Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:02:16 GMT

آیا هند می‌تواند وارد جنگ سرد با چین شود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۶۱۶۲

آیا هند می‌تواند وارد جنگ سرد با چین شود؟

نشریه چینی "گلوبال تایمز" نوشت: هند احساس می‌کند می‌تواند از وضعیت به نفع خود استفاده کرده و به جنگ سرد چین و آمریکا بپیوندد. 
به عقیده این نشریه، اینگونه تصمیم گیری‌ها "عاقلانه" نیست و هند نباید تحت تاثیر قرار گرفته و موضع خود را تغییر دهد. هند نفع زیادی از رقابت چین و آمریکا نخواهد برد و دهلی نو باید در استفاده از اهرم آمریکا برای تعامل با چین دقت زیادی به کار برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
روزنامه "گلوبال تایمز" افزود: این امر بر مناقشه کنونی مرزی هند و چین نیز صدق می‌کند و پیشنهاد میانجیگری آمریکا در این مورد بی‌ارزش است زیرا هند و چین دارای مکانیسم‌های دوجانبه برای حل اختلافات خود می‌باشند. 
این رسانه چینی اخطار داد: در یک وضعیت جنگ سرد چین و آمریکا، هند نباید در جبهه آمریکا قرار گرفته و به عنوان یک عامل آمریکا در مقابل چین عمل کند. این اقدام می‌تواند بر روابط اقتصادی میان چین و هند تاثیر منفی گذاشته و اقتصاد هند نخواهد توانست ضربه دیگری را در شرایط کنونی تحمل کند. 

رکود اقتصادی هند پیش آغاز بحران کرونا نمود پیدا کرده بود و اکنون قرنطینه سراسری این کشور و افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند، بر اقتصاد این کشور فشار بیشتری وارد کرده است. 
 
آمریکا خواهان مقابله هند با چین بدون ارائه تکنولوژی پیشرفته و ظرفیت‌سازی است 
نشریه "پرینت" چاپ هند، در مقاله‌ای اعلام کرد که اگر آمریکا می‌خواهد هند در مقابل چین ایستادگی کند، این کشور باید تکنولوژی پیشرفته را به هند منتقل کرده و ظرفیت این کشور را در زمینه‌های مختلف افزایش دهد. 
این نشریه نوشت: بدون شک چین در حال آمادگی برای تغییراتی است که یک جهان تحت تاثیر بحران کرونا، با آن‌ها مواجه شده است. چین هم اکنون دارای بزرگ‌ترین ذخایر ارزی در جهان است و دارای یک اقتصاد مرکزی با ویژگی‌های سرمایه داری است. 
پکن همچنین در حال افزایش ظرفیت نظامی خود و ایجاد متحدان جدید است تا جایگاه خود به عنوان یک قدرت جهانی را تثبیت نماید. بر خلاف آمریکا، چین هم اکنون دارای نفوذ قابل توجهی در آسیا و آفریقا است. 
هند یک کشور بزرگ آسیایی که دارای جمعیتی مشابه با چین است و در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، از اقتصادی قوی‌تر در مقایسه با کشورهای منطقه بهره می‌برد. هند به صورت طبیعی و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، بهترین گزینه برای آمریکا جهت مقابله با چین است. 
پکن از "چالش دهلی نو" آگاهی دارد و قصد دارد قبل از اینکه هند بتواند نقش مهمی در حاکمیت منطقه بازی کند، در کشورهای جنوب آسیا جایگاه بیشتری پیدا کند. چین در حال کمک به دولت‌های جنوب آسیا پس از بحران کرونا است تا بتواند آن‌ها را با خود همراه کند. 
رسانه‌های هندی وقوع تنش اخیر مرزی میان هند و نپال را در واقع حمایت چین از دولت نپال اعلام کرده‌اند. چین در سال‌های اخیر به سرعت در نپال نفوذ کرده و طرح‌های عمرانی زیادی را در این کشور اجرایی ساخته است. 
در دهه‌های گذشته هند در نپال نفوذ گسترده‌ای داشت. دو کشور دارای مرزهای باز تجاری و ادیان و آداب و رسوم مشترک می‌باشند. 
با این وجود، نپال در ماه گذشته از انتشار یک نقشه سیاسی از سوی هند که مناطق مورد اختلاف را در خاک هند نشان می‌داد به شدت انتقاد کرد و اقدام به تولید یک نقشه جدید سیاسی جدید از سوی خود کرد. اما هند این نقشه را بی‌اعتبار دانسته و اعلام کرده است که آن واقعیت‌های تاریخی را تغییر نمی‌دهد. 
از سوی دیگر هند نگران تاثیرات اقتصادی بحران کرونا است و در روزهای آخر ماه آوریل اقدام به اصلاح قوانین سرمایه گذاری مستقیم از سوی کشورهای همسایه خود کرد. کارشناسان معتقدند این اقدام هند برای مقابله با کنترل شرکت‌های بحران زده هندی از سوی شرکت‌های سرمایه دار چینی بود. 
اگر آمریکا انتظار دارد هند در مقابل یک چین قدرتمند ایستادگی کند، باید بدون قید و شرط تکنولوژی‌های لازم را به این کشور منتقل کند. اما آمریکا در گذشته نشان داده است، در مقابل ارائه هرگونه تکنولوژی و تجهیزات، کشورها باید شروط مختلفی را بپذیرند. 

