Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا وارد هفتمین روز خود می شود، اقدامات سرکوبگرانه و ضد انسانی پلیس آمریکا واکنش‌های جهانی را در پی داشته و در افغانستان نیز شماری از چهره‌های سیاسی به آن واکنش نشان داده اند.

در این میان، «عبدالطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این کشور در این خصوص گفت: آنچه در این روزها در آمریکا می‌گذرد، بیانگر بحران ذاتی و دوره ای نظام سرمایه‌داری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از حمله‌ آمریکا و انگلیس (به عنوان متمرکزترین کانون شرارت سرمایه‌داری) به کشورهای خاورمیانه، آنها با ارتکاب به تجاوز، غارت و خونریزی در جهان به ویژه در این منطقه از جهان، نشان دادند که نظام ارزشی و سی سی سرمایه داردی با یک بحران ذاتی در بعد اخلاقی و معنوی رو به رو است، به همین دلیل امروزه فروپاشی اخلاقی را در کشتار و شکنجه‌ سیاهان آمریکایی در کشور مدعی دمکراسی را به خوبی تماشا می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه، قتل یک مرد سیاه‌پوست به دست پلیس نژادپرست آمریکا که در خط کشتار های قبلی سیاهان اتفاق افتاده است و موید بحران سرمایه‌داری در اوج خود است گفت: بیکاری میلیون‌ها تن آمریکایی و فقر فزاینده در نتیجه‌ ویروس کرونا مزید بر علت شده و بحران را هر چه بیشتر تشدید کرده است.

پدارم با تاکید بر اینکه همبستگی سفیدپوستان با سیاهان بیانگر رنج‌های مشترک و همبستگی انسانی میان لایه‌های مختلف اجتماعی است، اظهار داشت: " ما خود را در کنار این ستمدیدگان و مبارزان احساس و با آنها اعلام همبستگی می‌نماییم، چون به خوبی می دانیم که نظام سرمایه‌داری چیزی جز این نیست و هر قدر بخواهد نقاب انسانیت به چهره بکشد آن‌جا که خشونت سرمایه دهن باز می ‌کند نقاب فرو می‌افتد و چهره‌ کثیف سرمایه‌داری آفتابی می‌شود".

«احمدسعیدی» استاد دانشگاه و دیپلمات سابق وزارت خارجه افغانستان نیز گفت: "ما فکر می کردیم که آمریکا منبع و الگوی دمکراسی و آزادی است و از تعصبات قومی، زبانی و مذهبی در افغانستان گله داشتیم، اما امروزه حالا می بینیم که یک سیاه پوست با چه مشقت و بی حرمتی کشته می شود، در می یابیم که دمکراسی، مساوات، برابری و مبارزه با تبعیض و تعصب تنها در شعار است و بس".

وی در این خصوص تاکید کرد: "مردم آمریکا از خود همت نشان دادند و در مقابل بی عدالتی ایستاد شدند، هر ملتی باید در مقابل بی عدالتی ها ایستادگی کند و از خود همت نشان دهند".

«یعقوب یسنا» نویسنده افغانستان و دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه یزد ایران هم می نویسد: اگر در افغانستان در باره‌ «جورج فلوید» بنویسم، تعدادی می ‌گویند که چرا برای این‌همه مشکل کشور نمی‌نویسد و فقط برای جورج فلوید می‌نویسد؟ کسانی‌که این سخن را می‌گویند هم درست می گویند، اما حرف این است که آرامی و ناآرامی کشور ما نیز در واقع به حاشیه‌های آرامی و ناآرامی آمریکا ارتباط دارد".

وی گفت: آمریکا مدعی است فقط خودش دمکراسی و حقوق بشر را به جهان صادر می‌کند و بیش از هر کشوری در جهت توسعه دمکراسی و حقوق بشر در جهان قدم بر می دارد، یعنی آمریکا برای پیاده کردن دو ارزش جهان‌شمول لیبرالیستی که دموکراسی و حقوق بشر است، می‌جنگد، اما امروزه به خوبی می بینیم که جورج فلوید یک مرد سیاه‌پوست زیر زانو یک پلیس سفیدپوست جان باخته است و این یعنی مرگ دمکراسی و حقوق بشر".

وی پلیس سفیدپوست را چهره‌ نمادین و ناخودآگاه حکومت آمریکا و سرمایه‌داری معرفی کرد و گفت: "در این رفتار پلیس حاکمیتی سیاسی آمریکا با یک شهروند سیاه‌پوست، دو جنبه‌ ناخودآگاه این حکومت آشکار می‌شود: جنبه نژادپرستی و جنبه‌ سرمایه‌داری. جنبه‌ نژادپرستی اینکه مرگ انسان سیاه‌پوست کم هزینه است. جنبه‌ سرمایه‌داری این‌که سیاه‌پوستان از بخش‌های اجتماعی فرودست آمریکا هستند؛ بازهم مرگ و زندگی شان از نظر پیامد اقتصادی کم‌هزینه است".

به اعتقاد یسنا، پلیس سفیدپوست آمریکا با پیش‌فرض نژادپرستانه و سرمایه‌داری این سیاه‌پوست را کشت. اگر جورج فلوید یک سفیدپوست می‌ بود احتمال داشت پلیس آمریکا این‌گونه بر گلویش زانو نمی‌زد تا او زیر زانویش بمیرد، زیرا پیش‌فرض پلیس پیامد مرگ او را پیش‌بینی می‌کرد.

این نویسنده افغانی تصریح کرد: "آمریکا دو خودآگاه دارد. خودآگاه نژادپرستانه و سرمایه‌پرستی بی‌رویه و خودآگاه حقوق‌بشر باور و دمکراسی‌باور. خودآگاه نژادپرستانه‌ آمریکا پس از مبارزات لوترکینگ به‌نوعی از نظر سیاسی و فرهنگی (در مناسبات روبنایی) پس زده شده است و به ناخودآگاه تبدیل شده است".

وی افزود: بنابراین اگرچه حکومت آمریکا حقوق‌بشر باوری و دموکراسی‌باوری را به عنوان خودآگاه خود معرفی می کند. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور که نماینده‌ نژادپرستی و سرمایه‌داری در این کشور و جهان است، معمولا نمی‌تواند ناخودآگاه نژادپرستانه‌ خود را کتمان کند. بار دیگر به ‌طور آگاهانه یا ناخودآگاهانه، گفتار و رفتار نژادپرستانه از خود نشان می‌دهد که در مرگ جورج فلوید و در اعتراض به مرگ او نیز رفتار و گفتار نژادپرستانه را به نمایش گذاشت".

یسنا، ترامپ را نماینده‌ جریان‌های نژادپرست معرفی کرد و گفت: "نهادهای مدنی، فرهنگی و بخش‌های بزرگی از جامعه‌ آمریکا نماینده‌ جریان‌های علیهِ نژادپرستی هستند. این اعتراض‌ها در مناسبات فرهنگی و اجتماعی از نظر نژادپرستی و در مناسبات اقتصادی از نظر سرمایه‌داری بی‌تاثیر نخواهد بود. آمریکا در اکثر کشورهای جهان حضور سنگین نظامی دارد اما میلیون‌ها آمریکایی بیمه‌ تندرستی و خدمات سوشیال کشورهای اروپایی را ندارد".

برچسب‌ها سرمایه داری ایالات متحده آمریکا اغتشاشات پروندهٔ خبری خشم مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرمایه داری ایالات متحده آمریکا اغتشاشات سرمایه داری ایالات متحده آمریکا اغتشاشات سرمایه داری جورج فلوید حقوق بشر سیاه پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۷۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس

اعتراضات دانشجویان در آمریکا علیه جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌ قد واشنگتن از تل‌آویو همچنان ادامه دارد؛ دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا مجبور به تعطیلی کلاس‌های درس شده و هم‌چنین اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس در آستین امروز – پنجشنبه – دست به اعتصاب زده و تمامی فعالیت‌های آموزشی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا آغاز شد. آنها نسبت به جنگ غزه و حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه معترض هستند و خواستار خاتمه جنگ و آتش‌بس هستند.

روزنامه گاردین به نقل از بیانیه مشترک اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس در آستین می‌نویسد: «ما شاهد ضرب‌وشتم دانشجویان زن توسط پلیس بوده‌ایم و هم‌چنین دیده‌ایم که پلیس با خشونت آنها را دستگیر می‌کند. ما این واکنش نظامی پلیس به معترضان حامی فلسطین را محکوم می‌کنیم. پلیس و نیروهای ایالتی اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان را با خشونت پاسخ داده‌اند؛ اقدامی که تمام جامعه ما را ناامن می‌کند.»

آنها هم‌چنین در اعتراض به این رفتار خشونت‌آمیز، تمامی فعالیت‌های اداری و آموزشی دانشگاه را به حالت تعلیق درآوردند و طی فراخوانی قرار است امروز ساعت ۱۲:۱۵ ظهر به وقت محلی در دانشکده تجمع کنند.

پلیس تگزاس هم‌چنین روزنامه‌نگاری را که در حال پوشش خبری اعتراضات در دانشگاه تگزاس در آستین بود، دستگیر کرد. گزارش شده که عکاس تلویزیون «فاکس۷» نیز دستگیر شده است.

نیروهای امنیتی با دانشجویان معترض نسبت به جنگ غزه درگیر شده‌اند و برای سرکوب اعتراضات آنها تاکنون چندین نفر را بازداشت کرده‌اند. «گِرگ ابوت» فرماندار تگزاس می‌گوید «تا زمانی که معترضان متفرق نشوند»، این دستگیری‌ها و موج سرکوب دانشجویان ادامه خواهد داشت.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • ادامه تحصن‌ در ۴۰دانشگاه‌ آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه
  • دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید
  • حمایت دادستان جورجیا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین
  • بازداشت یک استاد دانشگاه دیگر در آمریکا در پی حمایت از غزه
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها
  • انتقاد امیرعبداللهیان از "سرکوب دانشجویان آمریکایی"
  • واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس