Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@10:09:50 GMT

بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کرج درگیر بحران مالی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۸۵۶۶

بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کرج درگیر بحران مالی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، هشتادویکمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج که روز گذشته برگزار شد به بررسی وضعیت پروژه بزرگراه شمالی اختصاص داشت، پروژه‌ای که برای حل معضل ترافیک کلان‌شهر کرج، سال ۹۵ کلنگ زنی شد و به گفته شهردار وقت باید ظرف مدت چهار سال یعنی امسال به بهره‌برداری می‌رسید. البته ناگفته نماند؛ علی ترکاشوند شهردار وقت کرج، استان البز مدعی شده بود در صورت تأمین نقدینگی لازم این مدت به دو سال هم کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا باگذشت چهار سال از کلنگ زنی این پروژه هزارمیلیاردی شاهد فقط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم موضوعی که باعث انتقاد برخی اعضای شورای شهر در جلسه کمیسیون تلفیق‌شده است.

رحیم خستو، نایب‌رئیس شورای شهر کرج در جلسه یادشده گفته است؛ «شاید تخصص بنده فنی و عمرانی نباشد اما با رصد وضعیت کل پروژه بر بخشی از صحبت‌های همکارانم صحه می‌گذارم و انتظار داشتم تا با تشکیل این جلسه بسته‌ای برای تصمیم‌گیری آماده باشد تا بخشی از گره‌های کار گشوده شود، اعتقاددارم که با ورود به جزئیات مشکلی حل نخواهد شد. »

بزرگراه شمالی روی دست‌انداز معارض‌ها

وی همچنین بیان کرد: بر عملیات اجرایی تقاطع‌های بخش شرقی پروژه تمرکز بیشتری انجام‌شده که به همین نسبت از مسائل بخش غربی غفلت شده، گفته است؛ «با ادامه روند کنونی، پروژه از تحقق اهداف اصلی بازمی‌ماند و بهتر است به‌جای تصمیم‌گیری فاز به فاز برای توافقات و تملکات و مباحث بودجه‌ای، تصمیم یکپارچه‌ای برای تکمیل بزرگراه شمالی گرفته شود. »

نایب‌رئیس شورای شهر کرج در ادامه ضمن انتقادی تند، گفته است؛ «باید بگویم؛ از ورودی میدان طالقانی که برای به سمت پروژه بیاید به‌رغم فعالیت ماشین‌آلات اما پیشرفت خاصی مشهود نبوده و چه‌بسا تشدید فعالیت‌های اجرایی و ترددهای ماشین‌آلات مربوط به ایام بازدیدها باشد، انتظار داریم تا تصمیم جامعی برای رفع موانع پروژه گرفته شود. »

اما عباس زارع رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج نیز در جلسه یادشده گفته است؛ «شهرداری کرج تاکنون در حد منابع مالی که در اختیار داشته تخصیص بودجه به پروژه بزرگراه شمالی را پیش برده است اما به‌یقین این اقدامات کافی نیست و باید کمک‌های مالی از سوی دولت نیز به این پروژه تزریق شود. »

وی همچنین افزوده است؛ «شورای شهر از این پروژه حمایت می‌کند و سعی دارد تا از طریق تزریق منابع مالی و همکاری سایر دستگاه‌ها هر چه سریع‌تر بزرگراه شمالی به نتیجه برسد. »

این عضو شورای شهر کرج مهم‌ترین مشکل پروژه بزرگراه شمالی را تأمین منابع مالی و توافقات ملکی دانسته و گفته است؛ «برای احداث این طرح عمرانی حدود هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی تاریخ مدیریت شهری کرج بعد از قطار شهری است. هر لایحه‌ای که این پروژه نیاز داشت، توسط اعضا شورای اسلامی به تصویب رسیده و تنها چند لایحه است که به تصویب نرسیده است. »

بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کرج درگیر بحران مالی

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج همچنین تأکید کرده است؛ «تأمین نقدینگی پروژه، تهاتر با املاک واقع در طرح و استفاده از اوراق بهادار و اوراق مشارکت پروژه بزرگراه شمالی را سریع‌تر به بهره‌برداری نزدیک می‌کند. »

