ها از فلسطین تنها از ناحیه جمهوری اسلامی و امام خمینی(ره) آغاز شد.

وی افزود: حتی در برهه‌ای از زمان در داخل کشور برخی عنوان کردند که با توجه به اینکه به این اندازه برای شعار مرگ بر اسرائیل هزینه می‌دهیم باید آن را تعطیل کرد و این تفکر به این اینجا رسید که هزینه تعطیلی مرگ بر اسرائیل گفتن، هزاران برابر مرگ بر اسرائیل گفتن است و امروز رژیم صهیونیستی تمامی قوانین بین‌المللی، بشری و اخلاقی را زیرپا گذاشته و کسی جرئت ندارد به او چیزی بگوید.

حجت الاسلام عباسی گفت: امروز فلسفه‌هایی که برخواسته از انگلیس، فرانسه، آمریکا و دانشگاهای پیشرفته جهان بوده که از لحاظ روانشناسی، فلسفی و مکاتیب انسانی برای انسان نسخه می‌نوشتند که چگونه باید درس خوانده و در مهدهای کودک انسان پرورش داد تا به انسانیت نزدیک شد و حتی به حقوق حیوانات تاکید می‌کردند، در مقابل کشتار ناجوانمردانه کودکان فلسطینی نه تنها محکوم نمی‌کنند بلکه حمایت مالی و سیاسی نیز می‌کنند.

وی اظهار داشت: این نشان می‌دهد که اگر به آن نقطه حساس و جوش برسد تمامی آنها گفته‌های خود را زیرپا گذاشته و انسانیت را به خاطر منافع خود در کشورهای فلسطین، عراق و افغانستان و سایر کشورهای دنیا ذبح می‌کنند.

امام جمعه شهر قوشچی تصریح کرد: هم اکنون غرب معتقد است که انسانیت و حکومت جهانی باید در دست آنها باشد تا انسان‌ها براساس خواسته آنها زندگی کنند و این را به معنی حقوق بشر و انسانیت می‌دانند، در حالی که ندای مرگ بر اسرائیل که در این 40 ساله توسط مردم ایران و برخی مردم مسلمان و یا آزاداندیش جهان در روز قدس و سایر ایام اتفاق افتاد، ذره ذره بر پیکره اسرائیل ضربه زد و امروز اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد.

وی تأکید کرد: بی‌تردید این حرکت با خواست خدا ادامه می‌یابد و هیچ زمانی حرکت طوفان‌الاقصی جوانان غیور حماس خاموش نمی‌شود بلکه امروز اتفاقی افتاده که جامعه بین‌الملل به این نقطه رسیده‌اند که باید فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل و دارای حقوق بین‌المللی به رسمیت بشناسند.

حجت الاسلام عباسی گفت: تمامی این حرکات مدیون تفکرات حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای است که در این 46 ساله از این حرکت به شدت دفاع کردند و از سوی دیگر در آخرالزمان آزاداندیشان و آزادمردان در هر دین و مذهبی که باشند یکدیگر را یافته و با هم احساس همبستگی خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است