آیا افزایش تنش با چین به نفع هند است؟
درحالی که هند تاکنون به صورت مستقیم از مقصر دانستن چین در خصوص بحران کرونا خودداری کرده است، اما نشانه‌های مختلفی در این زمینه منتشر کرده است. 
هند در دهه‌های گذشته از سیاست " چین متحد" حمایت کرده و در همین حال روابط خود را با تایوان حفظ کرده است. در سال‌های اخیر مجامع سیاسی هند به صورت مکرر اعلام کرده‌اند تا زمانی که چین سیاست "هند متحد" (پایان ادعای چین بر سرزمینهای هند) را به رسمیت نشناسد، دهلی نو نیز نباید از سیاست "چین متحد" حمایت کند. 
مناقشه مرزی کنونی هند و چین که هم اکنون در منطقه لاداخ در نزدیکی رشته کوه‌های هیمالیا در جریان است، در واقع بخشی از این باور است. 
مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد. 
همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند. 
 ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. 
برای هند به چالش کشیدن چین به معنی تجربه‌های بسیار جدید و فراموشی تجربه‌های پیشین است. ورود به یک جنگ سرد با چین از طریق استقبال بی‌سابقه از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، به هند برای احیای اقتصادی و توسعه صنعت کشاورزی کمک نخواهد کرد. ترامپ یک تاجر است که با انتخابات مواجه است. در صورت پیروزی دوباره در انتخابات، ترامپ احتمالا بار دیگر بر سر میز مذاکره با شی جین پینگ رییس جمهوری چین خواهد نشست. 
 

برچسب‌ها کرونا هند چین ایالات متحده آمریکا تایوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا هند چین ایالات متحده آمریکا تایوان کرونا هند چین ایالات متحده آمریکا تایوان بحران کرونا مرزی میان هند و چین جنگ سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۶۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور وارد لرستان شد

 احمد وحیدی به منظور حضور در مراسم معارفه ی استاندار لرستان وارد این استان شد.

در این راستا وزیر کشور عصر امروز در مراسم معارفه ی استاندار لرستان و تقدیر از خدمات فرهاد زیویار استاندار پیشین استان در سالن آمفی تئاتر استانداری لرستان حضور پیدا خواهد کرد.

روز یک شنبه دوم اردیبهشت ماه با تصویب هیأت دولت ابوطالب شفقت به عنوان استاندار لرستان منصوب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • وزیر کشور وارد مشهد شد
  • دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • بلینکن وارد چین شد
  • نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • وزیر کشور وارد لرستان شد