مهدی حاجی قاسمی یکی دیگر از اعضای شورای شهر کرج نیز در این جلسه به تلاش شورا و شهرداری برای تکمیل این پروژه اشاره‌کرده و گفته است؛ «افتتاح پنج کیلومتر از بزرگراه شمالی (محدوده بلوار آیت‌الله طالقانی تا انرژی اتمی) در صورت رفع معارضین ملکی و تأمین مالی امسال به بهره‌برداری می‌رسد. »

وی هدف از اجرای پروژه بزرگراه شمالی را کاهش ترافیک مبادی ورودی کلان‌شهر کرج عنوان کرد و گفته است؛ «اگر بحث تزریق اعتبار کافی و از طرفی معارضین ملکی حل شود فاز یک را می‌توانیم به بهره‌برداری برسانیم، اما در شرایط کنونی اگر قرار باشد این مشکلات به قوت خود باقی بماند زمان افتتاح نیز به تعویق می‌افتد. »

دبیر اول شورای شهر کرج زمان باقیمانده از دوره پنجم شورا را به یخ در حال آب شدن تشبیه کرده و گفته است؛ این پروژه علاوه بر کاهش ترافیک مبادی ورودی شهر قابلیت کاربری خدماتی - گردشگری دارد که با برنامه‌ای منسجم و هدفمند می‌تواند تحولی بنیادین ایجاد کند. »

حاجی قاسمی از شهرداری خواسته است به این پروژه نگاه ویژه‌ای داشته باشد، به گفته این عضو شورای شهر کرج بزرگراه شمالی تملکات دولتی و خصوصی زیادی دارد که تاکنون بخشی از آن‌ها رفع شده است. همچنین مدعی شده شورا به جد پیگیر است فاز نخست این پروژه به‌زودی تکمیل شود.

بر همگان عیان است کرج از معضلی به نام ترافیک و آلودگی هوا رنج می‌برد، به عبارتی می‌توان گفت چشم این کلان‌شهرِ بیخِ گوشِ پایتخت پر از دود ترافیک ملی شده و تکمیل بزرگراه شمالی با همه اماواگرهایش مطالبه شهروندان از مسئولان استانی و شهری است.

بررسی هرچند کوتاه نگرانی‌ها درباره بزرگراه شمالی و همچنین بیان انتقاد برخی از اعضای شورای شهر که بیراه هم نیست را با یادآوری این مهم که حل معضل ترافیک کلان‌شهر کرج خواسته به‌حق البرز نشینان است به پایان می‌بریم و امیدواریم سرنوشت این پروژه مانند متروی کرج نباشد که باگذشت بیش از یک دهه هنوز اندر خم یک کوچه است درحالی‌که متروی کلان‌شهرهای دیگر ازجمله شیراز و تبریز راه افتاده و در حال سرویس‌دهی است ولی شهروندان کرجی فقط وعده می‌شوند.

کد خبر 517509 برچسب‌ها استان البرز طرح‌های عمرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز طرح های عمرانی پروژه بزرگراه شمالی بهره برداری کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج کلان شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندزوی: بدهی‌های ایران تا سال قبل را به صفر رساندیم

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: خاندوزی: روند نرخ بیکاری کاهشی است

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

وزیر اقتصاد گفت: تا امروز بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌ها دریافت کردیم و امیدواریم هفته آینده در ریاض نیز بتوانیم مجوز پرداخت‌های بیشتر و پروژه‌های دیگری را بگیریم.

کد خبر: 1228288 برچسب‌ها اقتصاد ایران

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی بزرگراه آزادگان در یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | گره کور بزرگراه بسیج باز می شود
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | ویژگی های این معبر جدید پایتخت
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | این بزرگراه شرق تهران را از دست کامیون های سنگین خلاص می کند
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • بهره برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان
  • بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران
  • خاندزوی: بدهی‌های ایران تا سال قبل را به صفر رساندیم
  • ضرورت رفع نقص پل های عابر مکانیزه در تهران
  • لزوم تعمیر پل‌های عابر پیاده مکانیزه معیوب