Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: اقدام آمریکا در لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران درحقیقت آزمونی برای طرف‌های دیگر برجام است که نشان خواهد داد، چه میزان به تعهدات خود پایبند خواهند بود.

حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو درباره لغو احتمالی معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا گفت: موضوعاتی که آمریکا براساس آن محدودیت‌ها را اعمال می‌کند، یکی بحث تامین سوخت راکتور تهران و تولید رادیو داروهاست و دیگری بحث راکتور اراک است که براساس برجام بنا شد کشور‌های عضو برجام برای تجهیز این دو نیروگاه به ما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مسئله بعدی موضوع نیروگاه بوشهر است که یک دوره ۹۰ روزه به ما فرصت داده شده است که البته ممکن است این فرصت مجددا تمدید نشود.

آبنیکی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در هر سه حوزه فوق قبل از امضای برجام در حال فعالیت بوده است، گفت: ما یک نمونه از سوخت راکتور بوشهر را آماده کرده بودیم تا اگر بنا شد از روس‌ها سوخت نگیریم و بتوانیم در داخل سوخت مورد نیاز را تامین کنیم.  در مورد راکتور اراک نیز خودمان تامین کننده بودیم و نیازی به طرف خارجی وجود نداشت سوخت راکتور تهران هم سوختی کاملا بومی است و جمهوری اسلامی برای تامین آن نیازی به غرب و طرف خارجی ندارد متاسفانه برجام در این امور ما را وابسته کرد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ادامه داد: براساس برجام ما متعهد شدیم راکتور اراک را تغییر طراحی دهیم و این تغییر طراحی هم باید با طرف خارجی صورت پذیرد و طرف خارجی هم ایالات متحده بود که البته نپذیرفت و چین جایگزین او شد.

وی تصریح کرد: در مورد راکتور تهران هم پذیرفتیم اورانیوم غنی شده را رقیق کنیم و یک سوخت محدود در اختیار داشته باشیم که آن هم رو به پایان است و برای تامین آن باید به خارج از کشور متوسل شویم.

آبنیکی با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی آن چرا که در گذشته با توسل به توان خود قادر به انجامش بودیم امروز با تعهد به برجام وابسته به طرفین برجام شده‌ایم، گفت: حالا همین وابستگی تبدیل به یک ابزار فشار شده که آمریکا برخلاف برجام و قطع نامه ۲۲۳۱ گام به گام جلو می‌آید و عنوان می‌کند تامین سوخت راکتور تهران و بازسازی راکتور اراک منوط به مجوز آنهاست و در ادامه تصریح می‌کند اگر کشوری در این دو حوزه با ایران همکاری کند تحریم می‌شود. این در حالی است که چینی‌ها که همکاری‌های کندی با ما در راکتور اراک داشتند از نظر آمریکا باید گرفتار تحریم شوند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این به معنی آن است که اگر سوخت راکتور تهران که رادیو دارویی بیش از یک میلیون بیمار را تامین می‌کند همین طور راکتور اراک که قرار است جایگزین راکتور تهران شود و این دو پروژه اگر نتوانند کار کنند عملا در تامین رادیو دارو جمهوری اسلامی تحت فشار قرار می‌گیرد و به این ترتیب ما جلوی تحریم زانو بزنیم.
وی با اشاره به مسئله کرونا و سواستفاده آمریکایی‌ها از این موضوع گفت: در مسئله کرونا نیز شاهد بودیم که آمریکایی‌ها نه تنها حاضر به لغو تحریم‌های ایران نشدند بلکه از آن سواستفاده کردند و تحریم‌ها را مرتب توسعه می‌دهند.

آبنیکی تاکید کرد: اساسا ایالات متحده به دنبال این است که جمهوری اسلامی در تامین رادیو دارو دچار ضعف شود و این ابزار فشار بر سر بیماران و حوزه سلامت تا جایی برسد که نظام مجبور به کوتاه آمدن شود و باب مذاکره و باج گیری مجدد برای آن‌ها فراهم شود. 

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا در حقیقت آزمونی برای طرف‌های دیگر برجام است که نشان خواهد داد، چه میزان به تعهدات خود پایبند خواهند بود این در حالی است که جمهوری اسلامی به هیچ کدام از طرف‌های برجام برای تامین سوخت راکتور‌های هسته‌ای خود نیاز ندارد و حتی اگر روس‌ها هم حاضر به همکاری با ما نباشند ما قادر به تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور‌های خود هستیم.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لغو معافیت هسته ای آمریکا برجام تامین سوخت راکتور سوخت راکتور تهران جمهوری اسلامی راکتور اراک برای تامین طرف خارجی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان

 محمد بنی سعید مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان گفت: در سال۱۴۰۲، بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۱ هزار لیتر فرآورده به سه هزار ۴۴۰ فروند هواپیما در مراکز سوختگیری هواپیمایی منطقه آبادان سوخت‌رسانی شده است.

به گفته او این رقم بیانگر رشد ۲۱ درصدی تامین سوخت و افزایش ۳۵ درصدی تعداد فروند هواپیما‌های سوخت گیری شده نسبت سال ۱۴۰۱ است.

 شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان دارای دو مرکز سوختگیری هواپیمایی در آبادان و ماهشهر است که مسئولیت سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی، در فرودگاه‌های جنوب غرب استان را برعهده دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  • افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟
  • تاکید کریمی‌قدوسی بر ادعایش: برای سوخت کلاهک هسته‌ای، جمهوری اسلامی «نصف روز» زمان لازم دارد!
  • کریمی قدوسی: برای تولید سوخت کلاهک هسته‌ای، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم