Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:53:24 GMT

دایک مرزی برای ورود آب به تالاب هامون بازگشایی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۸۴۳۳

دایک مرزی برای ورود آب به تالاب هامون بازگشایی شد

وحید پورمردان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود آبگیری هامون پوزک در کشور افغانستان، براساس بررسی های فنی و رصد نقشه های هوایی، ورود آب در منطقه هامون پوزک ایران و بازارچه مرزی گمشاد به دلایل مختلف مانند وجود دایک مرزی با مشکل مواجه بود.

وی گفت: با عنایت به ضرورت ورود آب به تالاب هامون و از آنجایی که این اداره کل در همه جای بستر این تالاب در حال انجام پروژه عمرانی از قبیل لایروبی است، ضمن هماهنگی با مرزبانی منطقه که دیدگاه مثبت و همراهی خوبی در این زمینه دارد بلافاصله اقدام به حذف دایک مرزی کرد تا ورود آب به این قسمت از تالاب نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن قدردانی از استاندار سیستان و بلوچستان برای صدور دستور تسریع در این زمینه و تقدیر از همراهی و همدلی مجموعه مرزبانی استان و شهرستان‌های حوزه سیستان، افزود: با حذف دایک مورد نظر که مانع آب در محدوده بازارچه مرزی و هامون پوزک شده بود آب وارد بستر تالاب هامون شده و حدود ۵۰۰ هکتار از سطح بستر خشک این تالاب آبگیری شده است.

وی بیان کرد: روند بازگشایی ورودی های سیلاب و انهار و هدایت جریان های آبی به نقاط بحرانی منطقه نیز همچنان ادامه دارد.

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است.

تالاب هامون واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع و وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، از سوی یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد و بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافت.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان زابل تالاب هامون رودخانه هیرمند دریاچه هامون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان زابل تالاب هامون رودخانه هیرمند دریاچه هامون سیستان و بلوچستان زابل تالاب هامون رودخانه هیرمند دریاچه هامون تالاب هامون هامون پوزک ذخیره گاه زیست کره ورود آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده با اشاره به تأمین حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری گفت: در سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حقابه مصوب، رهاسازی‌شده است.

سعید شهند، با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالابهای درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی، گرده قیط و ممیند آبگیری شده است، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم.

شهند اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حقابه سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان شهرستان تأمین خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد